B

bezan

Har haft en magentlucka i 5 år utan problem. De sista åren har den inte behövt vara låst. Nu har en katt hittat in. Aktiverade magneten igen men den lyckas ta sig in ändå. Spärren håller inte om man har en som krafsar tillräckligt. Eller är det åldern på luckan. Hur får jag bort den katten. Min katt sitter inne och är rädd och den andra klampar in och äter av maten. Har burit ut den hjälpte inte. Sprutat vatten direkt när den stack in huvudet. Jagat den inne med vattenspruta. Ska man börja morra typ för att visa att det är mitt revir kanske?
 
Sv: Kattlucka

Byt ut den mot en som bara öppnar sig för din katts chip? Alternativt en som bara öppnat utåt eller för kattens halsband. Eller bomma igen ...
 
Sv: Kattlucka

Känns jobbigt att byta lucka tyvärr. Min katt vill gå både in och ut också. Tänkte lite som Cesar Milan om du sett honom att djuren går efter energier. Om man jagar med vatten känns det inte så hotfullt, men om jag ger ut energi i form av att jag försvarar mitt revir så att han blir psykologiskt rädd, att jag är större och mer agressiv i min energi. Ska prova men då måste man vara på rätt humör också ;)
 
Energi.

Hej är det någon som har provat Cesar Milans strategier på katt. Dvs att det mesta handlar om den energi man ger ut. Tänker just på att jag har en inkräktare som tar sig in trots magnetlucka. Har jagat med vatten, men energin man har då är ju inte så farlig. Bara som en dask typ. Men om man ger ut stark energi av lite agressiv form och att det är mitt revir så kanske jag skulle kunna skrämma katten psykologiskt på ett sätt den kan läsa av och kanske till och med förstå. Ska prova detta men man måste vara på rätt humör förstås ;). Har nån erfarenhet av nåt liknande?
 
Sv: Energi.

Ingen erfarenhet av det, men tvivlar på att det gör ngn skillnad. Katter är katter och katter som dom själva vill så länge man inte är på så pass avstånd att man kan nå dom :P
 
Sv: Energi.

Men hur lyckas den ta sig in trots din magnetlucka? :crazy:

Har tyvärr inget bra tips till hjälp.

Däremot så har vi har skaffat en kattlucka som läser chippet på katterna (om man nu hsr dom chippade ;)) och den släpper inte in någon katt som man inte talat om för luckan att den ska släppa in. Man kan dessutom programmera in hur länge det ska vara upplåst innan den låser igen + en hel del annat.:D
 
Sv: Kattlucka

Jag förstår inte hur det ska funka öht. Katter är inte flockdjur och fungerar inte på samma sätt som hundar (dessutom tvivlar jag på att Milans metoder är de bästa och hans snack om energi är mest flum, snacka kroppsspråk istället).

Jag säger som de andra. Byt kattlucka som katten inte kan ta sig in igenom, även fast det är lite besvärligt. Det är antagligen den mest effektiva och snabba lösningen. Plus att din katt snabbt kan återfå tryggheten i sitt inomhusrevir.
 
Sv: Kattlucka

Delvis knapplån

Jag har trott att en främmande okastrerad hankatt varit inne i mitt hus och gått runt o markerat, för nu stinker det kattpiss lite här och var.

Jag har sett en inkräktare med egna ögon men han är enligt ägaren kastrerad.

Nu har jag börjat fundera på om det är mina egna kastrerade hankatter som markerar men då är frågan; När de kissar i lådorna så luktar det ingenting, kan de ändra sammansättnigen på urinen som gör att det stinker när de markerar men inte när de kissar?
 
Sv: Kattlucka

Ja, urinen kan lukta annorlunda vid urinmarkering än vid kissning. Man vet inte riktigt varför men det kan vara så att tex. sekret från analkörtlarna frigörs tillsammans med urinen vid urinmarkering.
 
Sv: Kattlucka

Ok, tack för svar! Då är frågan; ska jag köpa ip-kamera för att ha koll på om det kommer inkräktare eller ska jag chippa katterna o skaffa chip-kattlucka? Eller både och?
 
Sv: Kattlucka

Ok, tack för svar! Då är frågan; ska jag köpa ip-kamera för att ha koll på om det kommer inkräktare eller ska jag chippa katterna o skaffa chip-kattlucka? Eller både och?

En chipkattlucka är väl en bra början. Försvinner urinmarkeringarna därefter är problemet löst, om inte kan du skaffa en kamera och övervaka dina kritter. En chiplucka förebygger ju iaf att främmande katter ska ta sig in framöver och således bra alldeles oavsett.
 
Sv: Kattlucka

Jag har ingen egen erfarenhet men chipluckorna ska väl vara låsta för katter utan chip? Chipet är nyckeln.
 
Sv: Kattlucka

Men magnetluckan hennes katt har nu ska ju också vara låst før inkræktare, en katt utan magnet i halsbandet ska inte kunna ta sig in. Ændå lyckas den fræmmande krafsa upp den.
 
Sv: Kattlucka

Nu har jag aldrig haft en magnetlucka men jag tror att den bara hålls låst med hjälp av en magnet, medan en för chip har en spärr som en liten "pigg" som hindrar luckan från att öppnas.
 
Sv: Kattlucka

Han puttar upprepade gånger på luckan och spärren ger tydligen med sig då. Fast min katt med magnet får lite problem ibland, han är väl väldigt hungrig.
 
Sv: Kattlucka

Min magnetlucka har också en pigg så då kan chiplucka inte vara så mycket annorlunda. Men den andra katten krafsar rejält och piggen ger vika då. Min katt med magnet på kan däremot få lite problem ibland. Antagligen är den andra väldigt hungrig och har kommit på att om den krafsar tillräckligt så ger piggen med sig tyvärr..
 
Sv: Kattlucka

Min magnetlucka har också en pigg så då kan chiplucka inte vara så mycket annorlunda. Men den andra katten krafsar rejält och piggen ger vika då. Min katt med magnet på kan däremot få lite problem ibland. Antagligen är den andra väldigt hungrig och har kommit på att om den krafsar tillräckligt så ger piggen med sig tyvärr..

Aha, har aldrig haft magnetlucka.

Jobbigt att piggen ger vika när katten krafsar. :crazy: Kommer man åt spärren på något sätt utifrån?
 
Sv: Kattlucka

Egentligen inte den sitter på insidan men ger vika när magneten aktiveras, men tydligen ger den vika även när den andra krafsar då. Det går ju att krafsa på luckan och på något sätt ger piggen vika även då. Första gången fick han inte upp den jag hörde honom då. Men nu har han kommit på nåt.
 
Sv: Kattlucka

Jag skulle ta med kattluckan till affären jag köpt den i (även ifall den är 5 år gammal) då den inte verkar fungera som den ska. Har du tur får du kanske en ny eller rabatt på ett nyinköp. Är affären inte samarbetsvillig så hade jag köpt ny kattlucka i en annan affär. (Detta förutsätter att det är ett fel i konstruktionen och inte en skada som du orsakat själv).
 

Liknande trådar

Övr. Katt Vi måste på nåt sätt stoppa grannens katt från att komma in i vårt hus. Hon smiter in hela tiden och gömmer sig så vi inte hittar henne...
Svar
9
· Visningar
1 301
Senast: Flixon
·
Katthälsa Hej, skriver denna tråden i hopp om att få andras tankar kring min situation, kanske finns det någon som varit eller är i samma sits...
2
Svar
32
· Visningar
7 063
Senast: canine
·
Övr. Katt Jag har ett dilemma som jag gärna vill höra era åsikter på. Har en katt, en aktiv katt, vi bor på landet sist på grusvägen och han är...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 907
Senast: Lindsen
·
Övr. Katt Våra katter har sin kattlåda, mat och vatten inne i tvättstugan och trivs utmärkt med det. Men jag skulle vilja ha dörren stängd. Dels...
Svar
6
· Visningar
7 292
Senast: moiran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Hästfolkets lilla ordbok
  • Födda 2022

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp