Kattlucka - hur lär man dem?

Zanuzzi

Trådstartare
Vi har tre katter. Den äldsta är 13 och den yngsta 4.

Den äldsta har i massor med år krafsat på sovrumsfönstrena på nätterna när han vill komma in, och på sängen när han vill gå ut. Han ger sin inte förrän man har vaknat och gått upp och öppnat åt honom.

Att vänja honom av vid detta är inte att tänka på eftersom det har fortgått i hur många år som helst, och han är sannerligen ingen kisse som ändrar sig hur som helst. På senare tid har den yngsta tagit efter dessa dumheter och det är helt olidligt. Man får _aldrig_ sova ordentligt.

Lösning: kattlucka :D

Trodde vi alltså... de är inte ett dugg intresserade av att använda den (mellankatten är dessutom så gigantiskt stor och har så långa ben att han inte kommer igenom), antagligen för att de inte vet hur de ska göra.

De måste ju puffa upp luckan med nosen för att de ska kunna gå ut. Men de har inte kommit på det än, och nu har vi tränat med dem dag och natt i en vecka.

Hur tusan gör man för att lära dem?

Sv: Kattlucka - hur lär man dem?

Hur tränar du då? Jag hade ställt hållt upp luckan åt katterna så de bara kan gå igenom hålet, när de fattar att det är ett hål brukar de "leta" efter hålet själva när det "försvinner" (luckan är nedfälld). Gör de inte det beror det inte på att katterna är dumma utan bekväma;)

Ta bort eller ställ upp luckan ett tag så dom fattar att dom kan gå ut den vägen, sedan brukar det inte vara några problem när man väl fäller ner den igen.

Hur tränar du då? Jag hade ställt hållt upp luckan åt katterna så de bara kan gå igenom hålet, när de fattar att det är ett hål brukar de "leta" efter hålet själva när det "försvinner" (luckan är nedfälld). Gör de inte det beror det inte på att katterna är dumma utan bekväma;)

Säga vad man vill om våra katter, men de är _inte_ dumma. Att kloa på fönster och dörrar har funkar i alla år. Varför ändra på ett systemj som redan funkar? :p

Vi lockar katterna till luckan när de ska in/ut och öppnar den åt dem. Men att putta upp den själva är de inte ett dugg intresserade av.

Det är ju en knepig grej också... de har magneter runt halsen som "nycklar", ananrs kommer de inte in. Men det gör att motståndet blir ganska stort när de ska gå in, de måste alltså puffa ganska ordentligt för att komma in. Och det gör de ju inte :crazy:

Fler tips, någon?

Senast ändrad:

Jag och sambon installerade nyligen kattlucka. Vi började med att en stod ute och en inne - vi höll upp luckan och lockade katterna emellan oss med god mjukmat. De fick gå in och gå ut tills de tröttnade. Såsmåningom hade vi luckan mindre öppen. Dag 2 eller 3 gick de in och ut som de aldrig hade gjort annat.

Lycka till!

Ojj. Jag hade magnetlucka när jag bodde på landet. Jag hjälpte dem in och ut en gång var, sedan kunde de...

Tycker du ska ta bort själva luckan så de får ett hål tills de lär sig, som någon skrev. Synd bara att det är vinter...

Varje gång vi installerat lucka har vi puffat katterna igenom luckan ett par gånger..sen har dom fattat..och allt funkat precis som det ska.

Liknande trådar

Övr. Katt Vad har jag gett mig in på? Om två veckor flyttar en till katt hem till mig! En fantastiskt söt liten birma flicka blir det och jag kan...
Svar
4
· Visningar
925
Senast: Elisha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama