Kattkräk!

C

Contezza

Jag blir så lessen!

Kan börja från början.
Jag har en medryttarhäst och då vi är tre i skåpet så får inte jag plats med alla mina grejer.
Så jag har ganska mycket grejer hemma i en låda.

Jag har två katter, en kastrerad hona på snart sex år och en kastrerad hane på fem år.
Förut när vi hade bara två låder gick hon på matorna och pinkade och jag blev less hela tiden.
Sen skaffade vi oss en tredje låda och tog bort alla mattorna (förutom vardagsrummet) och då blev det frid och fröjd.

Nu helt plötsligt har hon börjat igen att kissa på en massa saker varav det arga på mina hästsaker!
Jag blev så arg då jag skall tävla och jag har min tävlings schabrak där samt träns men dom vart ej drabbade av nå pink då schabraket var tänkt med plastpåse.
Det var en grimma,paddar och väskan som alla tränsen låg i som blev drabbade.
Visst det kan man tvätta men ändå det är inge kul att sånt skall hända!

Gör ren lådorna varje dag och har nå medel i så det skall lukta gott.
Fortsätter hon så här så vet jag inte vad jag skall göra.
Har förövrigt nu lagt på en stor sopsäck runt hästgrejerna så hon ej kommer åt dom nåmera.

Sv: Kattkräk!

Testa att sluta använda det där medlet som gör att det ska lukta gott... En del katter brukar vara skeptiska mot "parfym".
Och om hon kissar på saker så kan det vara att hon känner sig otrygg och i behov av att markera revir. Det finns ett medel som heter Feliway som är syntetiska kattferomoner (doftämnen) som gör att katten känner sig trygg. Det finns hos veterinärer och troligen hos djuraffärer också...

Kan bara instämma i dina tips, det där medlet som gör så att det luktar gott (för dig) kan nog stjälpa mer än det hjälper. Skulle ta bort det till att börja med och ta bort alla mattor och hästsaker för att bryta beteendet.
Som extra hjälp skulle jag införskaffa Feliway, det är alltid värt att testa, kostar en del (mest i början sedan blir det billigare) men det har hjälpt min mammas katt att sluta bajsa utanför lådan som hon ofta gjorde förrut.

Bor katterna stort eller litet annars?

Vi har bott i en trea sen fyra och ett halvt år sedan.
Båda är innekatter då vi bor på andra våningen men dom får gå ut på balkongen.

Som sagt, sluta med parfymen och testa Felyway. Du kanske också borde ta reda på om dom känner sig hotade av katter på andra balkonger eller om det finns kattdoft på det du tagit med från stallet.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Skadade hästar och konvalescenter
  • Senskada pga spark
  • WE-tråden

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka