Kattkoppel

Winni

Trådstartare
Nu har jag i lite mer än en vecka gått med min katt i koppel. Hon är en vuxen innerkatt från storstaden, men det har gått jättebra att gå ute med henne. De ägarna jag köpte henne ifrån hade inte haft henne ute alls, utan det skulle i så fall vara uppfödaren som hade henne till hon var vuxen. Hon är en blandning mellan Maine coon och Raggdoll, nyfiken och smart.

I alla fall så köpte jag ett sele som jag ville ha, inget sladdrigt textilsele med konstiga lås, och så ett flexikoppel. När jag som tonåring hade min katt i koppel körde jag med dubbel långlina. Då var det visserligen en katt som det var himla fart i, så långlina som inte tog stopp vid första skuttet var direkt nödvändigt. Men nu stod jag och funderade över vilket koppel som var bäst. Han i butiken sa att de allra flesta köpte flexikoppel med 3m lina, så då gjorde jag det. Och det fungerar jättebra, minns långkopplet som man verkligen var tvungen att hålla ordning på så att de inte trasslade ihop sig. Och hon är inte den vildaste katten heller om man säger, men när hon ändå tar några skutt så blir linan för kort. Jag håller noga koll på henne och är förberedd när jag ser att hon är på väg, fast det blir oftast ett litet ryck i alla fall.

Så jag undrar vad ni tycker är bäst i koppelväg. Vet att det finns 5 meter, men de är inte så oerhört mycket längre en 2 tycker jag och därför inget alternativ. Finns det 8 meter eller finns det något annat som är bättre? Flexi tycker jag annars funkar perfekt, inget trassel här inte.

Sv: Kattkoppel

Kör också på ett flexikoppel på 3 meter på ena katten. Det gäller bara att man får hänga med i svängarna. Oftast får man springa fort för att han ska kunna lattja av sig utan att det tar stopp. :D

Ja nog måste man hänga med i svängarna alltid :D . Fast jag tycker det är lite svårt när hon först går lugnt och strosar som en gammal trött hund ena stunden för att i nästa fara i väg åt obestämt håll i racerfart. Dessutom blir hon livrädd på kuppen när jag kommer ångande efter och naturligtvis får ett ryck för att kopplet tar slut och så kastar hon sig iväg bara för att hon blev rädd för mig.

Är så rädd för att hon får ont i bröstkorgen av att få ett stumt koppel och dessutom ryck ibland. Fast de kanske inte är så känsliga som jag alltid trott :crazy: Ser en tant nere i samhället som går med sin katt i koppel. Katten släpar med sin gamla matte runt på vovve promenad ungefär och när jag säger släpar så gör katten verkligen det.

Men jag kanske ska fortsätta med flexikopplet jag har då och inte köpa ett längre!? Fler råd och tips om det är någon som har. Det måste väl vara några fler som har sin katt i koppel, berätta vad ni har för grejer.

Jag hade ett bra flexi (äkta vara), 5 meter... Funkade bra. Min kompis tappade bort det... Jag köpte ett billigt 3-meters istället. Inte riktigt nöjd. Det har hårdare motstånd är flexit och känns lite för kort när man är van med 5 meter.

Jag har en gummisnodd mellan selen och kopplet så de blir inte så hårt ryck hos min katt. Det kanske kan vara nått. Ta dock ingen skitsnodd som är delad, utan den ska vara hel runt om.

Smart med gummisnodd, det ska jag sätta dit. Rycket blir inte lika hårt och stumt i alla fall.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag är uppvuxen med katter och har haft en katt själv också i vuxen ålder. Det har varit ganska lättsamt och enkelt och katten jag hade...
Svar
3
· Visningar
1 964
Senast: Zpunk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama