Kattkiss - HJÄLP!

asaria

Trådstartare
Jag blir galen!!
NU har mina 2 tillfälliga katter kissat i soffan, nu ligger dom inte bra till!
Jag är kattvakt till 2 innekatter. De har bott hos mig i typ en månad. Inte haft några problem med dom förut, men nu så märkte jag att dom hade kissat i min tvättpåse. Okej fine, det kan jag väl ta.
Men nu när jag kom hem så har de kissat i min soffa!!!!!!
Vad har jag gjort för fel? varför gör dom så?
De har gått på lådan så duktigt förut, jag tömmer lådan på "avfall" 1 gång om dagen och tar ut all sand 1 gång i veckan.
Snälla lite hjälp och råd, kommer jag på dom en gång till så ryker dom från balkongen :devil: Eller ja, nästan ;)

Sv: Kattkiss - HJÄLP!

Jag vet inte varför katterna gör så men du kan ju prova med att freda soffan med aluminiumfolie när du inte sitter där själv.

Ett annat alternativ är att ställa mat där du inte vill att de ska kissa. OBS INTE nära lådan bara! Katter är renliga och vill inte förorena matplatsen.

Anledningar till att de kissar inne kan vara

*byte av kattsand
*ej tillräckligt ren kattlåda (borde inte vara något problem i ditt fall)
*kattlådan är dumt placerad (tex för nära maten eller så att katten känner sig störd)
*katten är på annat sätt missnöjd (skulle tex kunna vara utekatt som inte får gå ut, dock ej i ditt fall)
*de löper

Är katterna kastrerade? Jag hade tidigare okastrerad honkatt som kissade inne, överallt, när hon löpte.
(på tidningen på bordet, på posten innanför dörren osv)
Det slutade med att jag hade kattmatskålar överallt.
Gissa om gästerna såg förvånade ut över att det stod en skål med torrfoder mitt på rumsbordet.

Tack för dina tips,
Den ena är kastrerad (hona) den andra äter p-piller.. Så borde väl inte vara att den löper? vad jag vet har jag aldrig missat något piller..
Ska testa det där med matskålar.
Kattlådan står på toan, kan nog inte hitta något bättre ställe till den (bor i en 2a).
Hmm, ett jobbit betende är det iaf, Så nån kanske har ett tips på hur man kan få bort kattpiss från soffan? ;)

Åh, kattkiss i soffan kan vara riktigt jobbigt. Vi hade en akuthemskatt som kissade i vår tygsoffa när han var stressad en gång. Det har inte riktigt gått att få bort, då vi upptäckte det dagen efter :(

Vi tvättade dynan och överdraget, sedan för att få bort lukten använde vi ättika (!). Men det är fortfarande inte bra, men vi ska byta ut soffan snart eftersom den är närmare 30 år gammal.

Så ja, det kanske inte hjälpte så mycket, men jag hoppas det går bra för dig!

Tvätta soffor är inte riktigt min grej, men sån där skumtvätt som man har till bilsäten kanske?
Och något som luktar citron borde dölja doften plus att katter tydligen inte alls ska tycka om doften.

Akta dig för medel som luktar ammoniak dock, urin kan lukta ammoniak så det kan få katterna att sätta sig igen om man tvättar med något som luktar som urin.

Kommer katterna bra överens, det är inte någon av dem som blir bortjagad från lådan och därför gör sina behov i soffan? (bara en tanke)

Liknande trådar

Katthälsa Jag med familj har bott utomlands i sambons hemland under en del av föräldraledigheten i 3,5 månader. Under tiden vi har varit borta så...
2
Svar
22
· Visningar
4 386
Senast: Kaching
·
Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
774
Senast: animalasia
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 409
Övr. Katt Hejsan, jag heter Jonas och har en blandras (50% ragdoll, 50% huskatt) vid namn Lizzy, hon är ett år gammal om ett par dagar och är...
Svar
8
· Visningar
2 294
Senast: Praefatio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama