Katthona som kissar i hela lägenheten!

S

sensiqcoons

Hej! jag har en Maine Coon tjej på 2 år som envisas med att kissa överallt i hela lägenheten. HUR gör jag för att få henne att sluta:confused::confused:?

katten kom tillbaks till uppfödaren från sin ägare efter 1.5 år på grund av att hon kissade ner deras lägenhet. jag tyckte synd om henne och köpte denna "problemkatt" för hon är oerhört vacker och passar i min uppfödning. jag tyckte att hon var värd en andra chans. ett nytt hem kan ju få henne att sluta. hon kom till oss den 13/12-2007.

Tänk så fel jag hade. hon går på lådan som hon ska men envisas ändå med att kissa i soffan, sängen, på mattor, på skåp och alla andra ställen som kan vara lämpliga. nu i helgn hade hon kissat 2ggr på köksbordet och idag på bordet på balkongen så nu är jag desperat! jag har köpt feromoner (feliway) som sitter i eluttaget(en månad nu) och det hjälper inte. jag har parat henne nu och väntar på att se om hon blivit dräktig. Jag leker med katterna och hon har en massa leksaker som katterna roar sig med. de har 3 toalådor och de står på lugna platser och inte i närheten av maten. jag har gjort ALLT som står på olika ställen att man ska göra. men det hjälper inte. Jag är hemma hela dagarna så hon är aldrig ensam.
hon hade urinvägsinfektion i oktober(innan hon kom till mig). nu är det inget fel på henne för jag har varit hos vet.

jag har 2 vuxna katter, en fertil hona och en kastrerad hane, och en kattunge på 12 veckor (uppfödd här) förutom "problemkatten". vi bor i lägenhet men katterna har tillgång till innätad balkong.

SNÄÄLA hjälp. Vi vill inte avliva henne men snart finns ingen annan utväg.:(:cry::cry:

Mvh
Susanne

Sv: Katthona som kissar i hela lägenheten!

stäng in henne på toan i en månad..

vi gjorde så med våran honkatt,
nu har hon varit ute i några veckor och går på lådan.. förut pissade hon också överallt.

Som jag ser det finns det 2 troliga orsaker till problemet:

1. Den tidigare urinvägsinfektionen har orsakat denna ovana.
2. Hon urinmarkerar (fertila honor kan också ägna sig åt det).

Är det urinmarkering lär hon sluta efter en kastrering. Handlar det snarare om ett invant beteende kan det bli svårt att fixa det men några tips är:

- Hålla henne på en begränsad yta.
- Ha inga mjuka saker hon kan tänkas vilja kissa på framme.
- Plugga in Feliway.
- Ha lådor med olika slags strö i framme.

Om du inte får det att funka, prata med veterinären om Clomicalm (psykofarmaka). Det kan vara väldigt effektivt mot just olämpligt urinerande och har man tur behöver man bara ge det en kortare period för att bryta beteendet.

tack för tipset men....
:eek:nää, det är synd om henne. jag försökte när hon löpte förra gången och jag fick en katt på en sida och 2 katter på andra som bara stod och jamade och krafsade på dörren.

Som jag ser det finns det 2 troliga orsaker till problemet:

1. Den tidigare urinvägsinfektionen har orsakat denna ovana.
2. Hon urinmarkerar (fertila honor kan också ägna sig åt det).

Är det urinmarkering lär hon sluta efter en kastrering. Handlar det snarare om ett invant beteende kan det bli svårt att fixa det men några tips är:

- Hålla henne på en begränsad yta.
- Ha inga mjuka saker hon kan tänkas vilja kissa på framme.
- Plugga in Feliway.
- Ha lådor med olika slags strö i framme.

Om du inte får det att funka, prata med veterinären om Clomicalm (psykofarmaka). Det kan vara väldigt effektivt mot just olämpligt urinerande och har man tur behöver man bara ge det en kortare period för att bryta beteendet.

tack för svaret.

hon är inte så känslig med underlaget. köksbordet och balkongbordet, golv och annat plant och hårt fungerar lika bra. :confused:

jag har 3 lådor med 2 olika sorters stör. hon uträttar sina behov i lådorna precis som de andra men kissar ändå på andra ställen. :crazy:

feliway har jag haft i en månad nu.

ska kolla upp Clomicalm.

allt för att slippa avliva henne.

jovisst var det så för mig också.. hon var där inne och ropade å hade sig, men jag tjurade på.. för släppte jag ut henne för tidigt fortsatte det..

och det verkar som att hon slutat pissa överallt nu. ska se ikväll då jag ska storstäda om jag hittar någon pissfläck..

jovisst var det så för mig också.. hon var där inne och ropade å hade sig, men jag tjurade på.. för släppte jag ut henne för tidigt fortsatte det..

och det verkar som att hon slutat pissa överallt nu. ska se ikväll då jag ska storstäda om jag hittar någon pissfläck..

Hej!
Eftersom jag tror och hoppas :banana: hon är dräktig så vill jag inte stänga in henne. hon ska inte behöva utsättas för den stressen nu. :)

det måste kännas skönt att din kisse slutat kissa överallt. hoppas att bereendet inte kommer tillbaks

Det låter ju tyvärr lite som att hon revirmarkerar. Känner en uppfödare som har oerhörda problem med TRE honor som alla markerar revir. Två av dem urinmarkerar (dock endast under löp) och den tredje bajsar och kissar revir när hon är dräktig. :crazy:

Det låter ju tyvärr lite som att hon revirmarkerar. Känner en uppfödare som har oerhörda problem med TRE honor som alla markerar revir. Två av dem urinmarkerar (dock endast under löp) och den tredje bajsar och kissar revir när hon är dräktig. :crazy:

Hej!
jag vet inte om det är revirmarkering men jag tror inte det. hon har tydligen haft detta beteende sedan hon var 5-6 månader. Hade det "bara" varit vid löp hade jag kunnat stå ut men det händer flera gånger/dag.
nu i veckan ska jag nog kunna se om hon är dräktig, det gör ju att man inte vill utsätta henne för någon ytterligare stress. jag tycker synd om henne men kommer inte att omplacera henne igen för det känns inte rätt mot varken katten eller eventuellt ny ägare. då får hon hellre somna in.:cry:

i går kissade hon uppe på torktumlaren och i soffan och idag en nytvättad matta som jag lagt på golvet och inte hunnit flytta undan. :confused: och på köksbordet.

:confused::confused:
:crazy::crazy::crazy:

att avliva henne, det är väl mera humat att kastrera henne istället. Om hon sen inte slutar med att revirmätka då kan man fundera på en sådan drastisk sak anser jag.

att avliva henne, det är väl mera humat att kastrera henne istället. Om hon sen inte slutar med att revirmätka då kan man fundera på en sådan drastisk sak anser jag.

Hej! :mad:
om du LÄSER vad jag skrivit så står det på flera ställe att jag inte vill avliva henne! jag ser det som en absolut sista utväg. jag har också skrivit att eftersom detta är hennes 3dje hem och (uppfödaren, förra ägaren, upfödaren, och hit) på 2 år så kommer jag inte att placera om henne utan i så fall avliva henne. Hon har varit med om tillräckligt i sitt liv utan att behöva flytta igen. att avliva en katt är inget jag gör hur som helst. men OM det blir aktuellt kommer jag inte att ha dåligt samvete för det för då vet jag att jag gjort allt som står i min makt för att hjälpa Henne.

jag kan inte ha en katt som kissar ner hela lägenheten och kanske lär mina andra katter och kommande kattungar det beteendet.:confused:

då det i hennes fall troligtvis handlar om andra saker än revirmarkera måste jag komma på andra lösningar än de "vanliga" för revirmarkering då jag har prövat alla och inget hjälper.

Hoppas du får ordning på katten. Men varför i all världen avla på en sån katt?:crazy::confused:

Att kissa överallt är ju knappast något man vill föra vidare?

Överväger du att kastrera henne då? Inte sett svar på de i tråden som föreslagit det.

Hoppas du får ordning på katten. Men varför i all världen avla på en sån katt?:crazy::confused:

Att kissa överallt är ju knappast något man vill föra vidare?

Hej! att hon kissar utanför lådan kan jag inte anse vara nått som kan föras vidare vid avel. det är ju inget genetiskt fel eller sjukdom utan ett beteende.

Överväger du att kastrera henne då? Inte sett svar på de i tråden som föreslagit det.

hej!
ja, jag har funderat på kastration och har även diskuterat det med min veterinär. han är dock tveksam till om det hjälper.

Om hon är dräktig kommer jag att kastrera henne när ungarna är födda. jag kommet att diskutera Clomicalm med veterinren innan jag gör det om hon inte är dräktig.

Antagligen inte omgående eftersom honkatten tros vara dräktig.

hej! :) tack för att du svarade i mitt ställe och du har helt rätt. men sedan är det ett alternativ.

hej!
ja, jag har funderat på kastration och har även diskuterat det med min veterinär. han är dock tveksam till om det hjälper.

Om hon är dräktig kommer jag att kastrera henne när ungarna är födda. jag kommet att diskutera Clomicalm med veterinren innan jag gör det om hon inte är dräktig.

Varför skulle det inte hjälpa? Både revirbeteende och allmän stressnivå minskar efter kastrering, det är väl snarast bland det första man testar om det är en beteendestörning och inte något medicinsk som ligger bakom. Jag vet många fertila honor som revirkissar, de flesta bara under löp men långt ifrån alla.

tack för tipset men....
:eek:nää, det är synd om henne. jag försökte när hon löpte förra gången och jag fick en katt på en sida och 2 katter på andra som bara stod och jamade och krafsade på dörren.

men om hon nu får kattungar, tänk om hon lär dem samma beteende?

vad är Feliway?

Hej! att hon kissar utanför lådan kan jag inte anse vara nått som kan föras vidare vid avel. det är ju inget genetiskt fel eller sjukdom utan ett beteende.

Men temperament och benägenhet för beteenden ärvs ju också? Man avlar ju inte heller på hundar eller hästar med lynnesfel, varför katter?

Liknande trådar

Katthälsa Jag behöver hjälp med vår Loke nu. I somras hade vi katterna ut lite på altanen. Visade sig då att det går en hankatt i området som...
Svar
4
· Visningar
1 754
Senast: cirkus
·
Katthälsa Våran katt började för nästan ett år sedan att kissa ett x antal gånger i lägenheten så vi testade att ta ut henne till min sambos mamma...
Svar
11
· Visningar
1 348
Senast: cirkus
·
Övr. Katt Efter några år utan katt så funderar jag på att bli kattägd igen. Jag är uppvuxen med ett gäng huskatter, men efter att sista katten vi...
Svar
9
· Visningar
1 925
Senast: Lager
·
Övr. Katt Min vän tog en 4-årig honkatt från ett katthem i julas. Hon blev bortlämnad av sina förra ägare för att hon började kissa inomhus i...
Svar
4
· Visningar
1 338
Senast: Whirlie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama