Katterna äter inte

MonteRose

Trådstartare
Nu har mina 1.5års kastrerade kattbröder inte ätit ordentligt på 3 dar. De är i normala fall torrfoderjunkies men har på senare tid börjat äta ganska duktigt av blötmaten jag serverat.

Nu har de ratat blötmaten helt och hållet trots att jag serverat olika sorter av vad de brukar äta. Inte ens torrfodret jag ställt fram har ätits upp. Jag lyckades få i den ene lite stekt kyckling igår och de går och tar en torrfoderknosa nån gång då och då.
Kattgodis (Whiskas Temtations) äter de gärna.

De har ju då följaktligen bajsat mycket mindre än normalt men även kissklumparna är mindre.
De verkar inte sjuka på nåt vis, kanske lite mindre aktiva än vanligt samt är väldigt klängiga och kelna.
Nu gav jag dem lite av den andra sortens torrfoder de brukar få och då åt de lite grand men precis nu så kräktes den ene.

Är det normalt med perioder då de äter mindre?
Eller ska jag börja oroa mig på riktigt?

Sv: Katterna äter inte

Ingen större anstormning men kloka råd i denna tråd men jag har i alla fall lyckats få i den ena katten ett par cm kattmalt och har repat gräs och gett dem samt inhandlat kattmat, intense hairball, för att utesluta hårbollsproblem. De har knaprat i sig lite grand av detta.

En kompis kom med idén att det kunde ha samband med nyårssmällandet. De var faktiskt väldigt oroliga den natten. Kan det va så att det tar några dar innan de återhämtar sig efter en sån skräckupplevelse? Nån annan med liknande erfarenhet?

Mina katter har perioder då de äter mindre, men det är sällan deras sådana perioder sammanfaller med varandra.

Om båda verkar klena kan det ju vara så att de åkt på någon släng av något, katter kan ju bli lite hängiga som vi utan att det behöver vara något allvarligt. Trauma efter smällande kan såklart också göra att de äter dåligt och är allmänpåverkade men då borde du ha märkt att de blivit skrämda av smällandet.

De var väldigt rädda på nyårsnatten, satt så långt ifrån fönsterna som de kunde men har efter den natten inte visat nån större oro. Inte heller tycker jag de verkar sjuka.
Hur lite äter dina när de äter mindre?
Kan jag som matte nöja mig om de äter ett par knosor om dan i ett par dar?

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
1 252
Senast: Bison
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 586
Senast: Sassy
·
Katthälsa (Med hänvisning till min tidigare tråd om torrfoder till mager katt, ”N”, detta är min andra katt :meh:) ”P”: kasterad katthona, Devon...
Svar
7
· Visningar
1 092
Senast: MJLee
·
Katthälsa Min lillkatt är kräsen. Hon äter inte som hon ska. Jag vet inte riktigt hur mycket hon får i sig, men tror det ligger på runt hälften av...
2
Svar
38
· Visningar
2 891
Senast: KesoNeso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Andrahandsuthyrning
  • Vad gör vi? Del CCIV