Kattens korrekta färgbenämning?

mackan

Trådstartare
Vad har Svante för korrekt färg/mönster benämning?

Kattorganisationen skrev viltfärgad i adoptionspappren 😇

Tacksam för svar 😄
Ps- han ser mer grå ut på bilden men den ljusa färgen är mer mjuktbrun/creme egentligen.
Kan posta fler bilder om det behövs .

Bifogade filer

• 505720E6-4A60-4FC9-AAF0-AB63319F872C.webp
    505720E6-4A60-4FC9-AAF0-AB63319F872C.webp
    101,7 KB · Visningar: 79
Ja jag visste ju direkt att viltfärgad inte var korrekt därav änglasmileyn utifrån att de benämnt färgen så 😅

Jag kan dock inte alla skillnader ang sköldpadd, tabby, tigre’ osv osv så utifrån det ville jag ha rätt benämning 😄

Tigré är randiga (tänk tiger), tabby är mönstrade men inte randiga utan större fält, Sköldpaddsfärgade är tvåfärgade, både svart och röd färg. Alla som är mönstrade har ticking i enkel upplaga, en viltfärgad som mina är alltid homozygota för ticking

Tigré är randiga (tänk tiger), tabby är mönstrade men inte randiga utan större fält, Sköldpaddsfärgade är tvåfärgade, både svart och röd färg. Alla som är mönstrade har ticking i enkel upplaga, en viltfärgad som mina är alltid homozygota för ticking

Tack så mycket 😄

Har aldrig satt mig in i färgerna på katt trots att jag haft katt i 20 år - mina tidigare var helt enkelt ”röda och vita” 😂

Nu när jag fått en annan kisse med mycket färgnyanser och teckning blev jag intresserad av att lära mig , men när jag sen googlade utan att riktigt fatta grundprinciperna blev det otydligt.

Supertack 😄

Åh, får jag vara med i tråden? Vad kallas den här färgen? :D

Bifogade filer

• E10EC50E-44C5-4FCF-969C-D7F49D4383CF.webp
    E10EC50E-44C5-4FCF-969C-D7F49D4383CF.webp
    296,6 KB · Visningar: 63

Hon är svartsköldpaddaugoti med vitt. Sen benämner man mängden vitt också, så jag skulle av bilderna att döma säga att hon är
Svartsköldpaddaugoti harlekin.
Men återigen beror det på. Jag ser inte magen och andra sidan på henne. Harlekin är mer än 50% vitt.
Har hon mindre än 50% vitt är hon bicolour.
Vid högre mängd vitt än 50%, benämner man inte mönstret med mer än augoti (dvs mönstrad) eftersom det ofta är svårt att se mönstret.

Hon är svartsköldpaddaugoti med vitt. Sen benämner man mängden vitt också, så jag skulle av bilderna att döma säga att hon är
Svartsköldpaddaugoti harlekin.
Men återigen beror det på. Jag ser inte magen och andra sidan på henne. Harlekin är mer än 50% vitt.
Har hon mindre än 50% vitt är hon bicolour.
Vid högre mängd vitt än 50%, benämner man inte mönstret med mer än augoti (dvs mönstrad) eftersom det ofta är svårt att se mönstret.
Kul! Tack :)
Hittade ingen bild på andra sidan men gissar på mer än 50% vitt faktiskt. Hon finns tyvärr inte i livet längre :heart

Vi har en Donna här hemma som är blågrå och skölpadda, dock inga bilder på datorn på henne! Hennes mamma var sköldpadda fast svart men Pappan var grå. Så det är väl därifrån den gråa färgen antar jag :p

Liknande trådar

Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
581
Senast: Svartkatt
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är uppvuxen med katter och har haft en katt själv också i vuxen ålder. Det har varit ganska lättsamt och enkelt och katten jag hade...
Svar
3
· Visningar
1 966
Senast: Zpunk
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har haft åldersnojja i stort sett hela mitt liv. Jag har verkligen varit skräckslagen inför tanken på att bli gammal, och tyckt att...
2
Svar
20
· Visningar
5 828
Skola & Jobb Jag avundas människor som bara "vet" vad de ska göra i resten av livet från stunden de lämnat gymnasiet. När jag själv slutade gymnasiet...
Svar
6
· Visningar
2 416
Senast: Wonna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Halt efter vila
  • Senast tagna bilden XV