Katten kommer inte hem

C

Chine

Jag har en katt som är 4 år gammal. I maj fick hon kattungar (5st) av dessa är 4 sålda och en behöll vi själva, en hane som nu är kastrerad. Kattmamman är ff fertil och går på P-piller. I september skaffade jag mej en Skogkatthona som är född den 17 juni. De två kattungarna kommer jättebra överens och leker och busar med varann. Problemet är kattmamman som knappt kommer hem längre. De små är inte elaka mot henne utan söker kontakt på ett vänligt sätt när hon kommer men hon fräser och morrar åt dom. Sedan äter hon och sticker igen. Jag har haft Feliway, både adapter och spray, men det verkar inte hjälpa så mycket. Fundrar på att sterilisera/kastrera henne, undrar om det hjälper eller om det kan bli ännu värre (hon blir kanske ännu osäkrare för jag tolkar detta som osäkerhet). Någon som varit med om liknande? Vi kan nog tyvärr inte låsa in henne för hon var utekatt när vi fick henne och då var hon två år och van att gå ut.

Sv: Katten kommer inte hem

En fertil hona vill givetvis inte ha konkurrens i sitt revir. Det blir med största sannolikhet bättre av kastrering, även om det kanske inte hjälper 100% nu när hon redan fattat avsky för de små. Alla katter passar inte heller med sällskap, framförallt om de levt ensamma en längre period.

Hoppas hon kommer hem snart nu då, hon har varit ute i två dagar nu, i ösregnet:(. Ska låsa in henne då och så försöker vi kastrera henne, då är hon ju inte fertil längre iaf. Konstigt, för det är ju massor med uppfödare som har både två tre och fyra fertila honor under samma tak och så kan inte jag ens ha en liten lurvig kattunge. Celine (Skogkatten) är ju inte ens könsmogen än:crazy:.

Tyvärr är det säkert så hos många uppfödare att en del av katterna skulle undvika varandra om de kunde. Omplaceringar pga osämja är inte heller helt ovanliga. Det behöver inte handla så mycket om att de är konkurrenter som att hon helt enkelt vill ha sitt revir i fred helt och hållet. Förhoppningsvis blir det bättre sedan. P-piller är dessutom känt för att göra dem extra griniga.

Själv kommer jag inte våga skaffa en till hona innan min primadonna till avelshona är kastrerad och "landat", en del är kinkigare än andra.

Nästan precis samma sak hände oss. Vi hade en jättemysig tjej som fick ungar, ungefär samtidigt som hennes dotter också fick det, men dottern försvann och nu fick hon bli mamma åt två kullar, visserligen diade knappt barnbarnen som tur var. När ungarna blev självständiga slutade hon komma in lika ofta och tillslut såg man henne nästan aldrig, bara när hon var hungrig.

Fick senare veta att mina grannar har både släppt in henne och gett henne mat, så hon flyttade helt sonika in till grannen. vi pratade om det och det gick bra för honom. där var hon hur kelig och helst, men kom hon till oss så morrade och slogs hon. nu när vi bara har en av dotterdottern till henne kvar och de är lite äldre så är det knappt några problem alls. de är kanske inte precis vänner men de slåss i princip aldrig. båda katterna är steriliserade, men det gjorde ingen större skillnad på beteendet.

Det är sorgligt när det händer, men inte så mycket att göra åt. Vi hade tur som hade en granne som hon funkade så bra med. Tyvärr har jag ingen lösning. hoppas det löser sig! Det kan ju ge med sig med tiden.

Nu är hon iaf hemma och hon har varit det hela helgen (inlåst). Hon morrar och fräser inte sååå mycket längre.
Ska beställa kastreringstid för henne i morgon. Vet att veterinären varit bortrest men hon borde vara tillbaka snart (ska vaccinera häster i vårt stall den 19:e).
Innan hon blivit kastrerad får hon inte gå ut! och hon är rätt sur för det!

gud så skönt att hon är hemma! Hoppas verkligen att er blir "bra" när hon e kastrerad.;) Man vet ju att personligheten finns där, fast de verkar sura nu. jag brukar gosa med surkärringen fast hon morrar och fräser åt mig. måttligt kul, tycker hon :p

Det är ganska vanligt att katter som får nytt sällskap eller träffar nya katter beter sig väldigt avvisande. Sist vi hade kattungar sålde vi en till stallet där jag red och katten som bodde där från tidigare flyttade bort i över an vecka, men kom sedan tillbaka och han var väldigt vaksam, morrade och fräste, men det gav sig och nu kommer de jättebra överens, det tog 2-3 veckor. Men du har ju haft den nya katten i över två månader så det kan vara en ide att sterilisera henne eftersom det fortfarande inte funkar. Vad är Feliway förresten?

Liknande trådar

Övr. Katt En av mina uppfödningar flyttade till min kompis (som är uppfödare) på foder. Då var hon 14 v. Redan från start togs hon bara väl omhand...
Svar
13
· Visningar
1 219
Senast: Bison
·
Katthälsa Vi köpte en katt som visade sig vara en 1-mans katt. Hon trivdes inte med att ha våra barn och andra katter runt om sig så när hon var...
Svar
4
· Visningar
1 225
Senast: Camama
·
Katthälsa Jag har fyra katter. Min fd avelshane "B" på fyra år. Den äldsta kastrathonan "M" blir tio i år (mamma till B). Den yngsta kastrerade...
Svar
6
· Visningar
982
Katthälsa Hej! Jag har ett problem som jag känner är en stor börda för både mig och katterna just nu. Risk finns för att detta inlägg blir...
2
Svar
25
· Visningar
4 420
Senast: Mahonia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar