Katten har börjat klösa på soffan!

iafia

Trådstartare
Nu har vi haft våran kille i snart 6 veckor och upptäckte i torsdags förra veckan små klösmärken på soffans armstöd och jag vet mycket väl att de inte varit där förut. Alltså har han börjat att klösa på soffan nyligen och jag kan inte riktigt förstå varför. Han har en klösmöbel som han älskar, han leker där, klöser, sover och ligger på span. Han är där fortfarande men går ibland bort till min dyra och fina soffa och klöser. Senast imorrse efter han fått sin frukost sprang han bort ditt och stod och klöste. När jag kommer på honom har jag fyat honom bestämt och burit bort honom till hans klösmöbel. Vi har nu bestämt att han inte får vara i vardagsrummet när ingen är hemma så vi någon alltid kan korrigera honom när han går till soffan men han passar orädd på att klösa när vi är hemma med. Har ni några tips!? Blanding av ättika och vatten att spruta på problemområdet har jag hört funkar, nån som provat? Han är 18 veckor nu och vi vill få bort det så fort som möjligt innan det blir en ful ovana eftersom han bara hållt på med soffan högst 5-6 dagar. Vi aktiverar honom mycket, leker 2-3 timmar om dagen med honom, mina föräldrars hundar leker han ofta med när de är på besök och han får vara på innergården (vi bor i stan) nästan varje dag en stund. Vad ska vi göra? :confused:

Sv: Katten har börjat klösa på soffan!

Tråkigt att kissen börjat klösa på finsoffan! Dom har ju en benägenhet att göra precis sån man inte vill att dom ska göra ;)

Jag har hört att doften av citron inte är särskilt uppskattat. Det kanske kan fungera? Akta bara så att det inte citronen bleker tyget på soffan....

Om katten uttrycker att den är understimulerad ska man absolut ta det på allvar och ibland är enda utvägen att låta den få bli utekatt. Det är inte ovanligt att lägenheter/hus är för liten yta för en katt att vistas på för att må bra.

köp en klösstolpe och ställ vid soffan.

det är en anledning varför jag inte köper dyra fina möbler. jag har en skinnsoffa. den är perfekt. fick den av sambons bror. om en katt pissar i den kan man lätt rengöra. och djurhår fastnar inte i den som i en tygsoffa. och vist har jag liiite klösmärken i den. men det är extremt lite och då har jag 4 katter ;)
dom gillar sin golv till tak möbel och dom 2 klösstolparna ;)

köp en klösstolpe och ställ vid soffan.

det är en anledning varför jag inte köper dyra fina möbler. jag har en skinnsoffa. den är perfekt. fick den av sambons bror. om en katt pissar i den kan man lätt rengöra. och djurhår fastnar inte i den som i en tygsoffa. och vist har jag liiite klösmärken i den. men det är extremt lite och då har jag 4 katter ;)
dom gillar sin golv till tak möbel och dom 2 klösstolparna ;)

Nu var det så att vi flytta ihop för 3 år sedan, köpte nytt för vi hade inget och nu har vi köpt katt så skrället kom ju efter möblerna :D Vi har flitar i hela soffan, lättare att tvätta av än soffan själv. Funderar på att försöka fästa fast våran stora fårskinnsfäll som han inte gillar av någon anledning över det hörn där han klöser...

Om katten uttrycker att den är understimulerad ska man absolut ta det på allvar och ibland är enda utvägen att låta den få bli utekatt. Det är inte ovanligt att lägenheter/hus är för liten yta för en katt att vistas på för att må bra.

Jo visst är det en sista utväg, men han har över 100 kvdmeter att röra sig på oc han är i sig inte understimulerad utan mer i trotsålderna tror jag, han gör det helst när vi är i närheten eller ser på... som att "titta på mig"

ja ni kommer säkert på nått. men katter är som dom är. dom vill ju klösa. kanske ska klippa klorna på den?

Jag skulle testa med att köpa en billig klösbräda i papp som innehåller kattmynta (finns på ICA Maxi, Granngården bla) och sätta där han klöser. Mina katter älskar kattmyntan och klöser gärna på dem.

Annars var det listigt med fällen.

Ja, man kan vänta o se. :) Katter är ju olika.

Det sägs att en katt rör sig ca 400m från hemmet (i vardera riktning) om den har möjlighet. Dvs 800x800 = 64 hektar. Nu kanske inte alla katter går exakt lika långt, och inte heller lika långt åt varje håll, men det är ju en avsevärt större yta än vad de flesta hus har att erbjuda.

Liknande trådar

Övr. Katt Hejsan, jag heter Jonas och har en blandras (50% ragdoll, 50% huskatt) vid namn Lizzy, hon är ett år gammal om ett par dagar och är...
Svar
8
· Visningar
2 293
Senast: Praefatio
·
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 383
Övr. Katt Båda katterna är vuxna och har inte klöst på möbler förr. Men nu håller de på att strimla en 6 månader gammal soffa i tyg. Typ grovt...
2
Svar
28
· Visningar
7 749
Senast: mandalaki
·
Katthälsa Har en 5årig huskatt som varit kastrerad sen 5-6 månaders ålder. Han kom hit som kattunge, men antagligen för tidigt för att lämna...
Svar
16
· Visningar
2 360

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka