Katten är smällfet!?

smirk

Trådstartare
Efterfrågas: Tips på kattfoder som mättar mycket men ger lite energi!

En av mina katter har gått upp extremt mycket i vikt det senaste halvåret.
Vi flyttade i somras och en av de första gångerna hon var ute kom hon hem och var ordentligt skadad. Biten tvärs över höfterna av något annat djur eller kanske en rovfågel fått tag i henne. Hon var chockad och hade ont och inte blev det bättre av att vi var tvungna att "tvångs"behandla såren och ge henne antbiotika.
Sedan dess vill hon bara vara ute korta stunder, inte så konstigt,
men hon har blivit så fet att det ser sjukt ut. Magen hänger ner och svänger från sida till sida när hon travar. Hon är bred som en lagårdsdörr över ryggen.

Mina katter äter Mjau på burk och Mjau torrfoder.
Mängden hon får är mindre än hälften av det som rekommenderas på förpackningarna. Portionerna är så små att man skäms när man serverar maten. :o Hon är jämt hungrig och stjäl allt ätbart hon kommer över.
Hur bantar man en katt som aldrig motionerar?
// Smirk

Sv: Katten är smällfet!?

Sluta ge torrfoder. Katter går ner väldigt bra i vikt på lågkolhydratkost. På proteinrik lågkolhydratkost går de ner i vikt utan att tappa muskelmassa. Ca 150 g burkmat om dagen bör räcka för en katt med lågt energibehov.

Så fortsätt ge MJAUs burkmat (perfekt lågkolhydratkost) men sluta ge torrfodret. Om hon "måste" äta torrfoder, köp Hill's m/d. Det är kolhydratreducerat.

Aha! Det är alltså därför min stora kastrerade hankatt håller sig smärt och smidig! Han får mer mat än de andra tre katterna tillsammans, men dels är han ute mycket och dessutom får han bara burkmat eftersom han får problem med kisseriet av torrfoder.

Tack för utmärkt råd som dessutom är superenkelt att följa! :)
// Smirk

Min katt (kastrerad) var oxå fet och jag köpte Specifik (tror att det stavas så) och han gick ner.
Finns hos vetrenären och det finns även "burkmat" på det fodret.

Tycker att du ska ändra fodersort och ge dina katter helfoder istället så som roayl canine eller hills som exempel.Mjau består av en massa vatten och kol som inte är speciellt bra för katter.På royals påsar så står det hur mycket en katt ska ha.

Tycker att du ska ändra fodersort och ge dina katter helfoder istället så som roayl canine eller hills som exempel.Mjau består av en massa vatten och kol som inte är speciellt bra för katter.På royals påsar så står det hur mycket en katt ska ha.

MJAU är helfoder och ja, burkmat innehåller mycket vatten. Varför? Jo, kött som inte är torkat innehåller vatten. Lots of it.

Mjau är ett helfoder. Ett mycket bra helfoder, som innehåller just det katter behöver och ingen utfyllnad och bindningsmedel i form av spannmål som är rent ohälsosamt för katter.
Mjau håller dessutom en för katter normal vattennivå vilket enbart är fördelaktigt. Mindre risk för urinvägsproblem på det sättet. Rätt bra grej tycker jag.

Liknande trådar

Katthälsa Jag har en Devon rex-hona som fyllde 1 år i början av december. Hon kastrerades i november och efter det har hon gått upp i vikt. Jag...
Svar
2
· Visningar
1 189
Senast: Sol
·
Y
Övr. Katt Alltså, går det verkligen att banta en kasterad hanne (tillråga på allt en innekatt)? Jag börjar förtvivla efter lång tid på strikt diet...
2
Svar
38
· Visningar
2 902
Senast: Veronika
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Höstföräldrar 2023
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Textiltvätt/mattvätt?