Katten använder oss som klösbräda

Mirre

Trådstartare
Det är standard varje kväll, när vi går och lägger oss kommer hon och hoppar upp i sängen. Så fort vi rör oss anfaller hon våra fötter. Ibland vaknar vi även på nätterna av att hon satt klorna i fötterna på nån av oss.
hur 17 ska vi få henne att sluta?
Hon är 10 mån kan tilläggas

Sv: Katten använder oss som klösbräda

Har hon någon kompis som hon kan leka med istället för era fötter?

Sv: Katten använder oss som klösbräda

Finns ett begrepp för det - "play aggression" på engelska, det är ett naturligt beteende att leka som tyvärr får ett oönskat utlopp. Aktiverar ni henne ordentligt annars? Vissa katter måste leka väldigt intensivt, gärna med kattkompis, för att få utlopp för sina instinkter.
Är hon kastrerad? Det kan minska beteendet som f.ö. annars brukar minska kraftigt när katten är 1½-2 år men kan försvinna tidigare med rätt åtgärder som ordentlig stimulans och även kastrering då.
Annars kan ni väl stänga dörren till sovrummet?

Liknande trådar

Katthälsa Vår 17-åriga bondkatt har det senaste året börjat jama på ett väldigt ovanligt sätt. Hon utger ett mörkare och högre ljud än sina...
Svar
8
· Visningar
865
Övr. Katt Hejsan, jag heter Jonas och har en blandras (50% ragdoll, 50% huskatt) vid namn Lizzy, hon är ett år gammal om ett par dagar och är...
Svar
8
· Visningar
2 447
Senast: Praefatio
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är nu 3½ år sedan jag fick besked om att jag är överkänslig mot komjölk, de 4 vanliga sädesslagen (vete, havre, korn, råg) samt...
Svar
0
· Visningar
409
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Jag har sen tonåren svettats mycket på nätterna. Det började i samband med att jag sattes in på Cipramil när jag var ca 13. Sen avtog...
2
Svar
35
· Visningar
1 778
Senast: Linn-Nora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka