Katt-terapi!?

Houdinie

Trådstartare
Min stora katt, en kastrerad hane på 5 år, skulle behöva gå i terapi.

Han var en jättesnäll kille förut - en riktig gentleman och gårdens krambjörn. Men nu har han fått bli utekatt igen, efter 1½ år i en liten lägenhet i Lund, och han har ändrats. Nu jagar han gårdens andra katter och springer i vägen för människorna.

Jag vill gärna bo kvar där jag bor, men jag kan ju inte hålla honom inne när lillkatten får gå ut! Och om jag måste hålla båda katterna inne kan jag ju likaväl bo i lägenhet inne i stan istället...

Det känns jättejobbigt! :cry:

Vad kan man göra!?

Sv: Katt-terapi!?

Jag vet inte vad du vill ha hjälp med... Katter kan inte gå i terapi, om han trivs bättre inne så håll honom inne, eller omplacera honom så han får gå ut utan att riskera att vara ivägen för människorna.

Så där blev min systers katt också, ändrad från snäll och go till gårdens skräck. I hans fall tror jag det hade att göra med att han tidigare var "mindre" (klenare) och hade dåligt självförtroende. Vartefter han musklade till sig blev självförtroendet bättre och han blev en pest mot övriga katter i grannskapet. Jag var rätt lättad när de flyttade från min gård och den slutade terrorisera mina katter... Fick också rycka ut och rädda grannens katt någon gång från den.

Så tyvärr, inga tips att komma med.

Jag har fått tag på en kattpsykolog som jag pratade med idag. Hon hade en jättebra analys som även förklarade en del annat som jag egentligen inte lagt märke till förrän hon nämnde det.

Hon tror att det beror på stress, till sörsta del orsakat av plötslig exponering av könsmogna, icke kastrerade honor, i kombination med flytt.

Hon "ordinerade" en manick som jag ska köpa på djurapoteket på Ultuna, som utsöndrar lugnande kattferomoner, och så ska jag återkomma om en tid så får vi se.

Det kändes så hoppfullt att få tala med någon som visste vad hon talade om och inte såg min katt som ett problem utan som en individ som behöver hjälp. :bow:

Ingenting kostade konsultationen heller!!!

Houdinie är en glad och hoppfull kattmamma idag! :)

Är det Feliway? I så fall kan du köpa den hos många veterinärer.

Ha lite förståelse för din kille, han har fullt sjå att skapa sig ett nytt revir just nu;)

JAG har full förståelse.
Älskar den lilla (ehum) krabaten! :love:

SpiritJan063.jpg

Senast ändrad av en moderator:

Varför kan inte han vara inne och den andra få gå ut?
Jag har så.Min stora katt får gå ut men inte den lilla.Han hittar inte hem och springer till grannens trapp och jamar:crazy:
Min stora katt springer och jagar grannarnas katter och springer bort om en människa kommer(jag tycker det är bra i stället för att gå fram och gosa).

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har två kastrerade honkatter som jag köpte på katthem för länge sedan. De börjar bli gamla och har inte längre så mycket jaktlust...
Svar
2
· Visningar
198
Senast: MJLee
·
Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
583
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Jag har ju två katter och bor på gård, men än så länge är de innekatter. Båda kastrerade, en hona på 2 år och en hane på 9. Hanen är en...
Svar
3
· Visningar
756
Katthälsa Vi har veterinär tid nästa vecka. Var lite fullbokat den här veckan. Lite bakgrund. Vi har en kastrerad hankatt på sex år hemma. Han...
Svar
15
· Visningar
1 864

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka