Katt som vägrar äta

Youmeoh

Trådstartare
Tog hem en kattunge förra veckan, uppfödaren (säger man så?? :o) berättade redan innan att hon är lite kräsen med maten.
Det enda hon vill äta är tonfisk, skinka och räkor. Kattmat är det inte ens frågan om.
Tycker ju att juniormat skulle vara bäst för hennes mage, men hur ska man få henne att börja äta annat??
Sambon är så rädd att hon ska svälta ihjäl, så han ger henne bara det hon tycker om. Skulle det ligga något annat i skålen (ex. vanlig kattmat) sätter hon sig bara och väntar, för hon vet att hon får nåt godare.

Jag tänker mest på hur dyrt det kommer bli när hon blir vuxen och enbart vill äta tonfisk och räkor :crazy:

Har provat alla medel (tycker jag) har provat att blanda i tonfisk i maten, men då ratar hon allt, petar inte ens ur tonfisken.
Jag har vuxit upp med katter och aldrig haft någon som har varit så kräsen som den här

Sv: Katt som vägrar äta

Ja, det kommer sannerligen bli dyrt om hon ska leva på räkor och tonfisk. Hon kommer få näringsbrist också.

Försök att blanda tonfisk med riktig kattmat. Burkmat eller torrfoder. Om det funkar kan ni försöka fasa bort tonfisken långsamt, men en del katter blir verkligen helt galna i tonfisk så det kanske kan bl svårt.

En allmän reflektion - skulle verkligen en katt svälta ihjäl för att den är kräsen - kommer den inte till ett stadium där den hellre äter ?

En allmän reflektion - skulle verkligen en katt svälta ihjäl för att den är kräsen - kommer den inte till ett stadium där den hellre äter ?

enligt veterinär som jag pratat med ang. matvägran så är det rätt allvarligt på katt, njurar och inre organ tar stryk, så det är inte riktigt så enkelt som att bara vänta ut dem, enligt denne veterinär. Jag frågade för några år sen med anledning av att min vuxna katt matvägrade då det kom en kattunge till hushållet, han tappade då aptiten och vägrade äta, och då kontaktade jag veterinären för att rådfråga. Kanske ngn annan kan utveckla exakt varför det är skadligt fysiskt för dem?

Jag har oxå hört samma som du, att det är allvarligt när de inte äter men hur skadade blir då katter som varit på rymmen från veckor till månader och sen när de kommer hem, gått ner ett par kilo?
De måste ju ha svält och hur skadade är de då innombords och är skadorna kroniska?

Instämmer att detta är kinkigare på katter än på hundar. På något sätt måste dock kattungen få i sig rätt näring.
PL

Ja, det kommer sannerligen bli dyrt om hon ska leva på räkor och tonfisk. Hon kommer få näringsbrist också.

Försök att blanda tonfisk med riktig kattmat. Burkmat eller torrfoder. Om det funkar kan ni försöka fasa bort tonfisken långsamt, men en del katter blir verkligen helt galna i tonfisk så det kanske kan bl svårt.

Redan gjort, då ratar hon allt istället :crazy:
Lyckades få i henne lite torrfoder idag (något blötlagt), men hon går inte dit av sig själv, utan måste lyfta dit henne och se så hon äter. Är hon ensam äter hon det inte

Katter kan svälta ihjäl sig ja. Katter är ganska känsliga för svält och utvecklar snabbt fettlever och när de väl utvecklat fettlever är det tvångsmatning som gäller för att få dem friska och krya, om det ens går då.

Min syster fick avliva sin katt pga. fettlever i helgen. Han ramlade/hoppade ut genom ett fönster hos kattvakten för 2 månader sedan och lyckades antagligen inte få tag på tillräckligt att äta. När de fick tillbaka honom hade han fullt utvecklade fettlever och varken sondmatning eller tvångsmatning kunde rädda honom.

Katter blir lätt anorektiska så hamnar de väl i den onda cirkeln att inte äta kan det vara jättesvårt att få igång dem att äta igen och då kommer man in på risken för fettlever.

Redan gjort, då ratar hon allt istället :crazy:
Lyckades få i henne lite torrfoder idag (något blötlagt), men hon går inte dit av sig själv, utan måste lyfta dit henne och se så hon äter. Är hon ensam äter hon det inte

Har du provat färdig kattmat med tonfisk- eller räksmak? Gourmet Gold brukar kunna gå hem hos extremt kräsna katter.

Om hon äter när du är med kanske du kan prova med att handmata henne lite, peta in mat i munnen på henne. En del katter är skeptiska ända tills de får in maten i munnen.

Har du provat färdig kattmat med tonfisk- eller räksmak? Gourmet Gold brukar kunna gå hem hos extremt kräsna katter.

Om hon äter när du är med kanske du kan prova med att handmata henne lite, peta in mat i munnen på henne. En del katter är skeptiska ända tills de får in maten i munnen.

Är det inte den som är så rackarns dyr?! :p

Sambon var och letade efter kattmat igår, lyckades till slut hitta en sort som damen visst gillade :bow: Så nu är husse extra populär. Får hoppas hon fortsätter äta nu då

Fortsätt gärna fylla på med tips o.s.v, finns nog fler med liknande problem :)

Är det inte den som är så rackarns dyr?! :p

Sambon var och letade efter kattmat igår, lyckades till slut hitta en sort som damen visst gillade :bow: Så nu är husse extra populär. Får hoppas hon fortsätter äta nu då

Fortsätt gärna fylla på med tips o.s.v, finns nog fler med liknande problem :)

Jo, Gourmet Gold är riktigt dyr. För dyr, men vad gör man inte för knasbollarna.;) Kostar väl 7 kr burken och en burk innehåller runt 80 g.

Skönt att ni har hittat något som går hem hos henne.

Jo, Gourmet Gold är riktigt dyr. För dyr, men vad gör man inte för knasbollarna.;) Kostar väl 7 kr burken och en burk innehåller runt 80 g.

Skönt att ni har hittat något som går hem hos henne.

Stod och kollade på den på Ica igår och undrade vem som är så tokig så h*n köper sånt :p

Ja, känns bra! Hoppas bara att hon inte får för sig att hon inte gillar den maten nu

Nu är det så att katt är ett av de djur som verkligen kan svälta ihjäl sig. Det är jätteviktigt att katter äter annars kan de få en leversjukdom (kommer inte ihåg vad den heter) som leder till döden. Min kattunge slutade äta och jag körde henne till djursjukhuset efter att ha tvångsmatat henne en natt och en dag. Varför hon matvägrade vet vi inte, men hon var matglad innan, så det är normalt ingen kräsen katt.
Tonfisk+räkor kommer heller inte att bli bra, fruktansvärt att vänja katten vid det, den kommer definitivt att få näringsbrist.
Jag hade nog aldrig köpt katt med de matvanorna men om jag nu hade en sådan kattunge (hypotetiskt) så hade jag nog provat med någon form av läcker blötmat (Mjau abborre på tetra brukar de flesta inte kunna motstå:idea:) Då får iaf den lilla katten allnäring den behöver, dyrt blir det väl, men som man bäddar får man ligga:(

Min katt som bor hos min pappa är så sjukt bortskämd att hon är riktigt kräsen.

Billigare mat går fetbort.

Rysk kaviar och champagne ska det vara för damen och helst ska man buga när man ser henne går förbi! :D

men hon går inte dit av sig själv, utan måste lyfta dit henne och se så hon äter. Är hon ensam äter hon det inte

När min katt var liten åt hon endast om man satt hos henne (dvs vi satt inne på toan, med stängd dörr tills hon ätit).
Hon ratade den mesta maten, vilket hon fortfarande gör.
Friskies var det enda som dög när hon var liten, numera (2 år senare) är det Mjau - Fiskfest som gäller (all annan Mjau mat går bort).
Blötmat går bra om det är i portionsförpackning och helst i sås, all annan går bort. Det är viktigt att den är delad ordentligt, annars rör hon det inte.

Hon äter heller inte räkor, "märkesmat", men undantaget är Orijen, som hon efter att ha matstrejkat i 2 dagar åt av, upptäckte hur gott det var och har varit som besatt (dvs kan äta så hon spyr av det), så det serveras sparsamt.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Katthälsa Hej! Jag var hos min vetrinär häromdagen för en hälsokontroll på min katt Zorro för jag tyckte han visade tecken på att inte må bra. Han...
2
Svar
22
· Visningar
1 106
Senast: Shilton
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 409
Hundhälsa För ca två veckor sedan fick jag åka till veterinären med Ruben som hade ont i magen och vägrade äta. På djursjukhuset dukade de upp en...
Svar
8
· Visningar
1 928
Senast: a1agnlju
·
Katthälsa Hej! Till en början vill jag säg att veterinär naturligtvis är inkopplad och varit hela tiden :) Men just nu verkar de inte kunna göra...
Svar
18
· Visningar
2 222
Senast: hoppsann
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ny sits
  • Dressyrsnack 17