Katt som tar av sig tratt/krage, vad göra?

Marita73

Trådstartare
Min katt Zelma blev antagligen påkörd igår kväll och hennes vänstra höftled hade hoppat ur. Efter röntgen och fixering av benet (upp mot magen) fick jag åka och hämta henne idag.
Hon hade såklart tratt på sig men det vet jag sedan tidigare att det inte är någon idé så jag köpte en sån där uppblåsbar krage. Nu visar det sig att hon får av den med.
Hon var extremt stressad så länge kragen satt på men så fort den var tvättade hon sig (rörde inte bandaget) och la sig och sov. Nu har hon hoppat runt lite på tre ben, gått på lådan och ätit.

Hur ska jag göra? Är livrädd att fixeringen släpper då det endast är operation som återstår då och det vill jag att, framförallt, att Zelma ska slippa men även min plånbok klarar sig utan den kostnaden.

17523273_10155207658784066_3687620977937622549_n.jpg

Body. Kan antingen köpas eller görs själv, när Nikita behövde det köpte jag en baby body i en second hand affär och klippte hål till alla benen och så hon kunde kissa. Vissa köper eller använder uppklippta strumpbyxor.

Googla på katt body så ser du massor med olika typer och förslag hur man gör en själv eler var man kan köpa en.

273960_rehab_kat.jpg

Body. Kan antingen köpas eller görs själv, när Nikita behövde det köpte jag en baby body i en second hand affär och klippte hål till alla benen och så hon kunde kissa. Vissa köper eller använder uppklippta strumpbyxor.

Googla på katt body så ser du massor med olika typer och förslag hur man gör en själv eler var man kan köpa en.

273960_rehab_kat.jpg

Tack så mycket! Och det är ingen fara med att sätta något över det fixerade benet?

Jag pratar med veterinär nu som är tveksam till om bodyn kommer att sitta bra på Zelma när ena benet är fixerat vid magen.

Jag hade krage (den på bilden) på henne i natt. När jag vaknade hade hon lyckats få igenom ett framben så hon hade två ben fixerade. Kragen satt kvar dock ;)

Jag hade en sån här på min kisse när hon opererades. Den är mjuk och hon "gillade" den bättre än de hårda i plast.
20161002_050448_zpsoqnxayzd.jpg

Jag har britter så de upplåsbara får inte plats bland alla dubbelhakor ;) Men sätt på sele som nån skrev, är nog bäst. Bonnie var utan när jag hade henne under uppsikt.

Min katt Zelma blev antagligen påkörd igår kväll och hennes vänstra höftled hade hoppat ur. Efter röntgen och fixering av benet (upp mot magen) fick jag åka och hämta henne idag.
Hon hade såklart tratt på sig men det vet jag sedan tidigare att det inte är någon idé så jag köpte en sån där uppblåsbar krage. Nu visar det sig att hon får av den med.
Hon var extremt stressad så länge kragen satt på men så fort den var tvättade hon sig (rörde inte bandaget) och la sig och sov. Nu har hon hoppat runt lite på tre ben, gått på lådan och ätit.

Hur ska jag göra? Är livrädd att fixeringen släpper då det endast är operation som återstår då och det vill jag att, framförallt, att Zelma ska slippa men även min plånbok klarar sig utan den kostnaden.

17523273_10155207658784066_3687620977937622549_n.jpg

En sele som du fäster kragen i brukar fungera bra. En body kan hjälpa om katten har sår på magen, men hon kommer ju fortfarande åt att bita av fixeringen. Med tanke på att det är oerhört viktigt att fixeringen får sitta kvar så skulle jag satsa på sele med krage och absolut inte riskera något, annars blir det ju OP.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka