Katt som spyr

R8n

Trådstartare
Vad sjutton kan det vara?

Har för 2 månader sedan vart till veterinären som tömde katten på alla bakterier i magen för att han spydde blod i omgångar och fick fruktansvärd diarée. Efter att nya goda bakterier satts in har han väl "bara" spytt varannan natt.

Men nu sedan ett par veckor tillbaka spyr han varje morgon. Imorse spydde han inte mindre än 3!!! gånger :crazy::cry:

Hade även diarée inatt

Det enda vi kan komma på är att han äter torkade pelargonblommor.

Han är en innekatt som går ut i koppel ibland, 2 år gammal med ett dåligt förflutet (hittades i en kartong 4 veckor gammal och handmatades upp av oss)

Snälla säg att detta går att bota utan att sätta alltförmycket skräck i katten som är väldigt änglsig av sig.

ALLA tips och råd mottages tacksamt! :bow:

Sv: Katt som spyr

Med den sjukdomsbakgrunden är det väl bäst att du ringer till veterinären.

Vet inte vad felet är men hoppas verkligen han blir bättre och veterinären kan hitta felet!

När vi fick hem våran "kattunge", hon är ca 10 år nu... Så spydde hon blod och hade diarre precis som din katt. Vad vi hörde så var det i alla fall en kullbrorsa som dog som också hade likadana symptom. Vi började ge nåt av Hill´s foder, kommer inte ihåg vilket. Katten blev bra på bara några dagar. Enligt vad vi tror så har det nog med inavel att göra... att det är någonting som inte fungerar som det ska. Men vi vet ju inte och vet. kunde inte heller säga säkert. Så fort vi slutade med fodret så spydde hon blod igen. Nu vid 10 års ålder är hon hur pigg som helst och kan äta allt foder utan problem.

Jag fick en idé när jag läste Leolas inlägg; du kan ju förutom att få mer råd av vet, pröva ett foder för känsliga magar. Finns ju några sorter "sensitive" eller vad det heter. Både RC och Hills.

delvis knapplån

Något väldigt bra har inträffat på de här 2 dagarna.

Katten har inte spytt och är dessutom mer aktiv.
Inte en anning vad som hänt, kanske det att han inte kommer åt att äta blommorna eller nåt.

Veterinär kontaktades innan jag startade denna tråd men skrev inte det i inlägget, vilket jag borde gjort. De vet inte vad det är för fel.

Katten är fortfarande lite lös i magen men inte farligt.

Han äter en massa olika foder för olika ändamål.

* RC mot hårbollar
* RC för kastrerade katter
* RC för innekatter
* RC för känsliga magar (som inköptes igår)

Håll tummarna för att det håller i sig nu :)

Det jag vet om RC är att vissa katter blir fruktansvärt dåliga i magen av det. Jag har aldrig hört någon som haft en katt som spytt blod, men en bekant till mig tänkte ta bort sin eftersom det inte gick att ta i den då den sket ner sig.

Så hon blev lite snål och köpte ett annat foder och bara på några dagar vände det och katten blev bra.

Min katt har alltid varit kräk-katt då han släger i sig maten alldeles för fort, den hinner knappt ner i magen innan den vänder och kommer upp igen.
Nu har han dock kräkts lite väl ofta så jag bytte foder, bara för att utesluta att det är det.
Jag pratade med min mamma som har samma foder som mig och hon sa att även hennes katt kräktes en del nu och hade blivit konstig i pälsen och fäller massor, precis som min!

Dock kräktes min katt upp även det nya fodret häromdagen, eftersom han aldrig kan sitta ner och äta fint och lugnt. Och han vill ha tillbaka sitt gamla foder, det enda han tjatar om men det kan han glömma då han inte alls spyr lika mkt av detta.
Dock ska jag införskaffa foder i större bitar åt honom så att han blir tvungen att äta lugnare.

(Och ja, jag har varit hos vet med honom)

Du kan också pröva att kasta ut torrfoderkulorna över golvet så att han inte kan äta upp allt så snabbt.

Har aldrig haft den erfarenheten av RC. Och det är det enda fodret våra katter ätit hela sitt liv. Den ena är 6 och den andra 2 år.

Dock tror vi att vi kommit på vad det är som gör att katten spyr.

Han är som jag skrivit tidigaren en väldigt ängslig katt och han går ut i sele eftersom att om han skulle gå lös så blir han som en vildkatt och inte ens någon i familjen får ta i honom. Eftersom han inte hittar här i omgivningarna heller så törs vi inte riskera något.

Men det är nog utegången som gör honom sjuk. Han har inte varit ute på 2 dagar men idag tog vi ut honom en stund.

Var ute 15 min sedan blev han rädd och sprang in. 20 minuter senare spydde han :crazy:

Så får väl hålla honom inne fast han själv vill ut.

Jag vet bara ett fåtal katter som blivit dåliga i magen av det, och då aldrig så dåliga som din.

Hoppas att du hittat lösningen på din katts kräkande nu så att ni kan få lugn och ro i familjen.

En tanke bara, om katten nu blir vild och galen av att aldrig få gå ut. Kan ni inte bygga en liten rastgård precis utanför dörren?
En av grannarna här har en som är precis i dörrhöjj och max 2m2. Nertill är det plank och högre upp är det nät så katterna kan se ut alt gömma sig. På insidan har hon satt upp hyllor som katterna kan hoppa upp på och jag skulle tro att det kommer in en och annan fluga ibland som katterna kan jaga.

Som sagt bara en tanke, katten får möjlighet att gå ut, men bara utanför dörren. Ni kan vädra utan att vara rädd att han smiter, katten får lite mer frihet och kan sticka in direkt om något är läskigt, ingen sele som stör...

Men det beror ju helt på er katt och hur ni bor givetvis.

Tror du missuppfattade lite..

Katten blir inte vild och galen av att inte få gå ut. Men kommer han lös blir han som en vildkatt och går inte att fånga.

Han går i löplina ute så han kan springa in så fort han själv vill.

Har funderat på att bygga en inhägnad till dem. Men bolaget vi hyr under tillåter inte det tyvärr :(

Ja. Men det fungerar ju bra med selen också så det går nog bra :)

hej min katt hade väldigt känslig mage, han åt hills kattmat men hade dirre var och varannan dag. bytte till rc och nu har han en fungerande mage. En sak som som jag alltid ger honom då han får diarre är morotpure. Finns att köpa på barnmatsavdelningen.

tänkte på en sak när du sa att du hade en massa olika foder som du gav honom. det är inte bra alls, bara det kan orsaka diarrer. försök att hålla dig till ett o samma foder även om det är samma märke.
Eftersom han redan har dirare så skulle jag råda dig att inte ge honom mat på en dag, bara vatten. sen koka lite fisk blandat med morotspure och ge honom det i små portioner. sen sakta skata blanda ut foderet för känsliga magar, detta ska ske under minst en veckas tid.
Din katt kanske har fått allergisk tarminflammation.
Vilket innebär att han helt enkelt inte tål det proteinet du nu ger honom. Du kan läsa mer om diarrer och kräkningar på denna sida:

http://www.katt.nu/artikel-20020807.htm

Hoppas han mår bättre snart

de giftiga växterna för katter:

Krukväxter giftiga för katt
Allamanda, Alocasia, Amaryllis, Asparagus med bär, Azalea, Benved, Browallia, Brunfelsia, Clivia, Dipladenia, Flaskfot, Fredskalla, Guldginst, Haemanthus, High Caparall,
Hyacint, Julstjärna, Karakinbuske, Kattsvans, Klänglilja, Korallbär, Kristitörnekrona, Kroton, Mistel, Murgröna, Pingstliljor, Prickblad, Påsklijor, Rosensköna, Silverkalla, Spansk peppar, Yucca Palm, Ökenros, Ökenstjärna

Giftiga trädgårdsväxter och snittblommor
Stormhatt, Artemisia, Malört, Chrysantemum, Silverax, Nakna Jungfrun, Liljeväxter, Convallaria, Liljekonvalj,Delphinium, Riddarsporre, Ranunkelväxter, Giftig Digitalis, Fingerborgsblomma, Lejogapsväxter,Giftig Doronicum, Vårkrage, Bolltistel, Euphorbia, Korallranka, Klänglilja, Helleborus, Julros, hyacinter, Påsk och Pingstlilja, Amaryllisväxter, Afrikas vita lilja, Papaver, Vallmo, Skogsolvon, Kaprifolväxter, Kalla, Buxbom, Järnek, Mahonia, Berberisväxter

Andra giftiga saker för katt
Choklad, ju mer kakaohalt desto värre.
Tobak
Medicin
Råttgift
Blommor och växter av oilka slag
Rå lök
S märtstillande medel inehållande paracetamol, eller acitylsalisyra
Klorerade desificeringsmedel
Insektsgift
Ormbett

Det jag vet om RC är att vissa katter blir fruktansvärt dåliga i magen av det. Jag har aldrig hört någon som haft en katt som spytt blod, men en bekant till mig tänkte ta bort sin eftersom det inte gick att ta i den då den sket ner sig.

Så hon blev lite snål och köpte ett annat foder och bara på några dagar vände det och katten blev bra.

Min katt har alltid varit kräk-katt då han släger i sig maten alldeles för fort, den hinner knappt ner i magen innan den vänder och kommer upp igen.
Nu har han dock kräkts lite väl ofta så jag bytte foder, bara för att utesluta att det är det.
Jag pratade med min mamma som har samma foder som mig och hon sa att även hennes katt kräktes en del nu och hade blivit konstig i pälsen och fäller massor, precis som min!

Dock kräktes min katt upp även det nya fodret häromdagen, eftersom han aldrig kan sitta ner och äta fint och lugnt. Och han vill ha tillbaka sitt gamla foder, det enda han tjatar om men det kan han glömma då han inte alls spyr lika mkt av detta.
Dock ska jag införskaffa foder i större bitar åt honom så att han blir tvungen att äta lugnare.

(Och ja, jag har varit hos vet med honom)

Det rådet har jag oxå fått (större bitar), lite nyfiken vad har du köpt för foder?

Jag har inga större bitar just nu, men har använt mig av det tidigare.
RC har ett foder som är bra för tänderna, det är större bitar som katterna är tvungna att tugga på.

Han mår bra nu. Men tack för råden :)

Aldrig varit med om att en katt inte tål att äta olika slags fodertyper.
Här hemma så får de som sagt blandad mat och det fungerar perfekt :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka