katt som spyr

cili

Trådstartare
idag har min stora fröken spytt sammanlagt fyra gånger, igår en gång.

de senaste tre gångerna var nyligen, då hon först spydde upp en hel del mat, och sen bara skum två gånger.

vad kan det bero på? och vad kan jag göra?
jag har inte gjort något foderbyte på länge.
det finns inga maskar i kräket, och hon avmaskades för två/tre veckor sedan.
kastrerad sedan över en månad.
hon har inte velat äta mycket idag, vilket jag förstår ifall hon mår så illa..
den andra katten äter och beter sig som vanligt.

dom har fri tillgång till mjau torrfoder, friskies junior torrfoder och givetvis friskt vatten.
 
Sv: katt som spyr

Ta din katt till veterinären, eller ring.
Veterinären har ju mycket kunskap om alla djur, och du hjälp av honom/henne.
Jag kan tyvärr inte själv säga vad det är för fel på din katt, men det är mitt bästa tips..
 
Sv: katt som spyr

hon spydde igen imorse, ringde veterinären som sa att hon ska få diarsanyl om vi har kvar (vilket vi har, vi fick en sån tub efter kastreringen då hon fick diarré av penicillinet) samt vätskeersättning - om hon spyr imorgon med ska hon in och kollas.
sagt och gjort, hon fick diarsanyl. fem minuter senare kom det upp igen :(
hon vill inte dricka vätskeersättningen självmant, så jag ska försöka få tag i en sån där plastspruta
 
Sv: katt som spyr

Även om hon skulle vilja äta kan det vara en bra idé att låta henne vara utan mat ett dygn för att magen ska få lugna ner sig lite. Försök som sagt var att få i henne vätska eftersom hon förlorar mycket via kräkningarna. Börja sedan försiktigt med skonkost ett tag, kokt fisk kör vi på här hemma som funkar bra. Börjar hon äta och allt funkar bra är det nog ingen fara. Blanda sedan in den mat du brukar ge försiktigt i början.

Om detta inte hjälper, ring vet som sagt!

Mina katter hade en släng av maginfluensa för ett tag sedan med en veckas mellanrum. Först kräkningar, sedan även lös avföring. De tog 2 dagar sen var de bra. De går inne men misstänker att de krälat runt i nåt smaskigt hos vet när vi vi var där för vaccinering nån vecka tidigare.
 
Sv: katt som spyr

Vet att detta är en gammal tråd men jag skriver ändå om någon skulle söka och hitta detta förkastliga råd. Man ska absolut inte svälta en katt ett dygn! Det kan ge skador på de inre organen. Man ger skonkost och ger det sig inte så kontaktar man veterinär.
 

Liknande trådar

Katthälsa Mina små galenpannor är pigga och glada, bägge är nu kastrerade och i samband med kastreringen av den andra så tog vi bort fri tillgång...
Svar
16
· Visningar
1 190
Senast: Marvin
·
Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
14
· Visningar
1 466
Senast: Hazel
·
Katthälsa Hej! Har en ragdollhona på 5 år som har lite problem. Hon är ju långhårig så hon kräks titt som tätt och det är då både hårbollar och...
Svar
17
· Visningar
1 336
Senast: Celinehenn
·
Katthälsa Hej! Jag ger idag RC Veterinary Urinary S/O Moderate Calorie till mina två katter. Min svarta katt har haft urinsten för flera år sen...
Svar
0
· Visningar
755
Senast: Nikan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp