Katt som sliter loss päls

Zaria

Trådstartare
Skriver inte om min katt utan en äldre dams katt.

Det är en kastrerad honkatt på 14 år och tantens ögonsten,innekatt.
Tanten hade suttit ute med katten i koppel på uteplatsen och en moppe hade kört förbi när han såg att katten blev rädd gasade han ännu mer och katten slet sig lös ur koppel och sele. N¨åväl katten kom tillbaka,tanten uppsökte veterinär som sa att det inte var någon fara med katten,den var inte skadad bara väldigt rädd.

Efter det började katten slita av sig sin päls,när jag träffade damen och katten ifråga hade katten ingen päls på hela magen,den har även dragit av all päls i ena ljumsken samt på halva bakbenet (ser ut som det är rakat) Tanten berättade att den börjat göra så efter händelsen med mopeden och sökt evterinärhjälp igen. Veterinären säger att något måste hänt katten men han vet inte vad.

Ni som är kunniga på katter,vad kan det vara? Stress? Annat. Var ett bra tag sedan detta med mopeden hände.

Damen är väldigt ledsen,katten är det enda hon har här i livet. Därför frågar jag här.

Sv: Katt som sliter loss päls

Bara att något hänt,men han vet inte vad, är det jag fått förklarat för mig av tanten.

Funderar på om det kan vara psykiskt kanske? Stress?
Jag vet inte.

Vår förra katt gjorde så när hans bästa vän/livskamrat dog. Det var hemskt. Tiger och Telma var oskiljaktiga och när hon blev sjuk och dog så blev han jättedeppig och slutade äta, slet av all päls och var allmänt olycklig. Vi gick till veterinären och fick förslaget att skaffa ny kompis till honom för han sörjde så. Det hjälpte inte. Han plockade av pälsen än värre och var väldigt eländig, till sist blev han aggressiv mot både nya katten och oss. Till sist sa veterinären att det humanaste var att låta honom somna in för att förlora livskamraten var ett för stort trauma för honom. Blir ledsen bara jag tänker på det. :cry:

Beklagar vad som hände din katt.

Funderar också på om det är något psykiskt med katten eftersom det inte fanns några fysiska skador på den. Tänkte om katten blivit stressad eller rädd efter det med mopeden.
Speciellt trevlig är katten inte heller,dock är den snäll mot tanten men mot oss som jobbar där är den inte speciellt trevlig.

Jo, det var hemskt. Och det kan ju ha varit en sån chock för den där katten att den blev traumatiserad på nåt vis. Vem vet med katter?
Han blev begravd bredvid sin livskamrat i trädgården med gravsten och allt i alla fall och fick dikter skrivna till sin ära så han lever i våra minnen, alla katter vi haft har varit speciella. :)

Liknande trådar

Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 384
Övr. Katt Finns en annan tråd med bättre bakgrund. Men i korthet har jag hastigt fått ta hem en tidigare förvildad katt som bott ute. Katten...
2
Svar
24
· Visningar
4 402
Senast: Alexandra_W
·
Katthälsa Jag har en långhårig liten fröken som när hon hittades hade levt förvildad i ett par år. Hon var extremt mager och svag och räddningen...
Svar
3
· Visningar
5 087
Senast: hagel
·
Övr. Katt Hej! Jag har ett stort problem som stör husefriden - katter som slåss. här kommer en liten bakrund: Vi har 3 honkatter som har levt...
Svar
5
· Visningar
4 722
Senast: Ekblomma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Senast tagna bilden XV
  • Valp på vintern