Katt som slickar hål på sig

monster1

Trådstartare
Vår ena katt är lättstressad och har en autoimmun tarmsjukdom som spökar för henne. Vi kan tyvärr inte behandla den med kortison då hennes levervärden blir för höga. Det här har gjort att hon stressslickat håll på huden på ena frambenet och på magen. Jag upplever det som att hon ändå är rätt lugn och mår bra nu, men hålen är kvar och hon är där och slickar på dom emellanåt. Det enklaste hade ju varit att trycka på en tratt eller liknande, men hon klarar inte ens av att ha halsband utan att få lätt panik. Jag försökte sätta på ett bandage men det skapade också panik, så hon sprang och gömde sig för att sedan dyka upp utan bandage. Finns det något illasmakande man kan smeta på eller så några andra tips? Vi har felliway i uttaget.

Det finns illasmakande Vetflex/Vetwrap som kan läggas runt benen. Du har inte övervägt medicinsk behandling mot stressen? Stressen finns ju kvar även om katten inte vill slicka pga illasmakande bandage.

Skulle kroppsstrumpa funka? Jag fick använda det när min katt kastrerades eftersom hon hittade på väldigt påhittiga (och livsfarliga) sätt att klä av sig tratten.

Det finns illasmakande Vetflex/Vetwrap som kan läggas runt benen. Du har inte övervägt medicinsk behandling mot stressen? Stressen finns ju kvar även om katten inte vill slicka pga illasmakande bandage.
Vi kör på med felliway just nu och hon är som sagt lugnare, hon har ett eget rum och lite så, men just såren är hon på i alla fall.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Julklappar 2024!
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka