Katt som mist sin matte

Camama

Trådstartare
Vi köpte en katt som visade sig vara en 1-mans katt. Hon trivdes inte med att ha våra barn och andra katter runt om sig så när hon var ca 3 år flyttade hon till min svärmor. Där trivdes hon mycket bättre, dock blev hon mer skygg för främlingar i huset än vad hon var innan. Hon har alltid varit speciell, och det har blivit tydligare för varje år.
Nu är Svärmor inlagd för cancer och kommer tyvärr inte att komma hem igen. Svärfar har också varit inlagd och för att hon inte skulle behöva vara ensam så får hon vara hos mina föräldrar. Problemet nu är att hon ligger uppe på en hylla hela tiden och är super rädd. Närmar man sig så fräser hon och sträcker man fram handen klöser hon. Förstår att hon sörjer att inte vara hemma hos sin matte längre men trodde att det skulle släppa efter ett par dagar men det gör det inte. Att omplacera en så komplicerad katt ser jag som svårt och det är jätte synd, hon är ju i grunden en go katt med en stor osäkerhet. Någon som har tips på hur man skulle kunna hjälpa henne? Feliway är inkopplat men verkar inte lugna henne...

Pälsiga damen på min avatar är också en typisk en-mans-katt.

Det var BARA mamma som gällde. Vi andra fick, på nåder, ge mat. Och bli tittade på. Hon attackerade aldrig min bror eller mig, men ville inte bli klappad eller vara nära någon av oss.

När mamma dog tog min bror över katten. Det tog ett tag (några månader) innan katten flyttade över sitt 'en-mans-kattande' till honom, men det kom tillslut. Likaså nu när jag "passar henne".

Hon har kännt mig i hela sitt liv, men det tog 8 dagar innan jag fick komma i närheten av henne utan att hon sprang iväg och gömde sig. Ännu längre innan jag kunde klappa/klia/hantera. Nu har jag nån sorts fluffigt plåster som ska vara med JÄMT.

Hon attackerar dock fortfarande främlingar (går fram och hälsar, sätter sen klorna i dem....).

Ge det mer tid. Katten har flyttat och fått nya 'ägare'. Låt henne gömma sig om det är det hon behöver, försök att undvika att tvinga er på henne.

@Camama: Instämmer med @Elo och lägger till att det kan vara en idé att testa med en Feliway i eluttaget. Den avger feromoner som många katter blir lugnare och tryggare av. Det fungerade mycket bra för mina katter när pappa hade dött.

Beklagar situationen med svärmor också :heart

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har för mig att det funnits en presentationstråd för oss och våra katter tidigare (hittar den dock inte vid en snabb sökning), men i...
Svar
10
· Visningar
1 950
Senast: cili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama