Katt som luktar illa.

fia0

Trådstartare
Nu ger jag snart upp! Fast jag vill inte. Min allra mesta favoritkatt luktar så fruktansvärt illa nuförtiden. Det började redan i våras men han flyttade ut till mina föräldrar och fick vara på "kollo" i fyra månader. Den tiden var han mestadels utomhus. Nu är han tillbaka hemma igen och nu vet jag inte vad jag ska göra.

Det är en hankatt som är 4 år gammal. Han kastrerades mellan ungefär när han var 1-2 år gammal. Han är regelbundet avmaskad. Vad ska jag göra. Lägenhet luktar pest när jag kommer hem. Jag tömmer lådan varje dag. Jag har dessutom ett sådant där litet hus som han kan gå in i och uträtta sina behov....

Som ni hör behöver jag hjälp med tips och idéer hur jag kan göra för att minska den äckliga lukten!

Tack på förhand :bow:
/Fia

Sv: Katt som luktar illa.

Är det avföringen som luktar är det sannolikt fodret du behöver byta ut för att få till en bättring. Det som orsakar stark odör på avföring är oftast osmälta proteiner så byter man ut maten till ett foder med protein av högre smältbarhet brukar lukten minska drastiskt.

Är det avföringen som luktar är det sannolikt fodret du behöver byta ut för att få till en bättring. Det som orsakar stark odör på avföring är oftast osmälta proteiner så byter man ut maten till ett foder med protein av högre smältbarhet brukar lukten minska drastiskt.

Tips?

Tidigare har jag använt endast Kitekat nu har jag använt lite olika men mest Whiskas..... Ska jag återgå till det gamla vanliga?

:confused:Hej - att avföringen luktar illa kan bero på fodret han äter. Tex. så luktar avföringen mycket mer illa av "blötfoder" än av torrfoder. Det blir även mindre avföring av torrfoder. Kvaliten på torrfoder spelar också roll. Kanske något att prova? Lycka till!;-)

Jag skulle först och främst sätta katten på skonkost vilket hos mig innebär rå lammfärs och kokade, mosade morötter. Denna man skulle katten få äta i 3-4 dagar och sedan (om det luktar bättre) skulle jag börja ge MJAU Kalkon eller Hill's a/d. Ger du torrfoder skulle jag ge Eukabuna lamm & lever eller James Wellbeloved.

:confused:Hej - att avföringen luktar illa kan bero på fodret han äter. Tex. så luktar avföringen mycket mer illa av "blötfoder" än av torrfoder. Det blir även mindre avföring av torrfoder. Kvaliten på torrfoder spelar också roll. Kanske något att prova? Lycka till!;-)

Han får bara torrfoder som det är idag redan så det kan det inte vara....

Varför byter du inte maten först som Sol påpekade ? Du ger ju ingen vidare bra mat heller, så varför börjar du med kattsanden som i stora drag nog inte är problemet till lukten ?

Sedan jag bytte från Hills till Nutra Nugget har min så braiga kattsand börja stinka...men det är knappast sandens fel utan fodret. Urinen samt bajset luktar fränt. Jag ska byta mat i allafall. Har kattsanden vart bra under flera års användande samt med Hills maten så är det ju INTE sandens fel utan matens eftersom jag bytt...

sol gav ju jättebra tips på mat, varför ignorerade du?

Jag ignorerar inte alls..... Men missade det.

Lägligt nog träffade jag en granne idag som upplevde ungefär samma problem med lukten som jag ungefär samtidigt och hon använder samma sand. Hon kom in och luktade och var övertygad om att det är sanden som är problemet. Så nu har det fixats ny sand och kattlådan är under klorering så just nu luktar det mycket gott i lgh. :)

Tack för alla tips. De kommer att provas efter han om det behövs. Jag kommer meddela hur det går också.

men du ger ju som sagt ingen vidare bra mat nu heller så om jag voe du skulle jag byta foder oxå.

Med rätt mat kan avföringen bli praktiskt taget luktfri o då spelar sanden ingen roll...sen får du väl se själv med tiden...En sak till, clorin ger lådan en stark lukt som liknar katt-urin enligt katter, så risken finns att han då också vill märka sin låda med stinkigt urin. Testa att rengöra med tex vinäger som också tar bort bakterier o lukt.

Nu har jag haft annan sand i tre veckor och det luktar absolut ingenting hemma. Jag är så glad!!! Nu kan han bo kvar hemma!

Liknande trådar

Katthälsa Ok - grannen (som har en djurhistoria jag inte i övrigt vill gå in på här) har en katt. Ungefär 14 år gammal. Okastrerad hankatt, lever...
2
Svar
23
· Visningar
3 512
Senast: Egonson_
·
Övr. Hund Hej! Jag köpte för ca 2 månader sedan en Cavalier King Charles Spaniel* som var då 10 mån, han är nu precis fyllda 1 år. Han är inte...
Svar
9
· Visningar
4 230
Senast: Gumman123
·
Katthälsa Hej, tänkte höra om nån har nåt bra tips eller hjälp till mitt problem som jag inte tänkt på. För 3 månader sedan tog jag hand om en...
Svar
6
· Visningar
1 380
Senast: Annostar
·
Katthälsa Nu har jag tagit mod till mig och tänkte rådfråga er på bukefalos lite ang. våran katt! det är lite allmänfrågor, jag hoppas titeln...
Svar
5
· Visningar
1 967

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka