Katt som inte bryr sig?

NagelacksBeroende

Trådstartare
Vi har haft en katt sen i slutet av oktober och hon bryr sig inte om om man ropar på henne eller inte..? Vi brukar ju ropa på katterna när dom ska komma in (utekatter) eller ska få mat och så... Men den här katten (som inte har fått gå ut än) kommer aldrig när man ropar på henne...
Vi har försökt med olika ljud, ropa hennes namn, skramla med tallrikar (dom andra katterna kommer då, dom brukar få burkmat på små tallrikar ;)) och så. Men hon bryr sig inte :confused:.
Vi vet att hon HÖR att vi ropar på henne, för hon reagerar liksom, men hon bryr sig inte om att komma...

Om vi släpper ut henne så får vi ju inte tillbaka henne kanske, om hon inte kommer när man ropar eller så? (alltså visst, hon kanske kommer tillbaka om/när hon blir hungrig... eller så springer hon iväg någon annanstans...)

Och att ge henne något gott när man har ropat på henne (liksom, man ropar - hon kommer - hon får något gott, så hon skulle ta det som en bra grej... men hon kommer ju aldrig, men ge henne något när man har ropat liksom...) funkar ju inte...

Finns det något man kan göra? :bow:

Sv: Katt som inte bryr sig?

En katt är en katt är en katt...

Mina katter har också selektiv hörsel. Ibland hör de alldeles utmärkt ibland ids de inte ens titta på en när man kallar på dem.

Hon kanske inte har lärt sig att lyssna? Hon kanske hör att du ropar men fattar inte varför. Hon bara konstaterar att ni är ena konstiga människor som måste ge ifrån er det där lätet-hennes namn-litet då och då? Du skrev att det inte fungerar med belöningsträning men testa att håll henne hungrig och sen när hon skall få sin mat så ropa hennes namn samtidigt.Gör det till en grej att så fort du öppnar en burk kattmat eller skall prassla med foderpåsen/kartongen så hojta hennes namn. Testa även med godbitar och gosstunder så kanske hon lär sig att hennes namn betyder någonting underbart från er till henne. Jag resonerar som så att hon kanske kommer från någonstans där det pratades mycket men att det aldrig hade med henne att göra så hon kanske vande sig vid att det människor säger och hojtar har inget med henne att göra. Upprepa även hennes namn när ni gosar med henne litet som hjärntvätt att varje klapp sker samtidigt som ni tjatar om hennes namn. Ja,jag vet inte.....Jag antar att ni kollat hennes öron så hon ej har vaxproppar eller hör helt enkelt dåligt fast hon hör så där så allt kanske bara låter som ett avlägset slummer i hennes öron.

Men är det inte konstigt att alla våra andra katter har lyssnat och kommit när man ropat? Jag vet ingen katt som INTE gör det? :confused:

Vi har haft en katt sen i slutet av oktober och hon bryr sig inte om om man ropar på henne eller inte..? Vi brukar ju ropa på katterna när dom ska komma in (utekatter) eller ska få mat och så... Men den här katten (som inte har fått gå ut än) kommer aldrig när man ropar på henne...
Vi har försökt med olika ljud, ropa hennes namn, skramla med tallrikar (dom andra katterna kommer då, dom brukar få burkmat på små tallrikar ;)) och så. Men hon bryr sig inte :confused:.
Vi vet att hon HÖR att vi ropar på henne, för hon reagerar liksom, men hon bryr sig inte om att komma...

Om vi släpper ut henne så får vi ju inte tillbaka henne kanske, om hon inte kommer när man ropar eller så? (alltså visst, hon kanske kommer tillbaka om/när hon blir hungrig... eller så springer hon iväg någon annanstans...)

Och att ge henne något gott när man har ropat på henne (liksom, man ropar - hon kommer - hon får något gott, så hon skulle ta det som en bra grej... men hon kommer ju aldrig, men ge henne något när man har ropat liksom...) funkar ju inte...

Finns det något man kan göra? :bow:

Men har ni lärt henne att komma då? Man måste ju aktivt lära dem inkallning, det är inte givet att de kan sånt av sig själva.

Jag skulle försöka lära henne lite mer ordentligt. Dvs ta fram hennes absoluta favoritgodis, och sen ropa på henne när hon är några meter därifrån och ser maten (då lär hon ju komma). När det funkar, ta fram godiset när hon är i nästa rum, och ropa på henne, osv. Lite pö om pö och många repetioner, så kan hon säkert lära sig.

Hon kanske inte har lärt sig att lyssna? Hon kanske hör att du ropar men fattar inte varför. Hon bara konstaterar att ni är ena konstiga människor som måste ge ifrån er det där lätet-hennes namn-litet då och då? Du skrev att det inte fungerar med belöningsträning men testa att håll henne hungrig och sen när hon skall få sin mat så ropa hennes namn samtidigt.Gör det till en grej att så fort du öppnar en burk kattmat eller skall prassla med foderpåsen/kartongen så hojta hennes namn. Testa även med godbitar och gosstunder så kanske hon lär sig att hennes namn betyder någonting underbart från er till henne. Jag resonerar som så att hon kanske kommer från någonstans där det pratades mycket men att det aldrig hade med henne att göra så hon kanske vande sig vid att det människor säger och hojtar har inget med henne att göra. Upprepa även hennes namn när ni gosar med henne litet som hjärntvätt att varje klapp sker samtidigt som ni tjatar om hennes namn. Ja,jag vet inte.....Jag antar att ni kollat hennes öron så hon ej har vaxproppar eller hör helt enkelt dåligt fast hon hör så där så allt kanske bara låter som ett avlägset slummer i hennes öron.

Precis, hon kanske inte vet att det är värt att lyssna på vad människor säger, utan har lärt sig att ignorera hur vi låter, om ingen har pratat med henne förut?

Vi pratar för jämnan med våra katter, och för vår första katt, som är uppvuxen hemma hos oss, så är det självklart att lyssna på oss, för hon är van vid att vi menar något med vad vi säger. Katt nr två köpte vi som vuxen, och då hade vi lite samma upplevelse som TS i början - hon lyssnade inte på oss alls, det var som om hon inte tänkte på att vad vi sa kunde ha något med henne att göra. Nu är det lite bättre, men hon är inte alls lika kommunikativ som vår första katt som är van att bli pratad med sen barnsben.

Liknande trådar

Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
581
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
829
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt För mig har det alltid varit självklart att katten får vara i sovrummet och sova i min säng. Tyvärr lider jag av värk i kroppen...
2
Svar
23
· Visningar
1 812
Katthälsa Hej, Letat bland andra trådar, men försöker med en ny fråga. Katten kom in i går morse och var förlamad i svansen. Akutbesök till...
Svar
18
· Visningar
947
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama