Katt som gräver i golvbrunnen.

millifjoris

Trådstartare
Vi har en katt som uppskattningsvis är 11 år i år (katthemskatt som sambon fick ta över). På senaste har hon av någon anledning börjat gräva i golvbrunnen och slicka i sig vattnet. Hon lyfter alltså av locket, doppar tassarna i vattnet och slickar sedan på tassarna. Vi har bott här i mer än två år och inte märkt att hon gjort det innan.
Det spelar ingen roll om man lägger saker ovanpå utan hon puttar bort allt. Nu har vi ställt vågen över för den kan hon inte flytta på.
Hon har alltid tillgång till fräscht vatten i ren skål så jag förstår verkligen inte varför hon ska ner i golvbrunnen och rota..
Någon som har erfarenhet av något liknande eller vet vad det kan tänkas bero på?

Det är en katt :meh: mina har flera skålar med rent vatten inne men tycker det är mums att dricka ur en skitig hink med regnvatten ute :yuck:

Så länge katten är frisk i övrigt hade jag inte bekymrat mig :)

Jag har haft en katt som gjorde så. Han gjorde likadant även i vattenkannan, akvariet, mina vattenglas, i diskvattnet...

När jag hade duschat var det extra kul att gå in i kabinen efteråt för att slicka upp duschvattnet.

Hon VET att hon inte får gräva där men hon smyger in när hon tror att ingen ser och rotar runt. Blir hon påkommen springer hon och skriker lite upprört :P Skönt nu när vi hittat en lösning så att hon inte kommer åt, det är väl knappast nyttigt med tvålrester och annat guck :wtf:

Hon har kräkts mer frekvent på senaste och vi kopplade det till grävandet i golvbrunnen men det har fortsatt trots att hon inte kommer åt den längre. Däremot fäller hon en väldans massa just nu så hon kanske får i sig mer päls än vanligt..

Hon VET att hon inte får gräva där men hon smyger in när hon tror att ingen ser och rotar runt. Blir hon påkommen springer hon och skriker lite upprört :P Skönt nu när vi hittat en lösning så att hon inte kommer åt, det är väl knappast nyttigt med tvålrester och annat guck :wtf:

Hon har kräkts mer frekvent på senaste och vi kopplade det till grävandet i golvbrunnen men det har fortsatt trots att hon inte kommer åt den längre. Däremot fäller hon en väldans massa just nu så hon kanske får i sig mer päls än vanligt..

Kräkningarna beror som du säger säkert på hårbollar. Prova att ge henne kattmalt för att underlätta med hårbollarna och borsta/kamma henne regelbundet.

Hon är ju som sagt katt, givetvis vill hon göra det hon inte får! :devil:

Kräkningarna beror som du säger säkert på hårbollar. Prova att ge henne kattmalt för att underlätta med hårbollarna och borsta/kamma henne regelbundet.

Hon är ju som sagt katt, givetvis vill hon göra det hon inte får! :devil:

Hon äter Applaws Senior just nu och det fungerar bra rent viktmässigt samt att pälsen blivit betydligt mer blank och fin. Så den maten kommer hon få fortsätta med. Men det finns väl tillskott som ska hjälpa mot hårbollar vill jag minnas?
Det är ändå dags för ett bad snart så då kommer förhoppningsvis en del päls att följa med. Innekatt eller ej, skitiga blir dom oavsett. Hon borstas titt som tätt men inte ofta nog kanske, får nog ta en vända idag.

Hon är väldigt duktig på väldigt många saker, men attan vad trotsig hon är! Hon hade tydligen knatat in till grannen häromveckan när avloppen spolades. Dörrarna hade lämnats öppna så hon tog sig lite friheter :rofl:

Hon äter Applaws Senior just nu och det fungerar bra rent viktmässigt samt att pälsen blivit betydligt mer blank och fin. Så den maten kommer hon få fortsätta med. Men det finns väl tillskott som ska hjälpa mot hårbollar vill jag minnas?
Det är ändå dags för ett bad snart så då kommer förhoppningsvis en del päls att följa med. Innekatt eller ej, skitiga blir dom oavsett. Hon borstas titt som tätt men inte ofta nog kanske, får nog ta en vända idag.

Hon är väldigt duktig på väldigt många saker, men attan vad trotsig hon är! Hon hade tydligen knatat in till grannen häromveckan när avloppen spolades. Dörrarna hade lämnats öppna så hon tog sig lite friheter :rofl:

Kattmalt kan som sagt hjälpa till med hårbollarna. Det finns på zooaffärer och en del matbutiker. Det finns schampon som ska underlätta fällning men jag har aldrig provat så jag vet inte hur bra de fungerar.

Kattmalt kan som sagt hjälpa till med hårbollarna. Det finns på zooaffärer och en del matbutiker. Det finns schampon som ska underlätta fällning men jag har aldrig provat så jag vet inte hur bra de fungerar.
Jahaa! Jag trodde att du stavade fel på kattmat :rofl: Nu förstår jag att kattmalt faktiskt är något. Goddag yxskaft.. :banghead: Får ta en vända i djuraffärerna här i närheten och se vad som finns. Tack för tipset! :D

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka