Katt som äter upp sina ungar?

L

lie

Som några kanske vet så tog jag hand om en hemlös katt för ca 1 månad sedan. Det visade sig att hon skulle ha kattungar. Så jag har hållt henne inne i väntan på att hon ska föda dem, och därefter hade jag tänkt sterilisera henne, så hon kunde få gå ut sen. Nu lyckades hon oturligt nog smita ut högdräktig i lördags. Och kom hem i går. Hon har alltså fått ungarna utomhus. Vi har förskt att leta men hittar inget och hon vägrar att gå ut:confused: Kan det vara möjligt att hon ätit upp kattungarna då? Eller kan det vara möjligt att hon bara har överget dem? Hur vanligt är det att de äter upp sina ungar? Vad jag vet, så tror jag att de skulle vart henens första kull..

Sv: Katt som äter upp sina ungar?

Det är fullt normalt att de äter upp döda ungar, för att städa undan i boet. Däremot skulle jag tro att det mest troliga i detta fall är att hon fött ungarna ute och lämnat dem. Kan ju även vara så att det var en liten kull och att det var dödfödda kattungar.

Ja okej. Men äter de bara upp ungarna om de är dödfödda? De har i alla fall inte tuttat på spenarna, så vi får hoppas att de var dödfödda. Så hon inte bara har lämmnat dem=(

Ja okej. Men äter de bara upp ungarna om de är dödfödda? De har i alla fall inte tuttat på spenarna, så vi får hoppas att de var dödfödda. Så hon inte bara har lämmnat dem=(

Nej, de kan äta upp kattungar som dör senare också.

Vidare, om honan var starkt stressad vid födseln kan det också hända att hon äter upp dem. mer eller mindre avsiktligt eller av misstag. Inte alls ovanligt vid utefödslar. Av förklarliga skäl mera sällsynt vid trygga innefödslar.

Ett misslyckad avnavling hos en förstföderska kan också leda till att honan fortsätter och äter upp....

Okej. Ja det skulle inte förvåna mig om hon dödat dem för hon kan bli väldigt stressad av ingenting. Ligger man på soffan och klappar henne, hon spinner och är super nöjd, för att i nästa sekund bita tag i en och hon släpper verkligen inte. På en del katter så ser man ju när de börjar bli irriterande, piskar med svansen m.m. Men inte på henne.

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
825
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Hejhej! Det här är första gången vi ska få en kull kattungar och jag är verkligen ett nervvrak nu det börjar dra ihop sig. Det kändes...
Svar
1
· Visningar
697
Senast: Cattis_E
·
Övr. Katt Vi har en honkatt, ca 3 år, steriliserad. Hon har förut varit yngsta katten och väldigt bra kompis med den äldre hankatten samt funkat...
Svar
0
· Visningar
855
Senast: maria_b
·
Katthälsa Hej! Var bortrest 2,5 vecka och min cornish-rex-hona var bortlämnad till ett par som hon varit hos ett par gånger. Hon var där utan sin...
Svar
1
· Visningar
2 098
Senast: Sol
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama