Katt som är ute

R

Ruffa

Hej! Vi har en kastrerad hankatt på nästan 2 år. Vi bor i bostadsrättslgh i utkanten av Uppsala, där det finns en hel del grönområden runtomkring. Katten brukar gå ut på kvällarna och så tar vi in honom tidigt på morgnarna. Han är alltså van vid att få vara ute och trivs bra med det (under vinterhalvåret då det är kallt vill han inte vara ute utan lever "rövare" inomhus på nätterna istället). Han har låda att gå på inomhus men jag är rädd för att han ibland sätter sig i någon rabatt eller sandlåda på nätterna.
Nu har det kommit upp anslag om att alla husdjur måste hållas kopplade inom bostadsområdet, framförallt vid sandlådorna...
Jag förstår om man som småbarnsförälder inte gillar att det är kattbajs i sandlådan, men hur ska vi göra?
Katten vill inte gå i koppel (har försökt), är som sagt var van vid att vara ute och blir mycket olycklig om han inte får gå ut. Det skulle kännas som djurplågeri att hålla honom inne. Vi vill ju kunna bo kvar samt att våre älskling ska ha ett bra liv. Vad tycker ni att vi ska göra?
Vad finns det för regler om detta?

Sv: Katt som är ute

Hmm ja jag vet inte, går det inte att näta in balkongen/terassen så kan han vara där. När vi bodde i Uppsala (Sävja) så bodde vi på andra våningen och vi hade en hon- & hankatt som gillade att vara ute. Hankatten fick gå ut ibland med sele men honkatten gillade inte det så då nätade vi in balkongen och då kunde de vara där och det funkade utmärkt :) Men annars så finns det nog inte så mycket att göra. Lycka till!!

Du kan lära honom att gå i koppel!

Jag skulle aldrig låta mina katter vara ute på nätterna även om jag bodde på landet. Det finns så mycket som kan hända, särskilt i ett bostadområde, det finns gott om katthatare. Och så skulle jag sakna att ha dem hos mig på kvällarna och i sängen på nätterna och morgnarna. Mina två är innekatter på heltid och de mår hur bra som helst. Den ena är från katthem så hon var ju ute då hon hittades, men hon verkar då inte sakna att kunna gå ut. Bara de har mycket att göra inne, de behöver ju stimulering, men de sover ju också bort större delen av sitt liv :)

Skaffa en katt till om du är borta på dagarna så har de sällskap av varann.

Tack för era svar!
Jag har nu i alla fall tagit kontakt med styrelsen där jag bor, för att kolla om det finns någon möjlighet att låta honom vara ute men att vi håller sandlådan ren eller ordna något att täcka över den med på nätterna.
Självklart skulle vi ju kunna näta in balkongen, eller försöka vänja honom vid att vara inne, eller försöka vänja honom vid koppel. Jag tror dock att han skulle vantrivas med detta, eftersom han är van vid att få vara ute och röra sig fritt. Han har ju också en sådan dygnsrytm att han sover hela dagarna, leker med oss (och sover) på eftermiddagar och kvällar, och sedan vill vara ute. Under vintern då det var kallt höll han oss vakna hela nätterna (vilket vi i och för sig får ta då vi har valt att skaffa katt) - då är han pigg och vill gå ut. När det gäller att det kan hända saker ute så är han tack och lov ganska skygg och håller sig borta från människor samt att han håller sig i närheten av hemmet. Visst finns oron att han skulle dra iväg till någon gata och bli överkörd, det går ju aldrig att bortse ifrån. Vi har dock resonerat som så att han mår bra utav att vara ute, och låter det överväga. Tro nu inte att jag struntar i min katt, skulle bli förkrossad om något hände.

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har en kastrerad hankatt (huskatt, förmodligen med siames i sig) på 10år. Frisk och med mycket energi. Han har en kattkompis...
2
Svar
20
· Visningar
3 393
Övr. Katt Har varit sjuk och inte varit ute i trädgården på tre dagar. Vilket också innebär att jag på tre dagar inte har tagit den dagliga...
2 3
Svar
46
· Visningar
7 489
Senast: Breaktown
·
Övr. Katt Efter en flytt bor jag numera i lägenhet i utkanten av en stad, i närheten till landet och grönområden. Har eget stall 10 minuter med...
Svar
16
· Visningar
2 973
Senast: EmmaW
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 917

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka