R
Ruffa
Hej! Vi har en kastrerad hankatt på nästan 2 år. Vi bor i bostadsrättslgh i utkanten av Uppsala, där det finns en hel del grönområden runtomkring. Katten brukar gå ut på kvällarna och så tar vi in honom tidigt på morgnarna. Han är alltså van vid att få vara ute och trivs bra med det (under vinterhalvåret då det är kallt vill han inte vara ute utan lever "rövare" inomhus på nätterna istället). Han har låda att gå på inomhus men jag är rädd för att han ibland sätter sig i någon rabatt eller sandlåda på nätterna.
Nu har det kommit upp anslag om att alla husdjur måste hållas kopplade inom bostadsområdet, framförallt vid sandlådorna...
Jag förstår om man som småbarnsförälder inte gillar att det är kattbajs i sandlådan, men hur ska vi göra?
Katten vill inte gå i koppel (har försökt), är som sagt var van vid att vara ute och blir mycket olycklig om han inte får gå ut. Det skulle kännas som djurplågeri att hålla honom inne. Vi vill ju kunna bo kvar samt att våre älskling ska ha ett bra liv. Vad tycker ni att vi ska göra?
Vad finns det för regler om detta?
Nu har det kommit upp anslag om att alla husdjur måste hållas kopplade inom bostadsområdet, framförallt vid sandlådorna...
Jag förstår om man som småbarnsförälder inte gillar att det är kattbajs i sandlådan, men hur ska vi göra?
Katten vill inte gå i koppel (har försökt), är som sagt var van vid att vara ute och blir mycket olycklig om han inte får gå ut. Det skulle kännas som djurplågeri att hålla honom inne. Vi vill ju kunna bo kvar samt att våre älskling ska ha ett bra liv. Vad tycker ni att vi ska göra?
Vad finns det för regler om detta?