Katt rädd för tratt

gul_zebra

Trådstartare
Har ganska precis kommit hem från veterinären med ett styck Göte iförd tratt och bandagerat ben. Ganska precis när vi kom innanför ytterdörren fick han totalspunk i buren och väl utsläppt var det totalt panikrejs innan han slutligen låg flåsande i sängen och kissade på sig. Han har iofs sövts också, vet inte hur mycket som kan bero på det?
Det verkar vara tratten som är problemet, så jag tog bort lindan som höll den på plats och satt på en sele istället så det inte behöver sitta lika hårt om halsen. Nu ligger han i sängen och är allmänt deprimerad bara.

Tratten lär tyvärr vara på så han inte är på bandaget, och jag antar att han vänjer sig snart, men kan jag göra nånting för att underlätta för honom under tiden?

Köp en krage istället? En del katter reagerar inte lika mycket på en sådan
trattkatt.jpg

Alternativt vet jag att vissa har klippt ut ett hål i en papptallrik och lindat någt mjuk runt hålet. En body är väl ett annat alternativ. Köp en babytröja eller liknande billigt på Stadsmissionen eller Röda Korset och klipp till så det passar.

Det är många katter som reagerar negativt på just tratt tyvärr. :(

Kruxet med andra alternativ är att det är ena baktassen han inte ska komma åt. Alla andra alternativ gör väl att han kommer åt där :(

Vad är det för skada? Är det katastrof om bandaget åker av? Många stygn som kan bitas i tex?

Det är i regel bättre att riskera avklätt bandage än hysterisk/apatisk sönderstressad katt. Jag har i samma situation bandagerat extra väl med vet wrap, hela benet och upp runt kroppen så det ska väldigt mycket till för att få av det, och det fungerade bra för oss.

Vad är det för skada? Är det katastrof om bandaget åker av? Många stygn som kan bitas i tex?

Det är i regel bättre att riskera avklätt bandage än hysterisk/apatisk sönderstressad katt. Jag har i samma situation bandagerat extra väl med vet wrap, hela benet och upp runt kroppen så det ska väldigt mycket till för att få av det, och det fungerade bra för oss.
Det är en kloskada inklusive inflammation, bara pulpan är kvar nu efter att vet fick plocka bort kloresterna. Inga stygn men han ska vara bandagerad tills pulpan torkat.
Tog av tratten en stund nu ikväll, och han är på bandaget direkt... Och därefter ett nytt panikrace när tratten åkt på :( Har röjt ut prylar ur sovrummet så det inte finns nånting att skada sig på under rycken, så han sitter instängd där just nu. Turligt nog hans favoritrum, alltid nåt...

Jag är rätt osäker med bandagering, har aldrig bandagerat en katt förr. Du vet inte var man kan tänkas hitta någon guide på hur man bär sig åt för att bandagera så?

Vet tyvärr ingen guide. Jag använde klibbig vet wrap och bandagerade hela benet och några varv runt magen.

Body/strumpa över just det benet och tassen? Håller med om att stressad/apatisk katt inte är kul. Kanske minsta babysockan och sedan tråckla fast det i en body.

Body/strumpa över just det benet och tassen? Håller med om att stressad/apatisk katt inte är kul. Kanske minsta babysockan och sedan tråckla fast det i en body.
Smart! Får kila iväg och shoppa babykläder imorrn :) Någon aning om vilken storlek på body man borde satsa på? Göte är inte så stor, ligger på runt 3,5 kg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka