Katt och hundvalp

Thalia

Trådstartare
Jag har en 10-årig katt på deltid och nu ska jag och min sambo skaffa en hundvalp om två veckor.

Hur introducerar jag bäst djuren för varandra?
Jag har möjlighet att låta katten vara hos sin extra-husse när valpen flyttar in, så är det bäst om katten är här eller inte när valpen kommer?

De råd jag fått har varit att inte låta katten vara hemma när valpen kommer. Från kattens extra-husse för att han är rädd att katten inte ska hinnas med. Från min mycket hundvana svärmor för att hon är rädd att katten ska riva ut ögonen på valpen.
Min magkänsla säger dock att det är bäst om katten är här på en gång, för att valpen ska förstå att katten är en del i familjen och var här först. Dessutom är hunden sitt minsta och osäkraste inledningsvis tänker jag.

Vad är er input?

Sv: Katt och hundvalp

Ha katten där och övervaka. De ska ju ändå bo ihop så då är det väl bättre att de lär sig att "umgås" på en gång?

Skulle också ha katten där.

Är katten inte hundvan så brukar vanligtvis första reaktionen vara totalt förakt/rädsla och de brukar hålla sig på avstånd. När vi skaffade första hunden så satte vi upp kompostgaller så valpen inte hade tillgång till hela huset medan katterna kunde gå var de ville, första veckan. Så de fick vänja sig utan att komma åt varandra.

De brukar lära sig hantera varandra bra av sig själva med tiden, enligt min erfarenhet.

Låt katten vara där från början, men det kan bli svårt när katten är så gamal.
Vissa hunden från börjn att ta det lugn med katten och tvärtom om det går. Vi hade en katt som kom och besökte oss dagligen när vi skaffade hund (grannens katt), och det tog inte många månader (eller veckor) innan den slutade att komma, katten kunde aldrig vänja sig vid en hund tyvärr. Nu kommer den bara och kanske liger vid stacketen i gården, men det är inte ofta den gör det.
Är det en ute katt eller inne katt?

Det är en innekatt, som är ute i trädgården med sällskap. Så förhoppningsvis kan han inte få för sig att flytta nån annanstans. Jag är mest orolig att katten kommer bosätta sig bakom badkaret i flera veckor.

Liknande trådar

Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 271
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 897
Senast: geting
·
Övr. Hund Efter många års fundering har jag (i alla fall nästan) bestämt mig för att sluta med hästar och köpa hund istället. Men, jag kan inte...
Svar
4
· Visningar
1 908
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
2 373
Senast: Hellhound
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Hjälp!
  • Valp 2025