Katt med lunginflammation - erfarenheter?

Lana

Trådstartare
Hej,

Min 14-åriga katt blev i tisdags plötsligt väldigt sjuk och vägrade att röra på sig äta eller dricka. Vi åkte in med honom till vet som konstaterade att han hade lunginflammation med bakgrund i bronkit. Har tidigare inte märkt av några symptom, han har alltid andats lite högt sen han var 2 månader men inget märkvärdigt.

Han har inte blivit bättre av antibiotikan och syrgas och idag satte de även in kortison, men om han inte är något bättre imorgon så rådde dom oss att låta honom somna in. Men jag vill inte! Det är min första katt och klarar inte av att förlora honom, hur kommer man över det. Skulle bli ett enormt tomrum och att skaffa en ny katt känns som ett svek, vem skulle kunna ersätta honom, han är så unik :( För mig känns han verkligen som min lilla kattunge fastän han är 14, är 14 så gammalt ens?

Finns det några solskenshistorier, eller är hoppet ute? Är verkligen helt förkrossad :(

@Lana: Man orkar och man gör det som är bäst för katten. Jag tog bort min ena katt i slutet av september och hon var 12 år gammal. Det är hemskt men det är det valet vi gör när vi skaffar våra djur. Den sista tjänsten är den svåraste :heart

När jag var yngre skaffade vi alltid nya katter nästan direkt när vi fick lov att ta bort någon. De kändes aldrig som en ersättare utan de var ju helt nya individer. Den här gången får kissen som är kvar vara ensamkatt, de trivdes inte speciellt väl tillsammans.

Min 15 åring hade en kraftig luftvägsinfektion för några månader sen, han har dessutom blåsljud på hjärtat. Han blev helt frisk igen av antibiotika så det behöver inte vara kört pga åldern men din katt verkar ju haft kronisk bronkit länge. Ni kanske kan testa en annan sorts antibiotika om han fortfarande har feber? Vet du om lunginflammationen är borta eller ej? Har katten fått vätska och mat i sig?

Min 15 åring hade en kraftig luftvägsinfektion för några månader sen, han har dessutom blåsljud på hjärtat. Han blev helt frisk igen av antibiotika så det behöver inte vara kört pga åldern men din katt verkar ju haft kronisk bronkit länge. Ni kanske kan testa en annan sorts antibiotika om han fortfarande har feber? Vet du om lunginflammationen är borta eller ej? Har katten fått vätska och mat i sig?
Eftersom katten får syrgas så gissar jag att den är på djursjukhus och då brukar de få dropp och mat med. Ofta har man många olika sorter att bjuda på, just för att få dem att äta. Gourmet gold, räkor, skinka mm, bara den äter.

Men jag vill inte!

att skaffa en ny katt känns som ett svek, vem skulle kunna ersätta honom, han är så unik :(

1) vad du vill spelar ingen roll, som djurägare har man ett ansvar att inte låta sitt djur plågas i onödan.

2) Nej, det är inget svek. Nästa katt kommer också att vara unik på sitt helt egna vis och du kommer inte älska vare sig den eller din första katt mindre. Det handlar inte om att ersätta någon, för det kan man inte, men det innebär ju inte att man inte kan älska en annan katt minst lika mycket för att den är just den.

Vi valde i
samråd med vet. att låta honom somna in igår, så mitt lilla hjärta finns inte längre. Vi försökte med allt men hans kropp ville inte längre. Huset känns otroligt tomt just nu och jag försöker luska ut hur man hanterar detta.

Tack för era svar!

Vi valde i
samråd med vet. att låta honom somna in igår, så mitt lilla hjärta finns inte längre. Vi försökte med allt men hans kropp ville inte längre. Huset känns otroligt tomt just nu och jag försöker luska ut hur man hanterar detta.

Tack för era svar!

:heart

Vi valde i

Tack för era svar!
Jag beklagar sorgen, men tror att er katt är väldigt tacksam för ert beslut. Nu lider han inte längre. :heart

Det är på intet sätt ett svek att skaffa en ny katt! Faktum är att det till och med kan hjälpa dig genom sorgen - det har det gjort för mig när jag har förlorat en älskling. Den nya katten är ingen ersättare, den är en annan individ som vill dela sitt liv med dig.

När min älskade Ellen oväntat gick bort i förra året så var det kanske det värsta som hänt mig (tillsammans med förlusten av hennes "syster" Leah året innan). Det som verkligen hjälpte mig hantera sorgen var att hitta Luna och längta fram tills den dagen hon flyttade hem till mig. Både Leah och Ellen var mycket unika individer, och jag saknar både dem så till den grad att jag fortfarande kan börja gråta när jag tänker på dem. Luna har inte ersatt dem, men hon har tagit en lika stor del av mitt hjärta och fyllt mitt liv med sin unika personlighet och sin oändliga kärlek.

Vad jag försöker säga är - om/när ni skaffar en ny katt, känn dig inte som en svikare, för det är du inte. Du öppnar upp ditt hjärta för att älska en annan katt, inte en ersättare. :heart

Vi valde i

Tack för era svar!

Beklagar förlusten :( Ni gjorde helt rätt för kisses skull :heart

Vi valde i

Tack för era svar!
Beklagar sorgen :heart

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Kattraser bomba mig med info
  • Målbilder för trubbnosar.

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka