Katt livrädd för foderautomat

Lejd

Trådstartare
Jag behöver tips!
Vi har tre katter, 2 småtjocka honkatter och en tunn hankatt. Honkatterna får sin mat fördelad på måltider medans hankatten behöver kunna gå och småäta under dygnet. Köpte en Surefeed chipavläst foderautomat till hankatten men... 😱 Han blir livrädd så snart som luckan rör sig minsta lilla!
Han är inte matorienterad alls och är därmed svår att locka/träna med mat eller godis.
Jag har försökt allt, men så fort som luckan rör sig går han därifrån. Haft den nu i 3 månader och mesta tiden har den fått stå helt öppen utan ens det första träningsläget aktivt..

Har ni några tips? Hur vänjer man rädda katter vid saker?

Jag har tyvärr inga råd just för surefeeden, mina två vande sig utan problem men om det verkligen inte fungerar så såg jag någon som satte in en kattlucka med chiplås i en vanlig hyllmöbel. Om kattlucka eventuellt skulle vara mindre läskigt är en annan fråga i sig 😅

Finns det nåt han tycker är jättegott som du kan ha när du tränar? Nån typ av godis eller julskinka eller nåt? Leksak som är oemotståndlig?

Det är ju oftast den inte ätsugna katten som behöver en surefeeder. Min vande sig på några dagar och nu behöver hon inte den längre. :angel:

Jag har tyvärr inga råd just för surefeeden, mina två vande sig utan problem men om det verkligen inte fungerar så såg jag någon som satte in en kattlucka med chiplås i en vanlig hyllmöbel. Om kattlucka eventuellt skulle vara mindre läskigt är en annan fråga i sig 😅

Jag har en matlåda med kattlucka sen innan surefeed fanns, och för känsliga katter tycker jag att det kan vara bättre för att de får lite mer matro också. Tror definitivt att det är lättare för en lättskrämd katt.

Det enda han tycker är jättegott är vaniljglass. Jag har tränat lite med det men han vågar inte närma sig surefeedern om den en gång rört sig lite, han ger upp direkt. Sen är det inte optimalt att träna med nåt som smälter dessvärre. :meh:

Jag har funderat på chipavläst kattlucka in i en garderob (eller matlåda). Vet någon om de låter mycket när de öppnas för rätt katt? Han är en superkänslig kille, för allt egentligen.

Funny story. Vi ställde upp hankattens matskål på en hög hylla som bara han kunde hoppa upp på. Fungerade utmärkt fram tills att den ena honkatten gått ned tillräckligt i vikt. Nu hoppar hon med lätthet upp på samma hylla och gluffsar i sig maten som att det inte fanns någon morgondag. :cool: Hon är matorienterad!

Det enda han tycker är jättegott är vaniljglass. Jag har tränat lite med det men han vågar inte närma sig surefeedern om den en gång rört sig lite, han ger upp direkt. Sen är det inte optimalt att träna med nåt som smälter dessvärre. :meh:

Jag har funderat på chipavläst kattlucka in i en garderob (eller matlåda). Vet någon om de låter mycket när de öppnas för rätt katt? Han är en superkänslig kille, för allt egentligen.

Funny story. Vi ställde upp hankattens matskål på en hög hylla som bara han kunde hoppa upp på. Fungerade utmärkt fram tills att den ena honkatten gått ned tillräckligt i vikt. Nu hoppar hon med lätthet upp på samma hylla och gluffsar i sig maten som att det inte fanns någon morgondag. :cool: Hon är matorienterad!

Katter brukar ju komma på en lösning, speciellt om det är mat inblandat :angel:

Min lucka är förvisso magnetavläst, men den klickar bara lite när den låser upp. Väldigt långt ifrån hela grejen med att stoppa huvudet under en båge och sen börjar grejer både låta och röra på sig. Bor du i närheten av Gbg kan du får låna hela lådan och prova, jag använder den just nu bara som vinlager. :angel:
Kräver dock att katten kan ha halsband på sig.

Min lucka är förvisso magnetavläst, men den klickar bara lite när den låser upp. Väldigt långt ifrån hela grejen med att stoppa huvudet under en båge och sen börjar grejer både låta och röra på sig. Bor du i närheten av Gbg kan du får låna hela lådan och prova, jag använder den just nu bara som vinlager. :angel:
Kräver dock att katten kan ha halsband på sig.
Vad snäll, men bor i Östergötland. Fiffig vinlåda, måste du ha halsbandet på dig när du blir sugen på ett glas? :idea::D

Jag får nog köpa en kattlucka och testa helt enkelt. De kommer ju i lite olika storlekar, kanske en storlek större också är bättre för en känslig kisse?

Liknande trådar

Katthälsa Besökte vårt lokala katthem (”rescue centre”) i lördags för att se om jag på något sätt kunde hjälpa till och helt plötsligt har jag...
Svar
5
· Visningar
2 087
Senast: Majvi
·
Övr. Katt Detta inlägg kommer innehålla massa möjliga och omöjliga frågor, så nu får ni en liten varning för det innan ni börjat läsa ;) Jag...
Svar
17
· Visningar
1 817
Senast: Vagis
·
Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 442
Senast: kem
·
Övr. Katt Har ett bekymmer, det är så att när vi köpte vårt hus var det en honkatt här som förra ägaren till huset sa att hon skulle hämta när...
Svar
6
· Visningar
1 746
Senast: moonlightgarden
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka