katt i liten lägenhet?

T

thea

jo, jag undrar om ni tycker att det är ok att två katter i en 1:a på 42 kvadratmeter? eller ska man vänta till man får ett större boende?
tacksam för svar! :)

mvh thea

Sv: katt i liten lägenhet?

jo, jag undrar om ni tycker att det är ok att två katter i en 1:a på 42 kvadratmeter? eller ska man vänta till man får ett större boende?
tacksam för svar! :)

mvh thea

Jag och mitt ex levde i 5 år i en etta på ca 38 kvm tillsammans med tre katter. Och det gick faktiskt riktigt bra! Det tror jag även katterna tyckte. Man får vara beredd på att bereda plats för dem bara - se till att de har egna utrymmen att ligga på, klättra, klösa osv. Att bygga på höjden är bra! (Egentligen kanske man ska räkna kattutrymme i kubik istället för kvadrat... ;))

Så; skaffa ett rejält klös/klätterträd, gör någon mysig liggplats uppe i en hylla mm så går det säkert utmärkt. Och förstås: var tolerant och låt katterna leva på HELA ytan såklart.

Jag skulle tro att det skulle gå super, vi passade en katt (som numera bor med oss, men vi har flyttat) i våran etta på 21 kvadrat och hon levde livet genom att klättra på hyllor och i loftsängen.

Så tror absolut inte det är några problem :)

Jag har två innekatter i min etta på 43 kvm och det går alldeles utmärkt. :)

Jag har anpassat lägenheten till dem så att de inte begränsas utan kan leva på hela ytan, även på höjden. Har även nätat in min balkong så att de kan gå ut där om de vill (men ärligt talat har intresset inte varit så jättestort hittills... de är allt lite otacksamma tycker jag. :D ). Ser till att aktivera dem med bus och lek varje dag också så att de inte blir uttråkade. De är glada, busiga och keliga och trivs bra med livet. :laugh:

*delvis knapplån*

tack för svaren! :)
detta gjorde mig glad ;) för jag och min pojkvän kommer flytta till denna 1a till hösten, och vi vill helst inte vänta för länge utan katt! :)

Har de tillgång att komma ut? Jag bodde i en mini lägenhet. Men de fick springa in o ut som de ville. Hade 3 katter under en tid. Men sen blev det 2:cry:. Gammelkatten fick magproblem.

Jag tycker personligen att katter ska ha tillgång att få kuta av sej ute. Men vet att det inte fungerar så för alla. (dömmer ingen).

Men vad jag menar är att de kan bo hur litet som hellst om de kan vara ute. Ska de vara inne året om så tycker jag att de behöver yta i som en större lägenhet.!

tyvärr kommer de ej kunna springa ute, eller jag vill inte det i just det området.
eftersom lägenheten är belägen vid större vägar så vill jag inte att de ska bli påkörda. det har redan hänt många katter i området :( dessutom har det hänt att katter blivit stulna här, och det vill jag inte heller ska hända :eek:
men lägenheten har balkong, så vi har planer på att näta in det så som "asfaltsflickan" gjort :)

Okej.. Blir säkert bra.. Sen finns det ju massor att sysselsätta katter med så de rör på sej.

ja visst. men självklart blir inte det samma sak som "utegående", men jag vill inte riskera för mycket..

Jag hade min egen (som gick in och ut som han ville) + två jourhemskatter i min etta på 36m2.
Dock hade jag katthår ÖVERALLT, annars fungerade det bra.

Liknande trådar

Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
570
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Jag har två kastrerade honkatter som jag köpte på katthem för länge sedan. De börjar bli gamla och har inte längre så mycket jaktlust...
Svar
2
· Visningar
188
Senast: MJLee
·
Övr. Katt Vi har tre katter en hona på två en hane på knappt ett och en äldre hona på 8år. Den yngre honan har varit löpen och är nu dräktig,den...
Svar
8
· Visningar
654
Katthälsa Har en super senior till katt vars klor börjar bli ett problem där hon får sår på öronen av dom när hon kliar. Jag har aldrig klippt...
Svar
6
· Visningar
567
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama