Katt flytta till hus.

D

Daun

Vi flyttade från en lägenhet till ett hus i vintras och med oss kommer ju självklart även våra två katter.
En honkatt som blir 9år och en hankatt som bli 8år, båda två har alltid varit inne katter och endast vistas på balkongen.
Nu när vi flyttade till hus ville vi ju ge dom en chans att vara ute om dom så ville.
Så nu i vår fick dom börja testa på att vara ute, jätte läskigt ibörjan men ack så spännande.
Dom kom iaf snart på att det ju var super kul att vara ute, så när vi är hemma är dom ute och dom trivs ju jätte bra med det.
Är inne på nätterna.
Men nu till problemet, det har börjat strycka en annan katt här på våran tomt och är allmänt taskig mot våra katter som självklart blir livrädda när han kommer.
Dom har ju aldrig varit med om något liknande.
Är det någon mer som varit med om samma bekymmer?
Man kan ju själv inte göra så mycket, men vill ju inte att "bebisarna" ska bli livrädda varje gång dom ska ut.
Finns det något man kan göra?
Upps ursäkta att det vart så långt, hoppas någon har ork och lust att svara.

Sv: Katt flytta till hus.

Eftersom det är eran gård så tycker jag inte att ni ska behöva en rastgård, prata med ägaren till katten som stryker där om ni nu vet vilka de är. Vi hade en som var här och sov under vårat hus och skrämde bort våra katter, vi pratade med grannarna men fick inget gensvar så vi kontaktade djurskyddet för katten var inte så vacker heller.

Vad tror du grannen kommer göra då? Säga till katten att den inte får gå på deras gård?

Detta känner jag igen!
Vi flyttade till hus i januari med en kattflicka på 1,5år som tidigare bott i lägenhet och nu går hon ut och in som hon vill. Men i början var det en stor hannekatt som kom o gav henne stryk såfort hon kom utanför dörren!
Hon blev naturligtvis väldigt rädd för att gåut och ville bara vara ute om både matte och husse var med. Jag blev sur på den hanne katten och försökte fåtag i ägarna (katten har halsband) men utan att lyckas. Han sprang kanske 4-5m när vi jagade bort honom och fräste åt oss.

Jag fick snart nog av detta beteendet och tog fram vattenslangen och spola ljummet vatten på honom såfort han visade sej på vår tomt. Han har fattat vinken och inte visat sej på 5 veckor nu *jippie* och kisse vågar vara ute igen!

vatten körde vi med på när vi flyttade till landet och vår lilla kisse bebis (hon var strax under året och liiten) besvärades av grannarnas alla katter.

Tog inte länge innan de fattade vinken och snart nog försvarade kissen sitt revir själv :p

Ja det får nog ta och bli vatten.
Det värsta är att han kommer aldrig när vi är ute bara när våra katter är ute själva så man hinner nästan inte se honom när man kommer farandes inifrån för att "rädda" våra katter.
Han försvinner fort när han ser oss.
Men hinner jag så blir det vatten i högsta hugg.
Skönt att det kanske kan finnas hopp iaf.:)
Tack för svar.

Bygg inte en rastgård. *ttl har talat*
Jag tycker att sånt är dumheter (i regel) och katter ska kunna röra sig fritt. Men det är få som håller med om det på detta forum. :D

Katter har revir och till och från kommer deras vägar att korsas. Men det betyder inte att det behöver bli bestående problem. Katter slåss sällan om de är kastrerade och alla har egna revir att gå till. Att dina katter blir rädda innebär ju bara att de håller sig nära hemmet och undviker slagsmål. Det är inte speciellt stor chans att grannkatten kommer att ta över tomten och skämma iväg dina två missar. Det kan vara troligt att er tomt tidigare var den andra kattens revir eller att den letar honor nu när det är vår. Den kan också vara allmänt nyfiken.

Vi har rätt mkt katter i vårt område, själv har jag fem. 1:an fick lära sig att acceptera 2:an när hon kom. Det tar tid för vissa men i regel så lär sig katter att acceptera andra på sitt revir. Det är ingenting konstigt med det. Att de håller varandra på avstånd ibland är en sak, men de klarar mycket väl av att leva i varandras närhet. Det tog 6 månader för mina att acceptera varandra, sen födde de varsin kull tillsammans (den yngre föde sina hos den äldres ungar) och de tog sen hand om den tillsammans (diade, tvättade, kissade, flyttade till nytt bo, etc). Mina fem katter fungerar bra ihop och numera ser man oftast en hel drös med katter på vår tomt när man kommer hem då grannarnas missar börjat hänga med våra. Ibland är dom 7-8 st - dock ger sig alla gäster av när vi kommer hem. ;) De föredrar kattsällskapet endast. Tillägger att detta alltså är vuxna katter, kastrerade och okastrerade av båda könen, som på eget intiativ kommer på besök, ofta.

Så det behöver inte alls vara några problem. Oftast är det det inte. Därför finns det ingen anledning alls att stänga in dina katter bara för att de inte är ensamma i ert område.

Familjen1.jpg

Att katter inte slåss lika mycket när dom är kastrerade är en sanning med modifikation. Dels är det ju långt ifrån alla katter som är kastrerade, även om din katt är det så är det inte säkert att katten den möter är det.
Jag var in drygt 1 gång per år med min utekatt och behandlade bölder av kattbett, hon var kastrerad.
Sen är det inte alls ovanligt att katter skräms iväg, speciellt inte nyinflyttade katter. Jag tror du bör ta reda på lite fakta innan du uttalar dig.
Angående ditt uttalande om rastgård.. Tja, vissa har inte speciellt höga tankar om katters utveckling och hänger sig envist kvar vid en gammal, förlegad och framförallt multibla gånger raserad myt om att katter inte mår bra under uppsikt.
Alla andra husdjur har kunnat anpassa sig till ett liv under uppsikt, varför skulle inte katterna kunna göra det?

Senast ändrad:

Sen är det inte alls ovanligt att katter skräms iväg, speciellt inte nyinflyttade katter. Jag tror du bör ta reda på lite fakta innan du uttalar dig.
Jag uttalar mig om min erfarenhet. Har du någon annan källa att grunda din åsikt på är du välkommen att lägga fram den. :bow:

Alla andra husdjur har kunnat anpassa sig till ett liv under uppsikt, varför skulle inte katterna kunna göra det?
Liv under uppsikt? Du menar liv i bur? Jag anser att det finns en hel del djur som inte alls anpassat sig till det. Bara för att samhället accepterat ngt så tror människor att det rättfärdigar handlingen. Vi gör faktiskt inte alltid vad som är rätt för djuren äbven om vi vill tro det.

Jag skulle aldrig begränsa ytan på det sättet för min häst hund eller katt. Men det är min åsikt.

Tja, vissa har inte speciellt höga tankar om katters utveckling och hänger sig envist kvar vid en gammal, förlegad och framförallt multibla gånger raserad myt om att katter inte mår bra under uppsikt.
Utveckling? Kallar du domesticering för utveckling? Jag har mycket höga tankar om djurens medvetande. Att de har en själ, att de känner känslor och att de är långt mer intelligenta och klarar sig mycket bättre själva, än vad samhället verkar tro idag. Att sätta katter i bur handlar inte om att främja dess utveckling, det handlar om att begränsa den och hindra den från att agera naturligt. Jag skulle snarare mena att det handlar om att Om du inte har en jäkligt stor bur vill säga. :cool:

Gör inte djuren mer beroende av oss än vad de redan är. Och sluta tro att vi vet allt om deras värld och alltid vet bäst i hurvida de ska leva. Vi lägger oss i aldeles för mycket redan som det är.

Ja någon bur blir det inte, för om jag bor i hus på landet vill jag att mina katter ska kunna vara ute som dom vill.
Men eftersom min hankatt blev sårad och vart mycket dårlig så blir man ju lite orolig för att det ska hända igen och det vill man ju inte så man vill ju försöka hitta något sätt att underlätta lite för dom.
Men jag vet att man tyvärr inte kan göra så mycket utan låta katterna göra upp om sitt.
Men han får gå ut om han vill sen när han är bra igen.
Mina är kastrerad men vet ej om den andra katten är det.
Tror inte att han hade detta revir innan vi flytta hit, för dom som bodde där innan hade en stor hankatt som höll sitt rivir bra.

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
817
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 560
Senast: Skjøldur
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 410
Övr. Katt Hej Vi bor just nu ute i skogen med våra två katter. En 7 åring och en kattunge som ännu inte varit utomhus. 7 åringen är knappt ute...
Svar
9
· Visningar
1 424
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama