Katastrofhö

Jempa

Trådstartare
Höbonden har tagit in hö från två helt olika vallar i år. Jag är den som skickar in hö för analys, men nu i år var det bonden som plockade ut höet, jag skickade bara in det.

Resultatet på "Vall 1" kom idag:
SmRp 10g/kg foder
Energi 7,1 MJ
Ca 1,8 g
P 1,3 g
Mg 0,6 g
K 10,6

Det jag bekymrar mig för är alltså det låga proteinvärdet, och till viss del även energin. Prov från "Vall 2" skickas in nästa vecka och då är det jag själv som kommer att plocka ut provet. Höbonden är inte särskilt van vid att plocka ut prover för analys, så jag vet ju inte om han gjort det på korrekt sätt. Jag har sett höet från båda vallarna och "Vall 2" ser för ögat bättre ut än den första, men skenet kan ju bedra. Väntar med spänning på att få även det andra resultatet.

Men vad tusan gör jag om även det är så katastrofdåligt? Finns det öht någon som vill fodra med hö med desa värden?

Sv: Katastrofhö

Ajajaj... Inte bra. Det är väl nästan för dåligt för vilken häst som helst det där höet. Alltså kvoten e ju inte ens 2.
När slogs gräset egentligen?
Jag klassar det som bortom användbart, helt kass. Hoppas verkligen nästa blir bättre.

Inte att fodra enbart med, däremot kanske någon vill köpa ett sådant hö som komplement istället för halm. Men ska sanningen fram så bör nog kgpriset vara lågt iså fall.

Samma värden som både vi och grannstallet hade för 2 år sedan...:crazy:

Vi hade ett bra silage att komplettera med, men i grannstallet gick det åt mycket av både soja och lucern, trots att ett normalt hö köptes in som komplement.

Men utan ett bättre grovfoder att komplettera med är det nog svårt att föda hästar på det höet.

Visst kan man väl fodra med så låga värden. Men det kommer ju kosta dig lite pengar i vinter med proteintillskott. Energin skulle jag inte bekymmra mig om eftersom den fyller man lätt.

Soja, krafft protein, lusern osv så funkar det säkert. Men din plånbok lär ju inte bli så glad.

I år slogs höet första veckan i juli, samma tidpunkt som vanligt, men beroende på hur vädret varit så skiftar det förstås hur pass gräset vuxit.

Jag hade ett "skit-hö" även 2004, men då stod jag i ett stall med goda lagringsutrymmen vilket gjorde att jag kunde köpa hem hela pallar med Krafft Lusern Strå och Mix på en gång, vilket gav ett relativt bra kilopris. Jag betalar inget för höet och eftersom det var av god hygienisk kvalité valde jag att den säsongen lägga pengar på tillskott istället.

Annars brukar bonden alltid få bra hö, men nu misstänker jag att han inte tagit ut provet på allra bästa sätt utan bara "dragit loss" tussar från pressade balar så att man inte fått med alla blad och smådelar från höet. Om nästa analys visar på ett väldigt bra hö kommer jag förmodligen att göra om den första analysen och plocka ut provet själv.

Och som sagt, det är "bara" proteinvärdet som falerar, allt annat är okej, så det går ju att fodra med det för den som vill. Fast är analys 2 också dålig köper jag in hö från annat håll!

Jag hade sådana värden förra året på mitt hö. Löste det med soja, lucernhack och vetekli. Det som var det svåra var att mina hästar (islandshästar) skulle vila hela vintern pga skador. De skulle alltså bara ha underhåll. Jag fodrade minimalt med hö och kompletterade med lucern. Det blev dyrt tyvärr. :cry:
Chansade på samma leverantör i år också. Väntar med spänning på analysen på det nya höt.

Liknande trådar

Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 794
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Ja då fick jag bita mig själv i svansen. Bonden som jag köper hö av har nu skickat iväg på analys och den visar: Smrp:22 g/kg Energi...
2
Svar
22
· Visningar
4 586
Senast: MonteRose
·
Foder & Strö Jag har under alla år som hästägare varit en 'dålig' häst'ägare och fodrat med ögat, dvs utan foderstatsprogram, I år har jag för...
Svar
9
· Visningar
1 610
G
Foder & Strö Jag har under flera års tid skickat vårt hö på analys, och givitvis byggt upp hästarnas foderstater utifrån detta. I år hade bonden...
Svar
19
· Visningar
2 506
Senast: Flaekja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVI
  • Secret Santa 2024
  • Dejtingtråden del 38

Hund, Katt, Andra Djur