kataplexiattacker hos hund

T.Alsterfeldt

Trådstartare
Har någon någon erfarenhet av det?

Har en 1 åring som har fått 4 st kataplexiattacker nu,och skall intill sjukhuset för provtagning.

jag vet inte omd et är epilepsi,isåfall är dte ep helt utan krampattacker.

Han har fåttd et vid lek,när hanblev påsprungen av den andre ,och hann då in till mig innan han rasade ihop.Jag trodde dte var pga smärta först.
Men nu kom det efter ettskällutbrott vid dörren,han hade varit lite trött tydligen vid eftermiddagsfodringen.

framkroppen kollapsade,jaghanns e det då han kom in o la huvudet på sängkanten,ögonen hängde o sen föll han.när assistenten kom så var framkroppen nere,men bakkroppen stod upp.

hon släpade honom till mig ojag kollade allt.bra cirkulation,låg hjärtfrekvens kanske,normal andning,men trött.
somnad eomedelbart när jag tagit i honom.

men kan verkligenkapaplexianfall komma utan att man ser spår av nakolepsi som är uttalad.
det end ajag kan kommapå är hans släktingar som blev sömniga under stress.och låg ner o åt.
men me dtanke på rasen.flat ,så kand te ju vara heltnormalt;)

annars är grabben pigg,glad o som han skall vara.
 
Sv: kataplexiattacker hos hund

Jag skulle nästan till 100% säga att det är narkolepsi!
Kataplexi anfallen utlöses vid mycket känslor såsom glädje, upphetsning,stress mm
Hunden behöver inte visa andra "tydliga" symtpom såsom trötthet.
Och om det är så att hans släktingar blev sömniga av stress kan det mycke väl vara narkolepsi.
Säger inte att det ÄR det men det verkar väldigt troligt... Lycka till med vovven...
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp