Kastrering

M

MaddeLen

Jag funderar lite över hur kattens temprament blir efter en kastrering.

Är det någon större skillnade på hon- och hankatter? Eller är dom ungefär lika i sitt temprament?

/Madde

Sv: Kastrering

En kastrerad katt är oftast mycket mer tillfreds med sig själv, dom blir lugnare (mindre stressade, inte slöare) och mer kontaktsökande då dom inte har massa hormoner att bry sig om. På min hemsida kan du läsa om kastration/tidig kastration, under "Uppdaterat" finns en länk. www.eikefjords.se

Ett utdrag av artikeln:
Katter mår bättre av att vara kastrerade om dom ändå inte skall använda sin könsdrift till något. Kastrering är därför inte bara till för att förhindra att katten reproducerar sig och får avkommor, utan också för att göra det lättare för katten att leva som sällskapsdjur. En ansvarsfull ägare ser till att katten kastreras, så att den får ett lättare och mindre stressfyllt liv. Både fertila hon- och hankatters vanor och beteenden kan vara mycket besvärliga och problematiska även för oss människor

En fertil hankatt blir könsmogen omkring 10-12 månaders ålder. Den brukar då oftast börja markera sitt revir med urin, och den lukten är både illaluktande och stark, och kan vara väldigt svår att få bort trots ordentlig rengöring. Hankatten blir även rastlös och stressad. Den kan vara hemifrån mycket och försvarar sitt revir mot andra rivaler, vilket kan leda till att den hamnar i slagsmål med bitsår och bölder som följd. Smittorisken för dödliga sjukdomar som katt-AIDS och kattleukemi är också större då detta är sjukdomar som överförs vid bett och sexuell kontakt. Det är också risk att den blir påkörd då den ofta vandrar flera kilometer på jakt efter honkatter och för att utöka sitt revir. Hankatter kan även bli aggressiva och är mindre kelna då dom bara har en sak i huvudet, nämligen tjejer. Fertila hankatter lever som oftast ett hårt och kort liv.

Fertila honkatter blir könsmogna omkring 6-10 månaders ålder, då de börjar löpa första gången. En löpperiod vara ca 8-14 dagar och återkommer med ca 3 veckors intervall. Honkatterna kan löpa hela året, men dom har som regel en lugnare period i slutet av året. Honkatter som löper är oftast rastlösa, har humörsvängningar och jamar högljutt och konstant och kan bli direkt odrägliga. Dom stannar ofta ute när dom löper, och kommer hem först när dom blivit parade, så risken för oönskade kattungar är stor om honkatten får lov att gå ut. Även för honkatterna är risken för katt-AIDS och kattleukemi då betydligt större.

Däremot är kastrerade katter betydligt mer sociala och kontaktsökande. Dom är också mer harmoniska, kelna och lugna, då dom inte känner den könsdrift och stress som fertila katter gör. Dom är ofta mer knutna till deras ägare och till hemmet och vandrar inte lika gärna iväg längre sträckor. Detta betyder att kastrerade katter löper mindre risk att bli smittade av sjukdomar, komma i slagsmål och bli inblandade i trafikolyckor. Kastrerade katter lever längre än fertila katter och för sällskapskattsägarna är en kastrerad katt ett bättre sällskapsdjur

En annan fördel med kastration är att kastrerade honkatter löper mindre risk för att få livmoderinflammation och juvertumörer. Fertila honkatter löper faktiskt 7 gånger så stor risk att drabbas av juvertumörer än kastrerade honkatter. Kastreras honkatten innan den är könsmogen är risken för juvertumörer nästintill noll. Dessutom finns det ju då ingen risk att honkatten kan få livmoderinflammation. För hankatternas del så finns det ju ingen risk att dessa utvecklar testikelcancer om dom kastreras innan dom är könsmogna, dessutom är kastrerade hankatter bättre skyddade mot förstorad prostata och relaterade infektioner
.

Senast ändrad:

Vill slå ett slag för tidig kastrering av katter.
http://www.amaranti.se/halsa/tidigkastrering.html

Om katthemmen och uppfödare av raskatter kastrerar sina katter tidigt så försvinner helt enkelt risken för oönskade och oplanerade katter helt. Har två killar hemma nu och den ena är kastrerad som 13 veckors och den andra som 8 månaders. Och jag anser att det är bättre att kastrera tidigt.

Honkatter slutar gapa så mycket (skrika).
Hankatter slutar lukta. honkatter med för den delen. de blir lugnare och kissar inte överallt annars. vissa okastrerade katter har en tendens att kissa lite överallt har man märkt :devil:.
de hankatter som är kastrerade vill inte börja vandra som okastrerade hankatter gör.
Det är det jag kommer på nu.

Liknande trådar

Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
570
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
815
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Min älskade, älskade katt har blivit illa biten av grannens j*vla okastrerade hankatt och ligger nu hemma med drän i frambenet/bringan...
2
Svar
22
· Visningar
1 545
Övr. Katt Hej! Det har dykt upp en kattmamma med 4 kattungar hos min granne. Han vill inte ha dom där så jag har gjort i ordning ett litet hörn...
Svar
8
· Visningar
403
Senast: KeeNine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama