Kastrering......

C

corina_w

Hej!
Jag har en schäferhane som jag börjat fundera lite smått på att ev. kastrera, och skulle vilja höra om det är någon som har erfarenheter kring detta. Min hund har inga driekt problem med löptikar eller så, men däremot är han VÄLDIGT lättstressad, går upp i varv för ingenting även om han fått jobba ordentligt. Kan knappt hälsa på folk utan att krypa ur skinnet alldeles. Han har också svårt att hålla hullet, han får så mycket mat han orkar med, men ser ändå ut som ett benrangel, och så har han alltid varit. Så min tanke är, att jag har ju hört att kastrering brukar få dom att lägga på hullet mer och lugna ner sig lite, så vad tror ni, kan det funka?

Sv: Kastrering......

Svårt att svara på om det hjälper, men det kan hjälpa i samband med träning.
De brukar ju bli lugnare i sinnet, dock inte tråkiga på något vis.
Hälsagrejen tror jag mer är en träningssak dock.

Ämnesomsättningen ändras och i och med att de inte tänker på löptikar så brukar de tänka på mat istället...

Kastrera pga hullet känns inte som en ideal lösning :crazy: Risken är att om det funkar blir han ett matvrak som väger för mycket. Hur gammal är hunden? Personligen ser jag gärna att raser med HD problem är smala, eller t o m lite magra genom hela livet... Faktiskt, det skonar lederna och främjar ett sunt liv. Dock ska han givetvis inte svälta eller vara sjukligt mager. Även om veterinär är tillfrågad så har många veterinärer en märklig syn på vad som är en normalviktig hund. Ett exempel är min mammas hund (övervikt á ca 4 kg, 15 mån gammal) och en veterinär som säger att hullet är utmärkt :crazy: Om du har möjlighet så kläm gärna på ett par utställningshundar (gärna schäfer, ej vinthund) och känn skillnad/likheter med din egen hund. Dessa mår ofta mycket bra och är i fint hull, liksom andra tävlingshundar.

Vad gäller att han lätt går upp i varv så ja, det kan hjälpa med kastrering, men det är inte säkert. Generellt sett är kastrering ett mycket bra ingrepp, eftersom hunden slipper tänka på löptikar. Så ska inte hunden användas i avel är det en bra idé att kastrera. Vad du annars kan göra åt hans stress är att passivitetsträna mycket, tills dess att han har ett inlärt beteende för hur man "får" uppföra sig bland folk och att det är förbjudet att stimma runt. Felet många gör är att om de har en lättstressad hund, så slutar de ta med den i sammanhang där den blir stressad. I detta fall motarbetar man problemet, för ju mer ovan hunden är vid dessa situationer, desto värre kommer den att stimma när den väl hamnar där. Så ta med din hunden till ett "stress-ställe" och sätt dig ner och vänta ut honom. Meningen är att du ska vänta tills dess att han kopplar av och vilar, trots störig miljö (börja på avstånd och närma er succesivt). Om han är alltför fixerad vid folk och rörelse, får du helt enkelt träna mer på lydnaden och kommendera honom att lägga sig ner och ta det lugnt. I många fall brukar de då lära sig att det faktiskt är okej att ta det lugnt. När vanan att vistas i störig miljö finns så slutar de att intressera sig för det.

Hm, jag skulle nog bli glad om han blev ett matvrak, för man kan ju alltid dra ner på foder samt använda lightfoder osv. Han är 1 ½ år, och visst ska dom vara lite smala, men han är FÖR smal. Det finns inget hull på honom, både ryggrad och revben känns bara man lägger handen mot och hade han kortare päls skulle det synas......:( Annars är han jättefin i pälsen och pigg och glad, bra i magen också. Så han har väl bara en enorm ämnesomsättning antar jag.

Vad gäller han stress så beskrev jag den nog lite otydligt. Han är ganska mycket passivitetstränad, har inga problem med platser där det är mycket liv o rörelse, utan hans stress är mer när han väntar på att få göra något, eller om han får en signal om att något ska hända. T ex så räcker det med att någon här hemma går mot dörren så börjar han fara runt och pipa, och det även om han fått ordentlig stimulans både fysiskt och mentalt innan. Det här med att hälsa på folk så vet han att han inte får hälsa utan varsågod, och det går jättebra med människor som inte gör så stor affär av honom, då luktar han lite och går därifrån, men med dom som brister ut i ett glatt "HEJ HUNDEN!" då får han spel, far runt, hoppar, piper osv.
Lie svårt att förklara så här, men hela hunden känns ungefär som om han tror att han hela tiden kan missa nåt.....

Ämnesomsättningen ändras och i och med att de inte tänker på löptikar så brukar de tänka på mat istället...

Det skriver jag under på!!
Jag har en BC och han har aldrig i hela sitt liv varit ett matfreak,han är född -97. Jag var tvungen att kastrera honom, i somras, pga att han började rymma till tikarna i byn.
Nu vill han aldrig gå ut, eftersom han kan missa om någon familjemedlem kanske äter något:d. Då har han ALDRIG fått något från matbordet och ALDRIG tiggt förut på 11 år.
Men från att varit ett benrangel, så har han blivit bra i hullet och han rymmer inte längre, så det har väl blivit 50/50 , bra men inte perfekt... Grannarna är nöjda iallafall :angel: och BC:n njuuuuter av att se oss äta istället...

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Har en Sankt Bernhard på ca 3,5 år. Han är rätt stökig av sig och har varit det mer eller mindre hela sitt liv men nu senaste...
Svar
14
· Visningar
1 845
Senast: Grazing
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
19
· Visningar
3 335
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
3 357
Senast: Acto
·
Övr. Hund Har en hund som blir 2 år i sommar, han är extremt fixerad vid att nosa/följa lukter och det är ett stort problem så fort vi går ut...
Svar
6
· Visningar
1 588
Senast: Barrow
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka