Sv: Kastrering - vid vilken ålder?
Jag skrev såhär i en liknande tråd för nåt år sen:
Hade en intressant diskussion med veterinären som kastrerade min 2-åring igår, ang karaktär och maffighet, hur mycket sen kastrering faktiskt påverkar. Han tyckte att det inte finns någon större anledning till att vänta med kastrering, att den extra tillväxten bara är tillfällig. Alltså om man har två helbröder, kastrerar den ena vi ett år och den andra vid fyra så kommer den som var hingst länge att vara maffigare upp till 5-6 års ålder, men därefter kommer det ha jämnat ut sig. Muskelmassa är ju, som vi alla vet, inget bestående...
Iaf, att vänta med kastrering är ju helt ok om man har bra möjlighet att hålla hingst. Men om det inkräktar på möjlighet till utevistelse och sällskap är det bättre att kastrera, om man nu inte har värsta stjärnan och avelsdrömmar. Det blir allt mer vanligt att kastrera som ettåring.
Så, har du bra möjlighet att ha kvar den som hingst med tanke på utevistelse, sällskap och hantering, så kan du ju vänta. Däremot tycker jag det är skönt att slippa rida in hingstar, det blir ju större krav på att man sitter kvar, och svårare att rida ut med sällskap på en hingstig häst som dessutom kanske inte är helt styrbar :smirk:
Jag kastrerade min häst på våren som tvååring (3 år nu), och han är inte särskilt maffig, men det tror jag inte han hade blivit i vilket fall. Muskler får man bygga med träning!
Hur det går att ha hingst med valacker varierar. Så länge hingsten är ung brukar det funka, när den blir äldre kan det bli maktkamper. Och det kommer nog inte valackägarna att gilla....