Kastrering - vid vilken ålder?

N

Nate

Vid vilken ålder brukar hingstar som inte är tänkta för avel kastreras? Vid vilken ålder kan man som tidigast kastrera dom?

Finns det någon fördel med att låta dom gå som hingst så länge som möjligt eller tvärtom?

Sv: Kastrering - vid vilken ålder?

Om hästen är väluppfostrad och går att leda och liknande ska de väl inte va några problem att låta hästen gå som hingst ett tag. Typ 4-5 år gammla ? Fördelar med att den går ett tag som hingst är ju att den blir maffigare och får en sådan fin hingst nake. Nackdelar är att dom blir oftast hingstiga om dom går för länge och då kan de bli lite jobbigt. Vi har en ponny som troligen gått som hings länge. Han är otroligt hingstig i hagen men när man rider är han inte så där fixserad vid ston.. Han vill bara ha koll på dom hela tiden. ;)

Jag ska kastrera min hingst nu ii september tror jag det blir. Han är 1½år då.

Det är väl lite olika beroende på hur man själv känner och hur hästen är.
Är den väldigt hingstig och svår att hantera så tycker jag man ska ta dom när de är tillräckligt gamla.
Om man ändå inte tänkt spara hästen som hingst så är det onödigt att utsätta sig själv och hästen för risker.

Om min kille inte blir för besvärlig så kommer han få gå som hingst tills sommarbetet är över nästa år. Då är han ca. 1 1/2 år. Då har han fått växa till sig lite grann under betet.

Under kyligare delen på året, 2,5 år brukar funka bra. Att vänta till 4-5 år blir bara problem om du tex vill ha hästen inhyrd hos någon, alltid jobbigare med hingst då det medför strikt ägaransvar för vad denna tar sig för.

Kommer ha hästen inhyrd i ett stall med endast valacker. De som äger stallet har godkänt en hingst med tanke på att han ska kastreras senare. Annars är det ett renpräglat "valackstall".

Hästarna går i flock på dagarna i en stor hage. Brukar det vara några problem att ha en hingst ihop med valacker om det inte finns några ston i närheten?

Vill som sagt kastrera honom så fort som möjligt men samtidigt ha kvar honom som hingst så länge det lönar sig. Förstod någon resonemanget?

Jag skrev såhär i en liknande tråd för nåt år sen:

Hade en intressant diskussion med veterinären som kastrerade min 2-åring igår, ang karaktär och maffighet, hur mycket sen kastrering faktiskt påverkar. Han tyckte att det inte finns någon större anledning till att vänta med kastrering, att den extra tillväxten bara är tillfällig. Alltså om man har två helbröder, kastrerar den ena vi ett år och den andra vid fyra så kommer den som var hingst länge att vara maffigare upp till 5-6 års ålder, men därefter kommer det ha jämnat ut sig. Muskelmassa är ju, som vi alla vet, inget bestående...
Iaf, att vänta med kastrering är ju helt ok om man har bra möjlighet att hålla hingst. Men om det inkräktar på möjlighet till utevistelse och sällskap är det bättre att kastrera, om man nu inte har värsta stjärnan och avelsdrömmar. Det blir allt mer vanligt att kastrera som ettåring.

Så, har du bra möjlighet att ha kvar den som hingst med tanke på utevistelse, sällskap och hantering, så kan du ju vänta. Däremot tycker jag det är skönt att slippa rida in hingstar, det blir ju större krav på att man sitter kvar, och svårare att rida ut med sällskap på en hingstig häst som dessutom kanske inte är helt styrbar :smirk:
Jag kastrerade min häst på våren som tvååring (3 år nu), och han är inte särskilt maffig, men det tror jag inte han hade blivit i vilket fall. Muskler får man bygga med träning!
Hur det går att ha hingst med valacker varierar. Så länge hingsten är ung brukar det funka, när den blir äldre kan det bli maktkamper. Och det kommer nog inte valackägarna att gilla....

Senast ändrad:

Funderar också på när jag ska kasterera min hingst, han är ett nu...om han inte blir för hingstig nu när han kommer hem från betet så tror jag han får gå som hingst ett år till, alltså kasterera honom nästa höst när han är drygt två...men som sagt är han jätte hingstig när han kommer hem så kommer han att kastreras under hösten.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 697
Katthälsa När jag googlar står det att man kan/bör kastrera hankatter redan vid 4 månaders ålder? Det låter VÄLDIGT tidigt, de växer ju mycket...
2
Svar
24
· Visningar
2 238
Senast: JohannaB
·
Avel Jag fick en intressant fråga idag om skimmelcancer som fick igång mina tankar och väckte en enligt mig ny intressant fråga. En person...
Svar
6
· Visningar
876
Senast: Shaggy
·
Hundhälsa Jag har funderingar om jag ska kastrera min 2-åriga storpudel. Jag är fullt medveten om att kastrering inte nödvändigtvis är en lösning...
2
Svar
22
· Visningar
1 914
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar