kastrering tidigt 11 mån

Rotterö

Trådstartare
Hur mycket växer hästen extra om man kastrerar tidigt.
Av vissa problem så måste jag ta min hingst tidigt.
Grannen har uppfödning schettisar har säkert 20 st sto + hingst och fölisar. De går i en hage bredvid min. Bara staket i mellan.
Lite synd om min hingst sprang dit. Han skulle vart på hingst bete. Blev inte så när mitt sto avlivades nyss. 3åringen hade blivit ensam.
Han var 11 mån den 15 aprill. Stenarna nere.
Bokat tid nästa vecka för kastrering.
Hur mycke större blir dom?
De får långa ben sa vet.
Kanske min knubbis drar ut på höjden då i stället..
 
Sv: kastrering tidigt 11 mån

En 11-månaders hingst borde väl inte vara så medveten om sitt kön att han dras till ston redan? Min ponny blev könsmogen vid 4 års ålder, och innan dess sa han inte flasklock om det kom ston förbi. Men om du har sett att han försöker bryta sig in till stona så kan jag förstå att du vill kastrera. Fast hingstfasonerna kan ändå ta rätt lång tid innan de försvinner. Men du kan inte ställa upp ett staket till mellan hagarna då?

Har hört olika bud om hur mycket de växer. Har hört bland annat att de inte växer så mycket alls efter kastrering, särskilt en tidig såndan, och jag har hört precis tvärtom från annat håll. Har hört att de behöver några år som hingst för att hormonerna ska stabilisera sig i kroppen och för att de ska hinna utvecklas ordentligt fysiskt. Jag hade gärna väntat med kastrering, men jag är inte alls upplyst i ämnet! :smirk:
 
Sv: kastrering tidigt 11 mån

Jag kastrerad min andre gubbe då var han 2,5 år.
Han började stutsa och bete sig som en hingst vid 11 mån.
Han kastrerade i oktober förra året. Han blev lugn direkt inget har han visat.
Han fick då vara på hingst bete 2 sommrar. Kanon bra.
Lill gubben skulle åkt nu 13 maj som vi bokat, Men så fick stot hastigt lämna oss. Då blir 3åringen änsam hela sommaren . Går inte så bra.
Och så kostar allt pengar.
Jag läger betets pengar på kastrering nu. 2,500kr

Jag har också hört många bud.
Att de växer och blir gör stora. Veterinären sa att växt hormonena inte slutar produsera hormoner.
Så de skulle få långa ben.
Men min 3 åring fick långa ben trots sen kastrering.

Svårt att bygga så¨många staket . nu är det 2. Hon har 1 och jag 1.
 
Sv: kastrering tidigt 11 mån

Men mellan två hagar antar jag ju att det redan finns ett staket. Om du ställer upp ett till cirka 1 - 1½ meter ifrån det andra så ska det ju inte vara något problem att ha en hingst bredvid stona. Så har jag haft min hingst i flera år. Visst, han tittar på stona och springer längs staketet ibland, men han har aldrig försökt forcera två staket.
 
Sv: kastrering tidigt 11 mån

kastrerade min hingst när han var 8månader och det var inga problem,men han blev stor.skulle bara bli runt ca 106,men är redan idag som 3åring ca 118cm och växer forfarande.tycker d e bra när man tar dom tidigt ,då hinner dom inte bli hingstiga...
 
Sv: kastrering tidigt 11 mån

Det är bara 1 m allt som allt mellan hagarna.
Hon har små¨pinn stolpar till sina små schettisar
inga bra hagar. Jag har rep x 3 på mitt staket
med bra strömm.
Jag har ju en stor väg på ena sidan.
Förra sommaren gick han nog igenom 3 gånger.
1 gång med stot. De klarade inte av blinningarna. Jag han inte med riktigt. Skulle ta inn . Då var dom redan på väg inn på vägen.

Jag tar honom nog änå nästa vecka.
 

Liknande trådar

Hästvård Vet inte var jag ska placera denna tråd, Avel, Ridning, Hästhantering eller Hästvård? Handlar delvis om inridning/grundutbildning ;)...
Svar
7
· Visningar
1 508
Senast: Hunter
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Hjälmar

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp