Kastrering av marsvin hanar

L

Liljan80

Någon som har mågon erfarenhet om det?
Hur reagerar dom efteråt?
Blir dom lugnar efteråt, idag slåss dom en heldel och behöver vara särade på nätter och när ingen är hemma.

Andra erfarenheter, dela gärna med dig!

Tack på förhand!

jag har ingen erfarenhet av marsvin men råttor och de måste ju vara ungefär samma sak......

men en sak är ju säker och det är att du borde kastrera dem och hålla dem särade ett par veckor efter att de är kastrerade nackdelen med kastration är ju att djuret sövs och kan somna in för alltid....

mend et händer väldigt sällan men du kan ju inte ha två hanar ihop som bara slåss och förusakar sår och dylikt.

jag tycker du ska kontakt med närmaste veterinär eller djursjukhus de kan hjälpa dig mer.

om du bor nära Örbyhus så kan jag rekomendera Per Exsel

Jag har ingen erfarenhet utav kastrering av marsvin.
Men jag skulle fundera över det noga, innan jag bestämmer mig, och skulle bara göra det om jag ansåg det absolut nödvändigt.

Själv så måste jag nog tyvärr låta vet. söva ner min ena flicka, för hon har en tumör. Tänk om hon inte överlever :cry:

Tyvärr hjälper det inte att kastrera marsvinshanar, dom kommer slåss lika mycket efteråt om dom gör det nu. Har bara bra erfarenheter av att kastrera, går jättebra att ha ihop med honor då i alla fall. (Hanar brukar också gå jättebra att ha ihop men vissa tycker inte om varandra.

Har haft några kastrerade hanar i mitt stall. Ingen av dom ändrade temperament eller dominansbeteende. Alla uppvaktade honorna lika mycket som förut. Det enda som ändrades var ju förmågan att göra bäbisar.
Sen har jag hört om hanar som beter sej helt motsatt, lugna, helt ointresserade av att slåss och av att uppvakta.

Vi har en i bokad tid hos vet på måndag.
Detta pga att dom tyckte det var det bästa i situationen.

Där av ville jag få lite mer information än den vi fick per telefon med vet.
Riskerna med sövningen vet vi om, och håller tummarna då det i övrigt är två friska hanar.

Då håller vi tummarna på det senare fallet. Annars får vi väl dela på dom och köpa nytt sällskap till var och en i form av honor ist.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
778
Senast: animalasia
·
Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 691
Hundhälsa De flesta vet men om inte. Jag bor i norra Queensland i Australien. För 1.5 r sedan blev sambon och jag med hund. En "på pappret" 75%...
Svar
9
· Visningar
1 464
Senast: Jeps
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 043
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar