Kastrering av kanin?

Elma_vip

Trådstartare
Jag ska få 2 st kaniner nu på söndag, den ena är en hane & den andra en hona. De går i varsin bur nu & de är inte släkt, ca 1,5 år är dom. Hanen har "råkat" sätta på honan en gång så hon fick en kaninunge.

Nu till min fråga: Jag funderar på att kastrera hanen, tror ni att de skulle kunna gå ihop sen? Och hur mkt kostar det att kastrera en kaninhane och när kan man tidigast göra det?

//Diana

Sv: Kastrering av kanin?

En hankanin kan man kastrera från 12 veckors ålder om man ska tro min veterinär.

Jag kastrerade min hane hos en distriktveterinär och det kostade 450:-

Men ihopsläppning kan jag tyvärr inte ge några råd om.

En hankanin kan man kastrera från 12 veckors ålder om man ska tro min veterinär.

Jag kastrerade min hane hos en distriktveterinär och det kostade 450:-

Men ihopsläppning kan jag tyvärr inte ge några råd om.

Okej. Tack så mkt. :D

jag hade inga problem med att släppa ihop hanen med honan. Dock var han på henne flera månader efter kastreringen innan han började låta henne vara.

Så, det tog sin lilla tid. Nu bor dom tillsammans i sin stora hage :) och inget juckande här inte :P

Kanske bör lägga till att hanen ska ha varit kastrerad i minst 1 månad innan man släpper ihop honom med en hona, för han kan ha lagrat spermier så att honan kan bli med ungar ändå de närmaste 4 veckorna efter kastreringen.

Kastrerade min lille (nu död) hane.Skulle ha honom under uppsikt och på spånbädd i 14 dagar innan jag fick släppa ihop honom med honan. Det blev inga bebisar efter det.
Kostade här omkring 4-500:-

Det kan vara värt att prova!
kastrerade min 4 åriga hane, för lite mer än 1 månad sen, och nu bor han ihop med en 14v hona! och dom trivs toppen ihop!;)
i början var han på och red på henne men efter nån vecka slutade han!

Kastrerade honom i lördags och det kostade 370kr. Veterinären sa att jag kunde släppa ihop honom med honom om 5-6dagar. :/

//Diana

Kastrerade honom i lördags och det kostade 370kr. Veterinären sa att jag kunde släppa ihop honom med honom om 5-6dagar. :/

//Diana

nej, nej! det vore hemskt onödigt att inte vänta en månad tills alla spermier verkligen är döda. Den veterinären kanske inte var så påläst om kaniner. 5-6 dagar garanterar ingenting

Liknande trådar

Övr. Djur Min första tråd om kaniner:) jag har en fråga, vi ska kastrera vår hane, som alltid har bott ensam. Dock ville vi ha en till, vi valde...
Svar
0
· Visningar
569
Senast: Twister2007
·
Däggdjur Efter mycket funderingar fram och tillbaka hämtade vi en till kanin i går söndag (vi har en kastrerad ettårig dvärgvädur sedan innan som...
Svar
4
· Visningar
1 546
Senast: Blyger
·
Övr. Djur Hejsan alla! Min lillasyster ska skaffa en dvärghamster. Men har läst att de eventuellt vill bo två. Stämmer det? Och om det stämmer vad...
Svar
9
· Visningar
1 511
Senast: Dopy
·
Övr. Djur Hejsan igen! Går i tankarna att skaffa kanin. Har haft en kanin tidigare och har lite erfarenhet pga det (det var dock ca 7år sedan)...
Svar
4
· Visningar
1 035
Senast: hundvalpen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama