Kastrering av kanin

A

Anna_Nyberg

Jag tänkte kastrera min hankanin till hösten men funderar lite på vilken prisklass man hamnar i då?? Han är försäkrad! Jag tänkte göra det vid Falu djursjukhus, har någon låtit kastrera sin kanin där??

//Anna

Varför kastrerar du din kanin??

Kastrering är ett ingrepp som jag har lite svårt att bestämma mig för vad jag tycker om det - har hört om många kaniner som det "slår slint" i huvudet på, även långt efter kastreringen, och som blir väldigt agressiva.

Jag har aldrig hört det slå slint för kastrerade kaniner ?!!..Kastrera gör man ju dels för att ta bort revirtänkandet som de flesta hannar har, inte så skoj med aggresiva hannar samt piss stänk runtomkring...men också för att man kanske vill låta kaninen ha sällskap UTAN att det sprutar fram massa kaninbarn hit och dit. Jag ska kastrera min hane för jag anser han bör ha sällskap, och jag tänker INTE låta det komma fram, en endaste kaninunge...finns redan för många av dom har jag sett i otaliga annonser.. :mad:

Har inte heller hört att det kan slå slint hos kastrerade kaniner!!! Förstår inte varför det ska göra det heller!? Har hört att man helst ska kasterar katter och hundar som inte används i avel (gäller såväl honor som hanar) eftersom de löper större risk att få problem som tex tumörer... vet inte om detta är sant!? Och det vore intressant om detta även skulle gälla kaniner.. ??? Någon som vet??

Jag tänkte kastrera Harry bara för att jag vill skaffa en Hilda åt honom utan massa kaninungar!

//Anna

Min kanin har vart kastrerad i 5 år och inte har de slagit slint i hans skalle, han e världens underbaraste kanin :love:

Anledningen till att jag kastrerade honom (gick på ca650:-) var råd från mina kompisar å hans uppfödare. och jag ångrar det inte!

Därför att jag hade ett antal honkaniner och jag ville INTE ha några kaninungar. Så antingen var han tvungen att sitta ensam eller så kunde han kastreras och vara tillsammans med de andra.

Jag tycker att det finns för många kaninungar (som ingen vill ha) och att avel endast skall bedrivas av seriösa uppfödare och inte av enskilda privatpersoner som tycker att det är så gulligt med små kaninungar.

Jag tycker att det är jättebra att du vill kastrera din kanin (särskilt om du skall skaffa en hona) - önskar att fler gjorde som du.

Min pojke är 7 år, kastrerad. Han mår toppen, kan vara med honor utan att man riskerar ungar osv. Det har inte slagit slint i huvudet på honom (har jag inte hört talas om tidigare faktiskt).
Har en kompis som tidigare hade kanin. Han skvätte urin överallt för att markera, tills han blev kastrerad.
Tycker du ska göra det. Brukar kosta runt 700 kr.
Största risken är väl narkosen...

Bra ide att kastrera! Min kaninhanar är det och jag har aldrig hört om att dte ska slå slint i huvudet på dom.

För att kastrera kaninhanar behövs inte narkos bara lugnande och lokalbedövning.

Jag ska kanske försöka förklara det där...

Kastrering pga att man ska ha hanen ihop med en hona, eller pga att den är för hanig, skvätter mm tycker jag är okej.

Däremot tycker jag inte att man ska kastrera en hane utan "orsak", därför frågade jag skribenten varför hon ville kastrera sin kanin.

När man kastrerar enhankanin är det inte bara fertiliteten man tar "bort". I och med ingreppet producerar kaninen inte samma hormoner som innan, en del hormoner slutar produceras helt, och detta kan påverka kaninens psyke. Ingen vet exakt vad som händer, och det är detta som är så läskigt med kastrering.
Jag anser att man inte ska kastrera utan "skäl" eftersom risken finns att någonting händer.

Jag har inte hört talas om att det ska slå slint i huvudet på kaniner efter kastration.
De flesta gör väl det av en eller annan orsak, den vanligaste är nog skvättandet.
Inte heller på andra djur, bara att de blir lugnare.
Var har du hört det nånstans?? Och i sånt fall borde det ju även gälla hästar, hundar och katter som blir kastrerade, eller??

Men varför skulle det vara annorlunda på kaniner än andra djur. Det är ju hur många som helst av både katter och hästar som kastreras.

Hankaniner producerar mycket av sina hormoner i testiklarna, säkerligen mer än vad hästar, hundar och katter gör. Det är den enda rimliga förklaring jag känner till.

Liknande trådar

Däggdjur Börjar bli dags att flytta in kaninerna för vintern och jag behöver lite idéer och inspiration till deras inomhusmiljö. Det är tre...
Svar
4
· Visningar
527
Hundhälsa Jag har funderingar om jag ska kastrera min 2-åriga storpudel. Jag är fullt medveten om att kastrering inte nödvändigtvis är en lösning...
2
Svar
22
· Visningar
1 914
Senast: hastflicka
·
Lantbruksdjur UTAN att diskutera rovdjurens vara eller icke vara... (det brukar bara bli infekterade diskussioner, så låt bli det tack!) Hur agerar...
Svar
5
· Visningar
483
Senast: ameo
·
Övr. Djur Hej. Har två kaniner som jag har svårt att lyckas klippa klorna på. Vet att man kan åka till en del zoobutiker etc. för hjälp med detta...
Svar
4
· Visningar
1 000
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama