Kastrering av griskultingar!

Grana

Trådstartare
Vi ska inom kort börja med grisar.Och det värsta av allt det är detta med kastreringen :( Jag tycker det är fruktansvärt att man kastrerar utan bedövning.
Jag har haft tanken att man skulle be att få bedövning av veterinär så man kan bedöva själv, men vad jag har förståt så får jag inte göra sånt.
Och ta ut en veterinär jämt det fungerar ju inte heller.

Så nu undrar jag. Finns det någon bedövningssalva som man kan köpa och smörja på? Eller något liknande?

De förbjöd kupering av hundsvansar. Men jag fattar inte hur man kan tillåta kastrering utan bedövning :( Det anser jag är mycket värre än att knipsa av en svans, även om jag tycker den lagen var bra att den kom till.

Grana snart ägare till lyckliga utegrisar :D

Usch ja, inte var det kul för varken kultingarna eller oss! Nu är det länge sen vi slutade med 'griseriet', så jag vet inte om det finns nån smärtstillande salva som dessutom går att använda just vid kastrationen!

Vi frös in mängder med kylklampar och la sen ner dem i kylväska så de höll sig, kylde sen de små 'kulorna' ca 10-15 sek. och tyckte att det faktiskt hjälpte.. visserligen skriker de enormt bara för att man håller fast dem, men reaktionen vid snitten avtog märkbart! :)

Du kan väl lyssna med din Vet. om råd, men att h*n skulle komma och kastrera blir ju alldeles för dyrt!

Lycka till!!! :)

Det finns ju sån där salva som man ger till barn när dom ska få sprutor... Emla tror jag den heter. Min dotter har fått sån nån gång och den funkar bra...
Har själv varit med flera ggr och kastrerat smågrisar...inte kul alls när dom skriker :cry:

Tack för det rådet, det måste ju vara bättre än inget. Men jag ska höra mig för med någon veterinär, för som du säger, det blir ju för dyrt att ta ut en veterinär för att kastrera.

Emla, det har jag skrivit upp. Tack :)

Kastrering av griskultingar utan bedövning görs ju under de första dygnen. Efter någon vecka måste även dom bedövas av veterinär.
Min erfarenhet av kastreringen är att kultingen inte känner något, möjligen för att den är mentalt blockerad av att vara upplyft och sitta fast. Våra skrek och protesterade när vi tog upp dom, men reagerade inte på minsta sätt, när vi skar dom. Kanske en tröst?

LIA

Är det inte 3v-gräns nuförtiden (bedövning)?
Då vi kastrerade så var det 5v-gräns.. men vi tog dem oftast inom 14 dgr!

Varför ska det inte fungera med att ta ut veterinären JÄMT...Är det dina grisar ? Vill man kastrera så kan man gott kosta på sig en veterinär som kommer ut...Annars får man väl ägna sig åt annat. Varför har INTE smågrisar samma förmåner som tex en häst ? Känner inte en gris smärta..jo, antar dom gör det...Så vad var egentligen frågan ?

Om du bor nära mig kan jag kastrera åt dig. Jag är rätt bra på det OCH snabb.

Kanske man kan använda sk Xylocainsalva det är en bedövande salva. Xylocain används även som bedövning när man lagar tänder.

Jag låter distriktsveterinären kastrera min minigriskultingar. Det fungerar när man kan få mellan 1000 och 2500 kr för en kulting. Det fungerar doch INTE om man ska ha slaktsvin då vinsten på de grisarna är så HIMLA liten.

/KT

jag har kasterat massvis av små grispojkar du får gärna pm-a mig om det är nått...

Att de inte bedövas är att de blir bedövade av desi (ja hur de nu stavas) medlet man har på för det är nämligen vääääldigt kallt, dessutom är de så små att de inte fått känsel där...

Och ALLA grisar jag kastrerat, har skrikigt när man haft på vätskan, men när jag skärt i grisen har d vart tysta...

Därimot å ge grisar järntilskott och annan medecin skriker dom säkert 500ggr mer än vid en kastrering...

Som KungTulle skrev kostar det ca 2.000 att kastrera när vet. kommer ut, tänk dig då att har man slaktsvin kastrerar du ca 100 grisar i månaden, året runt!

Då kan du lika gärna jobba med att elda upp dina egna pengar..

kan tillägga att jag skärt mig själv i fingret när jag kastrera för första gången, och jag kände ingenting å de va riktigt djupt.. :crazy:

Som KungTulle skrev kostar det ca 2.000 att kastrera när vet. kommer ut,

Nope jag skrev INTE det! Jag skrev att det var lönt att låta vet kastrera om man tex har minigrisar då man får mkt betalt när man säljar kultingarna.

Jag har för mig att vår distriktsveterinär tog 600:- för att kastera 2 kultingar (våren 2003) en det var i samband med att han vaccinerade hästar etc.
/KT

Nu frågade jag om ett allternativ till bedövning just för jag inte vill kastrera utan bedövning.
Och du har redan fått svar. Det blir för dyrt att ta ut vet till alla kultingar...Jaja, jag vet vad du kommer svara. Men detta ska vara mitt levebröd, så tar jag ut vet så går jag helt enkelt back.
Och som jag sa. Jag vill ha ett alternativ till sprutbedövning.

Nu ska denna tråd handla om detta och inget tjafs tack.

Idag ska de kastreras före 14 dagars ålder om det utförs utan bedövning och ingen veterinär. Men oftast görs det redan när de är tre dagar.

Hur vet man att de inte fått känsel där?

Men tack alla för era råd. Jag ska skriva ut detta och spara, så jag vet vilka jag kan PM:a.

Ett tillägg, min sambo har haft grisar förut, men är längesen, och det är längesen han kastrerade. Så vi har sagt att får vi inte tag på någon som gör det första ggn så han får bli påmind hur det är, så får vet.. komma ut.
Men som sagt, går ju inte ta ut vet för alla smågrisar jämt.

Hm jag tror VISST att små grisar har känsel.... varför skulle dom inte he det? Ett litet barn i mammas mage känner ju igen hennes röst långt innan det föds och känner mer än vad man tror. Varför skulle det ej vara det samma med grisar? Hm...

Xylocainsalva som jag talade om innan är förresten receptfritt på Apoteket.

Tips... prova och ta litet av salvan på ditt eget finger och stick litet försiktigt i det med en synål. Du komer märka att det bedövar ORDENTLIGT!!!!

/Kung Tulle

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka