kastrerade kattungar/avelsförbud.

I

Isis

Nu har jag och min familj bestämt oss för att köpa katt och efter att ha surfat runt på uppfödares hemsidor och olika forum så blir jag lite förvånad över hur många uppfödare som kastrerar sina katter innan försäljning eller skriver kontrakt med avelsförbud. Är det så vanligt som jag fått uppfattning av?

Är van från hundvärlden där jag aldrig har sett det förekomma.

Kan ju tillägga att vi inte alls har några planer på att avla så det är inte därför jag undrar;) tycker bara det är konstigt.

Sv: kastrerade kattungar/avelsförbud.

Ja, det är vanligt och faktiskt inte ett dugg konstigt :). Hundvärlden som jag är mer inne i än kattvärlden skulle också må bättre av uppfödare som väljer att göra så istället för att blocket ska översvämmas av oönskade korsningar, både inom hund och katt.

Oavsett om jag föder upp hund eller katt så vill jag inte riskera att någon av "mina" avkommor används till blandrasavel.

Jag förstår det argumentet. är också emot oplanerad avel och att blanda hej vilt. Men säljer man en katt eller hund så kan man väl inte kräva att ha "bestämmanderätt" över katten hela dens liv?
Sen så behöver det ju inte betyda att ägaren till katten skulle göra en dum parning. Den kan ju vara mycket genomtänkt och hålla sig inom alla regler.

Som jag med min hund. Förmodligen ska ha bli pappa en dag men skulle aldrig göra något utan uppfödarens godkännande och hjälp.

En till fråga.
När en kattunge säljs kastrerad lägger man på kostnaden för kastreringen i priset för katten eller står uppfödaren för det själv?

Just ja en till fråga :)

Kan man ställa ut en kastrerad katt?

Jag förstår vad du menar, men det är ju faktiskt inte så ovanligt. Om uppfödaren anser att hunden/katten inte håller den kvalité som bör krävas för att användas i avel och köparen själv inte säger att denne vill avla, rasrent, ställa ut osv. Sunt förnuft som fler borde ha. Det betyder ju inte att uppfödaren har bestämmanderätt över hunden/katten, bara gällande avelsbiten. Det är inte för mycket begärt, tycker jag :). Smidigast tycker jag dock är om uppfödaren levererar ungarna som inte ska till avel kastrerade redan. Hästar kan ju t ex säljas med klausuler som säger att den endast får användas till avel eller promenadridning, eller liknande.

Även om ägaren tycker att denne genomför en planerad parning osv, så finns det en anledning till att uppfödaren inte tyckte att den platsade i aveln. Tyckte h*n det så skulle denne sålt till en som har för avsikt att avla. Kanske håller inte katten/hunden utseendemässigt, temperamentsmässigt, eller annat. Då spelar det mindre roll hur välplanerad den eventuella parningen är, dessutom vill ju de seriösa uppfödarna som lånar ut sina hanar att även honan ska bevisat vara korrekt för att deras hanars statistik inte ska riskeras att dras ner t ex. Förstår du hur jag menar? :)

Angående priset så är det individuellt, vissa ingår det, andra lägger på och tredje ger även tillbaka summan som de lagt på när man kan visa upp kastreringsintyg.

Det handlar inte om att ha "bestämmanderätt", det handlar om att vara säker på att de katter som man säljer till sällskap, inte blir något annat än just sällskapskatter. Vill man köpa en katt för avel så finns det ju katter som säljs för det också. Som uppfödare har man rätt att bestämma vilka djur man vill ska gå vidare i avel och vilka man inte vill ska göra det, det är i mina ögon ganska oseriösa uppfödare som säljer allt till avel utan att bry sig nämnvärt om det verkligen är en katt som verkligen kan gynna rasen. Dom som jag pratat med och sålt sällskapskatt till har tyckt att det var jätte bra att dom redan är kastrerade, då slipper ju dom det momentet senare (eftersom sällskapskatter ska kastreras, om inte innan man köper dom så efter några månader).
Jag tar samma pris för en kastrerad som för en okastrerad kattunge.

Ja, kastrerade katter går alldeles utmärkt att ställa ut.

Man kan som uppfödare inte skriva avtal och förbjuda den nya ägaren att avla på katten så den typen av bestämmanderätt kan uppfödare juridiskt inte få. Däremot kan uppfödare (om de inte är SVERAK-anslutna) belägga kattungar som av något skäl inte bör gå i avel med avelsförbud. Ägaren kan givetvis fortfarande avla på katten, men den kan inte registrera avkomman.

Jag levererar sällskapskatter kastrerade av de enkla anledningarna att jag (efter en del efterforskningar) tror att det är det bästa för katterna och för att se till att sällskapskatter förblir sällskapskatter. Detta ska inte misstolkas som att jag inte säljer katter till avel, det gör jag.

Kastreringskostnaden läggs inte på priset för sällskapskatterna, jag tar igen kostnaden (delar av den iaf) på katterna jag säljer till avel.

Man kan som uppfödare inte skriva avtal och förbjuda den nya ägaren att avla på katten så den typen av bestämmanderätt kan uppfödare juridiskt inte få. Däremot kan uppfödare (om de inte är SVERAK-anslutna) belägga kattungar som av något skäl inte bör gå i avel med avelsförbud. Ägaren kan givetvis fortfarande avla på katten, men den kan inte registrera avkomman.

Jag levererar sällskapskatter kastrerade av de enkla anledningarna att jag (efter en del efterforskningar) tror att det är det bästa för katterna och för att se till att sällskapskatter förblir sällskapskatter. Detta ska inte misstolkas som att jag inte säljer katter till avel, det gör jag.

Kastreringskostnaden läggs inte på priset för sällskapskatterna, jag tar igen kostnaden (delar av den iaf) på katterna jag säljer till avel.

Nja, riktigt så är det väl inte? Vi har kvar avelsförbudet inom SVERAK med, men det hänger ihop med fysiska fel inte som i många andra förbund att den hänger ihop med att uppfödaren vill ha ensamrätt på sina linjer. Yogas uppfödare lade avelsförbud på en kull som hade recessiva vitfläckar eftersom det inte är godkänt på britter. Så visst går det. Vi har lite hårdare krav på oss bara.

Det är ju ganska enkelt även i kattvärlden. Är man minsta lilla fundersam på att man kanske vill ta en kull, så köper man inte en katt med den restriktionen. Även om jag är emot tjuvhållandet av katter för avel, så beror det såklart på VARFÖR man sätter avelförbud.

Med tanke på alla blandraser som säljs så tror jag att kastrering innan leverans kommer att öka med tiden för att komma undan detta.

Vill man eventuellt kanske möjligen "ta en kull" så köper man inte en kastrerad katt eller en med avelsförbud.

Jag själv kommer bara att sälja katter till avel till registrerade uppfödare som delar mina värderingar. Fanns det veterinärer som kastrerade tidigt här uppe skulle även jag sälja sällskapskatter kastrerade, tyvärr har jag inte den möjligheten i dagsläget.
Anledningen är att jag främst inte vill se mina katter med en blandraskull på blocket.

Nu har jag förståt det som så att uppfödarna säljer med avelsförbud för att de vill hålla koll på sina linjer eller hålla linjerna för sig själva och inte för att en katt inte skulle platsa som avelskatt. Fick känslan av att om man som kattköpare var öppen med att man ville ta en kull på sin katthona så fick man inte alls köpa av de flesta uppfödare. Hur fin honan än var.

Nu har jag förståt det som så att uppfödarna säljer med avelsförbud för att de vill hålla koll på sina linjer eller hålla linjerna för sig själva och inte för att en katt inte skulle platsa som avelskatt. Fick känslan av att om man som kattköpare var öppen med att man ville ta en kull på sin katthona så fick man inte alls köpa av de flesta uppfödare. Hur fin honan än var.

Jag kan bara tala för mig själv nu, men jag blir lite irriterad på "hålla linjerna för sig själva" snacket som florerar. Det finns i princip inga linjer man är helt ensam om för det första.

Jag tror däremot att det har med personlig kontakt att göra. JAG personligen skulle aldrig någonsin sälja katt till avel till någon jag inte har bra kontakt med och inte delar värderingar med. Att bara "ta en kull" för att det är gulligt med kattungar är inget som gynnar rasen. Däremot kan jag absolut tänka mig att sälja katt till en ny uppfödare som ännu inte haft kullar, jag menar. Jag är ju där själv med nystartad uppfödning.

Man måste nog sätta sig in i uppfödarens syn på det hela. Om en avkomma används i oeftertänksam avel kan det påverka uppfödarens hela avelsarbete. Inget man vill.

Som uppfödare har man rätt att bestämma vilka djur man vill ska gå vidare i avel och vilka man inte vill ska göra det, det är i mina ögon ganska oseriösa uppfödare som säljer allt till avel utan att bry sig nämnvärt om det verkligen är en katt som verkligen kan gynna rasen.

Nope, som uppfödare har du egentligen inget att säga till om i den frågan, har du sålt en katt så kan köparen göra vad h*n vill med katten.
En såld "vara" är en såld "vara"

Nope, som uppfödare har du egentligen inget att säga till om i den frågan, har du sålt en katt så kan köparen göra vad h*n vill med katten.

Visst har vi något att säga till om, det är vi som väljer köpare till våra katter. ;) Vi kan se till att katter vi inte vill ska gå i avel på två sätt:

1. Kastrera dem innan de säljs.
2. Finna hem som är helt ointresserade av avel.

Alternativ 1 är säkrast men alternativ 2 räcker oftast gott och väl.

Jag kan bara tala för mig själv nu, men jag blir lite irriterad på "hålla linjerna för sig själva" snacket som florerar. Det finns i princip inga linjer man är helt ensam om för det första.

Jag tror däremot att det har med personlig kontakt att göra. JAG personligen skulle aldrig någonsin sälja katt till avel till någon jag inte har bra kontakt med och inte delar värderingar med. Att bara "ta en kull" för att det är gulligt med kattungar är inget som gynnar rasen. Däremot kan jag absolut tänka mig att sälja katt till en ny uppfödare som ännu inte haft kullar, jag menar. Jag är ju där själv med nystartad uppfödning.

Man måste nog sätta sig in i uppfödarens syn på det hela. Om en avkomma används i oeftertänksam avel kan det påverka uppfödarens hela avelsarbete. Inget man vill.

Enig. I min tankevärld finns inte ens "mina linjer". Det är ett flertal uppfödare som bidragit till att jag har de katter jag har. Avel handlar om samarbete, dock inte okritiskt sådant.

Så vad var anledningen till att SVERAK tog bort möjligheten att lägga avelsförbud utan speciella skäl? Självklart vill folk hålla på sina linjer. Att ta en kull och bara låta en enda kattunge, den uppfödaren behåller själv, är i mina ögon att hålla på sina linjer. För inte 17 gynnar det rasen iaf.

Så vad var anledningen till att SVERAK tog bort möjligheten att lägga avelsförbud utan speciella skäl? Självklart vill folk hålla på sina linjer. Att ta en kull och bara låta en enda kattunge, den uppfödaren behåller själv, är i mina ögon att hålla på sina linjer. För inte 17 gynnar det rasen iaf.

Jag kanske är naiv när jag tror att de flesta uppfödare strävar efter vad de anser vara rasens bästa. Dock kan jag se en önskan om kontroll, den önskan har jag själv också. Jag vill veta att de kattungar som går till avel från mig hamnar hos uppfödare som i stort delar mina värderingar.

Visst har vi något att säga till om, det är vi som väljer köpare till våra katter. ;) Vi kan se till att katter vi inte vill ska gå i avel på två sätt:

1. Kastrera dem innan de säljs.
2. Finna hem som är helt ointresserade av avel.

Alternativ 1 är säkrast men alternativ 2 räcker oftast gott och väl.

Ja självklart om man gör så ;), men den nya ägaren har ju sin lagliga rätt att avla på kattungen om man vill och kan. Så att tro att man kan skriva in såna saker i kontrakt och sen hävda att det gäller är ju fel.

Som jag har förstått det tog SVERAK bort möjligheten eftersom vissa missbrukade systemet. De satte systematiskt avelsförbud på alla kattungar och om köparen senare ville avla tog dessa uppfödare extra betalt för att för att häva avelsförbudet. De tog snormycket pengar för att häva det. Det handlade alltså inte om att dessa uppfödare höll på linjer utan att de i princip pressade köpare på pengar.

Det mesta kan brukas och missbrukas, så även reservregistret. Det är ju intressant att SVERAK, mig veterligen, är det enda förbund som anser att majoriteten av sina medlemmar inte har vett nog att bruka ett sådant register vettigt.

Jag skrev: "rätt att bestämma vilka djur man vill ska gå vidare i avel", vill jag alltså inte att vissa djur ska gå vidare i avel så har jag all rätt i världen att kastrera dessa katter innan de säljs, jag har aldrig skrivit något om att skriva kontrakt eller lägga avelsförbud osv.

Liknande trådar

Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
8 147
Senast: As_Vegas
·
G
Katthälsa Ja, jag är inbiten hundmänniska. Jag föddes in i en familj med afghanhundar och sedan dess är det afghaner som gäller. Men, jag har så...
Svar
2
· Visningar
1 046
Senast: Sassy
·
P
Övr. Katt Jag har sedan några år tillbaka arbetat med hemlösa katter. För tre veckor sedan ringde djurskyddsföreningen på min ort och bad om hjälp...
Svar
9
· Visningar
1 108
Senast: veronican
·
P
Övr. Katt Jag arbetar ideellt med hemlösa katter, och omplacerade i höstas en kattunge till en "halvbekant" som jag ansåg var en god kattägare...
Svar
16
· Visningar
1 787
Senast: AnnaHo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Storlek på rastgårdar?
  • Uppdateringstråd 30