Kastrerad hona

Atintwgulsno95

Trådstartare
Min sambos lilla honkatt blev kastrerad i fredags (nu är det måndag, så 3 dagar har passerat ca).
Vi är lite oroliga över hennes mående då hon känns låg, allmänt, men har rejsat runt och aggressivt jagar runt sin syster tidigt imorse - de skrek, väste och saker välte.
Kan stygn ha gått upp inuti och skulle det isf synas tydligt?
Hon har även kräkts en gång nu på fm. Men äter, kissar och bajsar som vanligt och är social.
Såret ser fint ut, men hon är varm om nos och öron (ingen som bestämmer någon feber, jag vet).
Det var väldigt traumatiskt för henne att åka till veterinären och hon har varit väldigt stressad enbart av besöket hos dem (hon är innekatt, så åker inte bil regelbundet etc), och därav så är vi rädda att ett återbesök skulle göra mer skada en nytta. -Det låter kanske dumt, och självklart åker vi in om vi måste.
Min fråga är - skulle ni anser att hennes beskrivna tillstånd känns oroväckande och behöver uppsöka vård? Eller är detta normalt efter en kastration?
(Ringde veterinären imorse men jag kände att de kanske var lite nonchalanta i sitt svarande)

Bifogade filer

• PXL_20240923_040944436.webp
    PXL_20240923_040944436.webp
    249,3 KB · Visningar: 71
Börja med att tempa henne, så att ni faktiskt vet om hon har feber eller inte.

Jag hade separerat henne från andra katter tills hon är sig själv igen. Både för att ge ro åt läkning utan några stora utspel, och för att förhindra att en konflikt eskalerar och blir svår att lösa. Hon är inte sig själv om hon har ont, och har inte utrymme att deala med annan stress också.

Börja med att tempa henne, så att ni faktiskt vet om hon har feber eller inte.

Jag hade separerat henne från andra katter tills hon är sig själv igen. Både för att ge ro åt läkning utan några stora utspel, och för att förhindra att en konflikt eskalerar och blir svår att lösa. Hon är inte sig själv om hon har ont, och har inte utrymme att deala med annan stress också.
Tack för ditt svar 🌷

Min sambos lilla honkatt blev kastrerad i fredags (nu är det måndag, så 3 dagar har passerat ca).
Vi är lite oroliga över hennes mående då hon känns låg, allmänt, men har rejsat runt och aggressivt jagar runt sin syster tidigt imorse - de skrek, väste och saker välte.
Kan stygn ha gått upp inuti och skulle det isf synas tydligt?
Hon har även kräkts en gång nu på fm. Men äter, kissar och bajsar som vanligt och är social.
Såret ser fint ut, men hon är varm om nos och öron (ingen som bestämmer någon feber, jag vet).
Det var väldigt traumatiskt för henne att åka till veterinären och hon har varit väldigt stressad enbart av besöket hos dem (hon är innekatt, så åker inte bil regelbundet etc), och därav så är vi rädda att ett återbesök skulle göra mer skada en nytta. -Det låter kanske dumt, och självklart åker vi in om vi måste.
Min fråga är - skulle ni anser att hennes beskrivna tillstånd känns oroväckande och behöver uppsöka vård? Eller är detta normalt efter en kastration?
(Ringde veterinären imorse men jag kände att de kanske var lite nonchalanta i sitt svarande)
Äter hon något smärtstillande? I så fall kan ju sådana mediciner kan påverka magen och det brukar även stå om det på paketet.
Man ska ju kontakta veterinär under metacamkurer till exempel om de får diaree eller kräkningar. Nu är väl kanske inte en kräkning något att få panik över oavsett men jag hade hållit noga koll.

Varmare nos och öron kan vara feber, eller vara tillfälligt inte betyda något alls. Hade varit bra om ni lyckades ta tempen mem set är ju inte alltid lätt på alla katter.
Låga kan de bli av smärtan och hela upplevelsen. Och tratten. Vi skaffade body illa kvickt för hon mådde dåligt av tratten.
Lyckligtvis skyddade bodyn tillräckligt så hon inte rev på såret..
Våran kissade på sig några gånger första dagarna men det var inget att oroa sig över. Kan vara svårt för dem i början.

Håll henne separerad från andra katter.
Jag tror vi uppmanades att göra det av vår veterinär men jag minns inte säkert eftersom vi ändå var tvugna att stänga in henne eftersom hon inte fick gå ut.
Andra katter kan reagera på att de beter sig konstigt eller ser konstiga ut med eventuell tratt/body och bli stressade av det. Och då kan det leda till konflikt.

Jag skulle tro att om något är fel så är det ämstörre risk att det är en infektion inuti såret än att stygn gått upp.
Om det ändå finns inre stygn som gått upp så är det väl inte så troligt att det syns utanpå.

Tråkigt att du upplevde veterinären som nonchalant. Vet inte om du har någon tjänst via till exempel ditt försäkringsbolag där du kan ha videosamtal med veterinär?
Eller i och för sig kan man väl betala för sådana samtal också.
De kanske kan hjälpa dig med en utvärdering av läget och svara lite allmänt på dina frågor och vad du ska vara uppmärksam på om du inte tycker du fick så bra svar av veterinären.

Får hon smärtstillande? Jag tror hon känner obehag/smärta/påverkan efter operationen, jag hade ringt vet igen och bett om råd ang ev smärtstillande eller dyl. Annars avvakta några dagar, ha koll på temp mm och ge henne lugn att återhämta sig. Katter är ju väldigt stresskänsliga och tyckte hon det var väldigt jobbigt att åka in kan den stressen sitta kvar ett tag. <3

Liknande trådar

Katthälsa Imorse åkte jag till veterinären med mina två katter. Min snuffa har nämligen blivit så stor att hon ska kastreras. Jag måste erkänna...
Svar
3
· Visningar
1 071
Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 396
Senast: kem
·
Övr. Katt För igår kastrerade jag min ena dam. Visste att hon var dräktig i 2-3 veckan, och det stämde visade det sig sen. Ringde Rinkebys...
Svar
7
· Visningar
1 092
Senast: Yrja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama