Kastrera, när?

Patriciaa

Trådstartare
Hej!

Jag funderar på att ta hem ett föl, uppfödaren vill då att han flyttar vid 6 månaders ålder. Har endast ston hemma därför undrar jag när man kan kastrera, är det för tidigt vid 6-månaders ålder? Är det bättre att vänta till 8 månader eller kanske ännu längre? Vad anser ni??

Är det ens möjligt att kastrera så tidigt?
Och jag tycker det låter lite tidigt att avvänja och flytta ett föl redan vid 6 månader..

Men andra vet säkert bättre :)

Är det ens möjligt att kastrera så tidigt?
Och jag tycker det låter lite tidigt att avvänja och flytta ett föl redan vid 6 månader..

Men andra vet säkert bättre :)

Jag tycker också att det känns tidigt, men eftersom jag inte är riktigt insatt i hur det brukar gå till tar jag gärna emot tips!

Hej!

Jag funderar på att ta hem ett föl, uppfödaren vill då att han flyttar vid 6 månaders ålder. Har endast ston hemma därför undrar jag när man kan kastrera, är det för tidigt vid 6-månaders ålder? Är det bättre att vänta till 8 månader eller kanske ännu längre? Vad anser ni??
Vid vilken ålder man kastrerar beror inte bara på ålder, utan mkt på säsong. Man bör undvika att kastrera sommarrtid nämligen.

Hästar kastreras sällan innan 1 års ålder, många säger att det påverkar hållbarhet, fysik och även psyket negativt att kastrera för tidigt. Från 1.5 - 3 år är ganska vanligt. Mina har kastrerats vid 2 och 5 (5 är sent och då behåller de mer av hingsten i sig på gott och ont, men oftast gott eftersom ingen vettig person väntar i flera år med att kastrera en halvgalen hingst, så i regel är sent kastrerade de som varit väldigt snälla och lugna hingstar, även runt ston.)

Om du är rädd för att fölet ska prova att betäcka dina ston och inte kan låta fölet gå med hästar förrän det är kastrerat så är det kanske inte en lämplig häst att köpa? Bättre att köpa ett sto tycker jag?

Eventuellt kan du ha hingstungen på lösdrift med andra i samma ålder tills han är gammal nog för kastrering?

Hej!

Killen bör nog vara minst ett år innan kastrering.

Man kan kastrerar när bägge kulorna är nere och det är dom väldigt sällan på en häst som bara är sex månader. Därför blir de flesta kastrerade när de är runt året. Men det finns hästar som inte får ner förrän dom är betydligt äldre. Har själv en i år som inte gjorde förrän han var tre. Vi trodde länge att han var klapphingst.
Vad man speciellt bör tänka på är att ingreppet innebär viss stress för hästen. Det är ju en operation och det kommer att kännas efteråt. Även avvänjning och flytt för en så ung häst/föl innebär stress. Stress är huvudorsaken till magsår hos häst. Viktigt att tänka på är att matsmältningen inte är är fullt utvecklad hos ett föl för att bara klara sig på vanligt foder förrän den är 8 till 10 månader gammal. Vilket i naturen är just den tidpunkt då stoet själv vänjer av fölet inför nästa föls födelse.
Att du bli avvand, flyttad ev kastrerad och bli utan mjölk i den ålder är i princip lika med att ge fölet magsår eller i alla fall början till det. Det räcker med en av sakerna för att det ska kunna ske om man har otur och en känslig individ.

Det bästa är om han kan få vara kvar hos uppfödaren tills han kan kastreras, och därefter vänta några månader. Du kan aldrig släppa ihop en nykastrerad valack med ston för det kan finnas sädesvätska kvar i ett par veckor efter.

Sen ska du inte räkna med att han kan gå med ston även om han är kastrerad. Det finns många valacker som klättrar på ston. Det kan ge stora skador på både ston och valacker, i värsta fall kan någon sparka ihjäl den andra.

Hästar kastreras sällan innan 1 års ålder, många säger att det påverkar hållbarhet, fysik och även psyket negativt att kastrera för tidigt. Från 1.5 - 3 år är ganska vanligt. Mina har kastrerats vid 2 och 5 (5 är sent och då behåller de mer av hingsten i sig på gott och ont, men oftast gott eftersom ingen vettig person väntar i flera år med att kastrera en halvgalen hingst, så i regel är sent kastrerade de som varit väldigt snälla och lugna hingstar, även runt ston.)

Om du är rädd för att fölet ska prova att betäcka dina ston och inte kan låta fölet gå med hästar förrän det är kastrerat så är det kanske inte en lämplig häst att köpa? Bättre att köpa ett sto tycker jag?

Eventuellt kan du ha hingstungen på lösdrift med andra i samma ålder tills han är gammal nog för kastrering?

Tack för ditt svar! Enl uppfödare skulle det inte vara något problem att kastrera innan han kom, men som sagt tyckte jag att det lät tidigt med både att lämna mamman och kastreras. Ett sto vill jag inte ha, har fler valacker också så det finns möjlighet för honom att gå med dom, men då måste vi dela på flocken. Min tanke är att ha lite mer info tills nästa besök hos uppfödaren, eftersom hon inte såg problem med att kastrera så tidigt. Rådfrågat vet. också och enligt de kan man kastrera vid 6-mån om de har kulorna nere. Sen är det inte vanligt att de har det. Jag vill ha lite mer "kött på benen" innan jag för diskussionen vidare med uppfödaren. Finns också möjlighet att ha honom inackorderad på annat ställe tills han är kastrerad men hade helst haft alla hästarna på ett och samma ställe.

Ser nu att jag formulerade att vi endast har ston hemma, vi har valacker också men pga av stona kan jag inte ta hem en hingst. Det var så jag menade :)

Ser nu att jag formulerade att vi endast har ston hemma, vi har valacker också men pga av stona kan jag inte ta hem en hingst. Det var så jag menade :)

Går det inte att dela av i olika hagar?

Jag har tre ston, några valacker och tre vuxna hingstar hemma hos mig. Jag har inga problem att ha vuxna hingstar på samma gård som vuxna ston. Hingstarna beter sig som de ska, hoppar inte över staketen.
Och ett hingstföl hade jag inte ens sett som ett problem att ta hem om det finns valacker att släppa ihop honom med.

Går det inte att dela av i olika hagar?

Jag har tre ston, några valacker och tre vuxna hingstar hemma hos mig. Jag har inga problem att ha vuxna hingstar på samma gård som vuxna ston. Hingstarna beter sig som de ska, hoppar inte över staketen.
Och ett hingstföl hade jag inte ens sett som ett problem att ta hem om det finns valacker att släppa ihop honom med.

Jo men de går i en och samma lösdrift, och vi måste isåfall bygga en till. Det är såklart en lösning vi funderar på

Skulle också säga, ta hem honom & låt han gå med valackerna. Min kompis kastrerade sin vid 8 mån. Så fort kulorna är nere - gör det:). Lycka till med din lilla:love:

En vän kastrerade en vid dryga 6 mån. Jag kastrerade en vid 8 mån, den andra vid 3 år. Skillnaden satt i var kulorna var och beteende...

De jag köpt har varit kastrerade mellan 11 mån och vuxen (6+ år) ålder.

Men inte kastrera i samband med flytt och avvänjning, skulle jag inte ens överväga faktiskt. Och den lilla behöver en pojk att leka med kastrerad eller ej anser jag. Så det finns ingen brådska så ju.

Mina två hästar har jag båda köpt som 6-månaders hingstar. De har sedan fått gå i blandad flock (valacker och ston), för att kastreras när veterinären tyckte att kulorna växt till sig så pass att det skulle gå bra. Jag har för mig att de då blivit ca 9 månader. Vi gjorde stående kastrering hemma i stallet, de fick metacam någon vecka efteråt och gick i sin vanliga flock. Ingen av dem har visat minsta hingsttendens, vare sig före eller efter kastrering.

Mina två hästar har jag båda köpt som 6-månaders hingstar. De har sedan fått gå i blandad flock (valacker och ston), för att kastreras när veterinären tyckte att kulorna växt till sig så pass att det skulle gå bra. Jag har för mig att de då blivit ca 9 månader. Vi gjorde stående kastrering hemma i stallet, de fick metacam någon vecka efteråt och gick i sin vanliga flock. Ingen av dem har visat minsta hingsttendens, vare sig före eller efter kastrering.

Fast det kan bli vanskligt räkna med att det ska gå med. Så man bör kunna ha dem med bara valacker.

Min förra så 8 mån gammal var han extremt hingstig i närheten av ston. Hade betäckt utan att blinka om han gått med ston. Han kastrerades raskt, men var iaf vid 1.5 års ålder fortfarande hingstig (togs bort pga skada sen så vet inte hur det utvecklats)

Fast det kan bli vanskligt räkna med att det ska gå med. Så man bör kunna ha dem med bara valacker.

Min förra så 8 mån gammal var han extremt hingstig i närheten av ston. Hade betäckt utan att blinka om han gått med ston. Han kastrerades raskt, men var iaf vid 1.5 års ålder fortfarande hingstig (togs bort pga skada sen så vet inte hur det utvecklats)

Det är nog ett bra råd. Mina hade ju gått i blandad flock redan innan de kom till mig, så jag förmodar att uppfödarna flaggat för om de hade börjat visa några hingstbeteenden före flytten. Kan det vara så att olika raser utvecklas olika tidigt? "Min" hästras växer väldigt långsamt, och brukar ses som färdigvuxna först vid 7 års ålder. Kan det påverka könshormonella nivåer också, tro?

Det är nog ett bra råd. Mina hade ju gått i blandad flock redan innan de kom till mig, så jag förmodar att uppfödarna flaggat för om de hade börjat visa några hingstbeteenden före flytten. Kan det vara så att olika raser utvecklas olika tidigt? "Min" hästras växer väldigt långsamt, och brukar ses som färdigvuxna först vid 7 års ålder. Kan det påverka könshormonella nivåer också, tro?

Nej jag tror det ffa är individuellt. Min som blev så extremt hingstig tidigt hade 50% ponnyblod (Welsh) och resten halvblod med högt fullblodsinslag. Ingen av ingående raser är ju kända för att bli besvär så tidigt, welsharna kan tvärtom vara grymt sena med att släppa ner kulorna.

Så, skulle tro det är individuellt. Min gick med ston tills han kom hit dryga halvåret gammal. Gick här med ung valack. Var inga problem med hingstigheten här förutom att han var hemsk på att försöka bitas. I övrigt hur rar som helst och otroligt väluppfostrad. Men när han kom på bortaplan. Oh my... Det sprutade testosteron ur öronen på honom. Full fjong på apparaten och gick bokstavligt talar över folk och vrålade. Kaxade sig mot vuxen avelshingst, helt fixerad vid stona som var där och tja han var hemsk. Veterinären var rätt chockad, med tanke på den låga åldern. När han sederats för ultraljud kände jag efter om två kulor trillade ner då. Det gjorde de (de var inte nere annars). Tre veckor senare blev han en "det" och en månad efter kastrering var det en MYCKET trevligare häst att ha att göra med även på bortaplan (och han slutade försöka vara en häftapparat). Fortfarande en tuff "se på mig"-häst, men nu på ett positivt vis.

Liknande trådar

Hundhälsa Häromdagen kom en annons från en hunduppfödare i min närhet om nyfödda valpar som skulle vara leveransklara i mitten av december. Det...
Svar
13
· Visningar
1 295
Senast: Puffindog
·
Katthälsa När jag googlar står det att man kan/bör kastrera hankatter redan vid 4 månaders ålder? Det låter VÄLDIGT tidigt, de växer ju mycket...
2
Svar
24
· Visningar
2 269
Senast: JohannaB
·
Katthälsa Hejsan, har två katter på 7 månader som båda kastrerades i tisdags alltså nästan tre dagar sen nu. Hanen är helt normal förutom att han...
2
Svar
20
· Visningar
981
Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 748

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka