Kastrera hankatt med blåsljud på hjärtat?

Minnie

Trådstartare
Igår var jag iväg med mina missar för kastrering o då viasde det sig att den ena katten hade blåsljud på hjärtat. Veterinären ville inte kastrera då eftersom det var en stor risk att söva på vanligt vis. Hon sa att hon kunde göra det o sen väcka honom på en gång men att det inte var säkert att han skulle klara det. Hon pratade om att man kunde kastrera på klinik o då kan dom söva med gas. Fick inte veta om detta också är relativt farligt.

Nu vet jag inte riktigt vad jag ska göra. Det var ingen rolig nyhet då katten är helt underbar o barnens stora älskling. Ska han få vara okastrerad?
Kan blåsljud växa bort? Katten är ca 7 månader gammal.
 
Sv: Kastrera hankatt med blåsljud på hjärtat?

Nu kan jag bara tala för vad som hände min katt. Vid ett halvårs ålder skulle jag ta in honom till veterinärmott för vaccination och allmän koll. Där upptäcker de att han har blåsljud. Direkt in till röntgen och där visar det sig att han även har förstorat hjärta.
De ville avliva honom direkt och jag fick åka hem med honom för att fundera. Han skulle kastreras två månader senare så jag valde att låta honom leva.
Var ett svårt beslut och jag visste inte om jag handlade rätt mot honom.

Väl dagen d satt man på nålar, de ringde och berättade att han överlevt och jag kunde hämta honom. :banana:
Ett år senare på hans vaccination blev han grundligt undersökt igen och det finns inte ett spår kvar av hans hjärtproblem. Det verkar ha växt bort. Finns ingen förklaring egentligen.
Det här kanske inte hjälper i frågan om han ska kunna ha oskastrerad men är iaf mina erarenheter av en ung hankatt med liknande symtom.

Hoppas det löser sig och att du får bra svar angående okastrerad hane hemma.
 
Sv: Kastrera hankatt med blåsljud på hjärtat?

Det bästa är ett ultraljud, så man vet precis vad som är problemet med hjärtat. Därefter kan man enklast anpassa sövningen.
 
Sv: Kastrera hankatt med blåsljud på hjärtat?

men är det en hankatt söver man inte som honor...har för mig att de typ är lugnande och lokalbedövning:crazy:
 
Sv: Kastrera hankatt med blåsljud på hjärtat?

Att ge lugnande är definitivt inte säkrare eller snällare för hjärtat.
 
Sv: Kastrera hankatt med blåsljud på hjärtat?

Annars kan du chipkastrera honom med Suprelorin och eventuellt kastrera honom på vanligt sätt senare. Då finns ju chansen att blåsljudet kan växa bort, om det är ett sånt som kan göra det.
 
Sv: Kastrera hankatt med blåsljud på hjärtat?

Det beror helt på vad för medel man använder. Och vad man använder beror på vad för fel katten har på sitt hjärta.
 
Sv: Kastrera hankatt med blåsljud på hjärtat?

Om katten är pigg och frisk och ni inte ha märkt något hjärtrelaterat problem är risken att söva för kastration ganska liten. Det beror naturligtvis på vad som orsakar blåsljudet, men som sagt - det brukar gå bra ändå. Ett blåsljud är inte ett hjärtfel, utan ett symptom på att blodflödet inte är riktigt som det ska - det virvlar runt på ett onormalt sätt.

Ett blåsljud är alltid ett observandum, men så länge hjärtat dunkar på som det ska och inte har problem att klara av sitt jobb är det inte katastrof. För att se vad som orsakar den rackniga virvelströmmen och för att se om hjärtat får jobba extra för att kompensera tar man ett ultraljud. Då ser man vad som är fel och kan bedöma om det föreligger en ökad risk med narkos. I de flesta fall (då blåsljudet upptäcks på en tillsynes helt frisk individ) är det ingen fara.

Att ge lugnande är inte ett dyft bättre för hjärtat. Dels är medicinerna inte snällare och dels kan katten uppleva en större stress = belastning det med.

Blåsljud kan vara fysiologiska och växa bort. Fysiologiska blåsljud kan även kvarstå livet ut utan att det ä sjukligt.

Blåsljud kan förstås också tyda på en allvarlig hjärtsjukdom, men har man inte sett några symptom alls är den sannolikt i tidigt skede.
 
Sv: Kastrera hankatt med blåsljud på hjärtat?

Ultraljuda hjärtat hos en kardiolog för att få veta VARFÖR där är ett blåsljud. Jag rekommenderar Jens på Ulltuna i uppsala, han är väldigt duktig.
 
Sv: Kastrera hankatt med blåsljud på hjärtat?

Jag har kastrerat en 5 månader ung hane med blåsljud på hjärtat. Det var inga problem. Hans hjärta hade röntgats och ultraljudats innan och det fanns inget synligt fel på hjärtat. Han kastrerades på en större klinik och fick gasnarkos.
 

Liknande trådar

Katthälsa (Långt inlägg) Hej! Jag har en hankatt (okastrerad, ska kastreras imorgon) som är ca 9 månader. Han ska alltid vara med överallt och...
Svar
6
· Visningar
2 424
Senast: Cattis_E
·
Övr. Hund Hej! Det här är mitt första inlägg på forumet och jag måste få råd av er kloka. Jag har sån obeskrivlig ångest just nu och vet inte hur...
2
Svar
37
· Visningar
5 919
Katthälsa Känner väl mest att jag bara inte orkar mer just nu, har haft sån grym otur på husdjursfronten... :cry: Men i alla fall. Var till...
Svar
10
· Visningar
6 016
I
Övr. Katt Jag har fått ett rätt stort problem. Jag älskar katter, alltid haft det och kommer alltid att ha.. Kastrering är en självklarhet för...
2
Svar
20
· Visningar
5 164
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp