kastrera en åring

Rotterö

Trådstartare
När skall man kastrera en hingst åring.
Behålla som hingst, kan de gå med dräktigt sto.
Jag vet inte hur jag skall göra när han kommer hem i sep.
Skulle kanske visa i maj som 2 åring.
Snälla ge mig råd tipps. :confused: :confused: :confused:

Du kan kastrera först när hingsten har två kulor. Vår granne ska kastrera sin hingst först i höst med tanke på all knott/flugor som finns nu. Själv har vi aldrig kastrerat någon.

Jag skulle inte ha en unghingst tillsammans med ston, oavsett om de är dräktiga eller inte. Finns helt enkelt ingen anledning och skaderisken är för stor.

Har du inget lämpligare sällskap än ett dräktigt sto? Din unghingst (även valack, om du kastrerar) behöver ju röra sig mycket under sin uppväxt. Kan du inte låna en rolig kompis till din, eller låna ut din i vinter, till någon som har lämpligt sällsap.Då kan du ju i så fall låta honom gå kvar som hingst ett år till.

Det går att kastrera även om inte kulorna kommit ner, så är ju fallet på klapphingstar. Men i fallet med en ung hingst så är det kanske bättre att vänta ett tag och se om bägge kommer ner. Nu var ju inte det frågan, men i alla fall.

Sen skulle jag inte heller ha kvar en unghingst i stohagen. Små illbattiga hingstar har det allra roligast med jämngamla lika helvilda kompisar. Hur länge den kan vara kvar som hingst är väl upp till ägaren och individen. Vissa blir ju superhingstiga över en natt på våren som tvååringar, andra blir inte så farliga övht, spännvidden är stor.

OM du har bstämt dig för att kastrera så går det utmärkt att göra det när han kommer hem från betet.

En av landets äldre halvblodsuppfödare (Wilner på Öland) brukar kastrera sina ettårshingstar på våren innan de går ut på sommarbetet. jag har själv varit med och hjälpt till för ett antal år sen...

Hej!
Jag har kastrerat både på våren och hösten,aldrig under sommar pga infektionrisk.båda gångerna gått utmärkt.Min valack som är 2 år kasterades på våren som 1-åring.Har tyvärr bara fått gått ihop med ston,men det har gått mkt bra,haft en del yngre ston så han har kunnat leka lite,han har aldrig varit dum,nu har han fått en lite 1-årig hingst hitills går det mkt bra,vi får väl se.

Tyvärr
Jag har bara ett sto och min 1 årige hingst. Han är nu på hingstbete. Jag byggde ett eget litet stall för att bara ha ca 3 hästar. Föl och sto gick ensamma hela tiden. Men när han kommer hem nu i september ,då tänkte jag kastrera honom. Och ha honom med stoet. Annars måste jag stalla in honom i ett ridstall. Det vill jag inte.
Stot är dräktigt nu. Jag har hört många som haft bara sto och föl i hop.

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
821
Senast: Freazer
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 618
Senast: Mabuse
·
Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
2 077
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 740

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka