Kastrera en 10 årig Hingst

annih

Trådstartare
Hej alla! Jag har en tio årig hingst som jag tänkte kastrera, dels för risken med att de springer över och skulle betäcka andra ston, och att man tycker synd om honom att behöva gå själv hela tiden. Och sen hoppas man på att lite utav hans hingst beteende försvinner lite. Han är en relativt snäll individ men allt blir så mkt mer riskabelt med hingst. Det går en valack och tre ston tillsammans i samma stall.

Jag undrar vad ni har för kunskaper om detta? Hur kastrerings processen går till, hur lång tid det tar, priser? om de möjligtvis ändrar på sig efteråt. Hur funkade allt för er?

Är jätte tacksam för allt :)

Sv: Kastrera en 10 årig Hingst

Det beror nog lite på ras osv, vissa raser är i riskzon för stora kanaler och rekommenderas då att kastreras liggandes på klinik. Dessa kanaler är som minst när de är som yngst och blir större till en viss ålder. Sedan är jag inte helt hundra på vilka raser det är som är i riskzon men vet att varmblodstravaren är en av dem. De görs då liggande för att förhindra tarmframfall.

Hur långtid det tar beror ju på om hingsten har båda kulorna nere i påsen eller inte osv. Men det tar väl ca 45min med sövning, tvätta av och alla förberedningar med hästen. Om det är en liggande. Allt beror ju också på omständigheterna. Min klapphingst låg inne i nästan 2 timmar pga att de inte kunde hitta den andra kulan. Så allt kan ju gå fel, men då visste vi att det var en klapphingst också :)

Vi kastrerade en hingst sent som 7åring. Och visst tappar de hingstbeteende tycker jag, men han har fortfarande väldigt mycket hingst i hagen, bestämmer men på ett rättvist sätt. Han försöker inte betäcka, men håller sig väldigt fint musklad även om han inte rids. Mycket fin häst! Men han fick aldrig betäcka heller, en hingst som fått betäcka kan ju normalt sätt inte gå med ston sedan som valack heller. Men visst finns undantag :)

Priser beror på om kastreringen är stående eller inte, normalpris för stående av min veterinär ligger på ca 2000kr
Liggande är lite olika beroende på hur krånglig operationen blir. Men där ligger de väl på runt 4500kr? Beror ju också på vilken klinik man åker till :) hehe hoppas de är lite svar på dina frågor iaf!

En så gammal hingst bör kastreras på klinik, liggande och sys efter ingreppet. Om man gör det på det sättet så går det ganska fort med läkningen. Priset är ju då beroende på vad som krävs för ingreppet, men sist jag fick det gjort kostade det strax under fyratusen och hästen var "frisk" efter ingreppet på ca två veckor.

De få jag har fått kastrerade har inte varit direkt hingstiga innan och då inte heller efteråt, så jag har inte märkt så på dom.

Du bör inte räkna med att en 10 år gammal hingst kommer kunna gå med andra hästar, särskilt inte ston, efter kastrationen.

Så om det är därför du gör det hade jag skippat det, att kastrera en så gammal hingst är riskfyllt.

Du bör inte räkna med att en 10 år gammal hingst kommer kunna gå med andra hästar, särskilt inte ston, efter kastrationen.

Så om det är därför du gör det hade jag skippat det, att kastrera en så gammal hingst är riskfyllt.

Nja ...

På min ponnyridskola (där jag växte upp) har de haft minst 2 st "gamla" hingstar.
En vet jag hade tom betäckt i flera år innan han kastrerades och blev ridskoleponny. Han gick med hela hästflocken åtminstone från år 2 på ridskolan...
I början på lektionerna fick man höra att man skulle hålla avstånd till honom ...

Men som sagt de fd hingstar som hamnat där har def gått med hela flocken. (alla släpps i samma hage = minst 20 ponnier, ston + valacker)

Välkommen hit och titta på min fd hingst som kastrerades som 15 åring och nu går i hagen med 3 ston utan problem. Han gick med ston 6 månader efter kastreringen.

Självklart funkar det för många hingstar, men lika ofta inte.
Det går inte att veta om just denna hingst funkar att släppa ihop med andra hästar efter kastrering. Absolut inte självklart.

Hur den beter sig nu är ju en hint. Många hingstar behöver inte kastreras för att kunna gå med en valack men om det är helt omöjligt nu är det mycket troligt att det fortsätter vara det efter kastreringen.

Och ston hade jag inte släppt en äldre kastrerad med öht men det betyder ju inte att det inte funkar i vissa fall.

Du kan inte vara säker på att hans beteende ändrar sig alls...:sneaky:

Vi kastrerade hingst på klinik för ca 10 år sen, DÅ kostade det ca 5000, så jag skulle tippa att det ligger på 6-7000 idag.

Senast kastrerade jag hemma, stående (6 år sen), kostade ca 3500:- men tyvärr fick vi sätta in antibiotika då det svullnade igen, så kostnaden landade nog på samma ungefär.

Har kastrerat sent, visst beteende försvann. Tyvärr betäckte han även valacker upp till 6 månader efter kastrering, för att visa dominans. Detta bidrog till att den f d hingsten fick ett bakben illa skadat efter en spark från inte nöjd valack som tyckte det var ett ofog att han blev bestigen.

Temeperamentsmässigt blev det en valack omgående.

Viktigt med liggande kastrering i bra miljö (klinik). Själv skulle jag kräva invändiga stygn, den jag lät kastrera hade dessutom väldigt stora kulor.

jo man känner ju osäkerheten med att släppa ihop han med dom andra sen men samtidigt vill man ju slippa att han ska behöva gå själv. Så frågan är ju hur länge man måste vänta innan man vågar släppa ihop dem?

Vad menar ni med att vissa beteende försvinner. Detta är den ända hingsten jag haft så är inte jätte kunnig va det gäller olika beteende. Ex: när man ska gå förbi alla hästarna i stallet så vill han gärna låta och slänga med frambenen, vilket är obehagligt, han vill gärna ha koll så fort en annan häst bara rör sig. Man vill heller inte rida allt för nära andra för då kan han reagera. Jag tänker på sådana saker. Har det försvunnit hos era och hur lång tid brukar det ta innan sådant försvinner?

Givetvis så förstår jag ju att man alltid måste ha ögon i nacken oavsett men jag vill ändå kunna känna gemenskapen mer utan att behöva göra allt så mycket mer annorlunda om ja kastrerar han. Jag hoppas ju på det men om inte, så känns det ju relativt meningslöst:)

Vi kastrerade en 13-årig hingst och vi lät honom fortsätta att gå ensam under vår och sommaren då hingstigheten är som störst. Sen under senhösten släppte vi ihop honom med en valack som var snäll men hade stor intigritet. Sen efter det började vi vänja in honom med andra valacker allt eftersom och valde då valacker som inte var för mesiga och inte heller för stöddiga. Dock inga ston...Så lite får man tänka till lite om man vill få det att fungera i framtiden. Och alla går säkert inte heller.

Det är verkligen inte det vanligaste och absolut inget TS kan räkna med. Därav inget bra skäl att kastrera.

Jag har en som blev kastrerad som 5-åring, han är fortfarande hingst i huvudet och kan inte gå med ston. Väldigt dominant mot valacker. Som tur är var han en väldigt snäll hingst, för han har inte nämnvärt ändrat beteende efter kastrationen. Nu är han 15 och ränderna går aldrig ur.

Finns inget som säger att han någonsin kan gå med andra, det kan lika bra bli så som tvärtom att han faktiskt kan gå med andra. Man säger att man alltid skall vänta lika många månader som hingsten är gammal i år innan man ens funderar på att prova släppa ihop med andra om de varit hingstiga som hingstar och inte är vana vid andra hästar i hagen alternativt har behövt skiljas från andra hästar för att de var bråkiga.
Har själv en 4 åring kastrerad tidigt i våras som jag gjorde ett försök att släppa ihop med i augusti med hans jämnåriga uppväxtkompis som han gått ihop med sedan föl men som jag fick skilja bort honom ifrån som 3 åring efter att han började attackera honom. Men det funkade bra i några timmar sen triggade tyvärr stona i hagen bredvid igång honom när de drog sig upp närmre deras hage och då flög de gamla ideerna i honom och han började jaga kompisen med mord i blicken. Så det var uppenbarligen för tidigt. Kommer att göra ett nytt försök när de flyttar över till vinterhagarna om några veckor.
Fortfarande klarar han inte att någon nosar på honom när han går i stallgången utan att förvandlas till hingst igen och han tål absolut inte vår gamla hingst (vilket var en av anledningarna att han skars att det började osa rejält hett mellan dem).
Han har däremot helt släppt vandrandet i hagen när stona brunstar så på de bitarna har han blivit valack.

Liknande trådar

Hästvård Jag ska köpa en 4 årig arabhingst, som ska kastreras. Har försökt läsa på om olika metoder, pris och eftervård, men blir inte klokare...
Svar
9
· Visningar
1 628
Hästvård Fick tyvärr avliva min ridhäst och kvar blev min 6-åriga shettisvalack. Jag har precis hämtat hem en shettishingst som snart blir 3 år...
2 3
Svar
50
· Visningar
7 094
Senast: Egonson_
·
Avel Detta är förutsättningarna: Jag har en hingst med något annorlunda färg som är född 2014, egen uppfödning efter föräldrar med stamtavla...
Svar
6
· Visningar
1 860
Hästvård Hej! Som jag lade ut i förra tråden letar min trettonåriga dotter efter sin första ponny. Jag själv har bra med erfarenhet och ridit...
Svar
5
· Visningar
3 442

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024

Omröstningar