Kastrera eller p-spruta?

Lovisaleonora

Trådstartare
Nya tiken (5 år) börjatde precis löpa. Vilket ger ett något stökigt klimat hemma, att hålla henne och hanhunden isär.

Nu har vi valet att vänta de 4 månaderna och ge henne p-spruta eller kosta på henne kastration.

Förra tiken kastrerade vi, vilket - trots sommar enligt almanackan - var ett smidigt ingrepp. Ingen lång konvalcens, hunden verkade må fint hela tiden. Kostnaden låg på 5000 kr.

Nu står vi alltså i valet och kvalet. Det jag har läst på ger vid hand att kastration absolut är att föredra eftersom vi inte tänker satsa på valpar någonsin.

Det lutar åt kastration - finns det någon nackdel med scenariot?

Sv: Kastrera eller p-spruta?

Om du har bestämt att du inte vill ha några valpar på henne så tycker jag att det bästa för henne och för er hane är att ni kastrerar henne.
Följden kan bli att hon lättare kanske går upp i vikt (från individ till individ) eller att hon blir slöare och där oxå från individ..
Men annars så tycker jag att det är väldigt bra att göra det om man har som sagt bestämt sig att inte ta några valpar.. Känner massor som har kastrerat sina tikar och jag kan inte se att det har blivit någon speciell följd av det hela..
Hoppas att jag var till någon hjälp

//Carro

P-spruta brukar inte vetrinärerna rekommendera till någon hund alls pga alla biverkningar som är. Jag skulle aldrig någonsin ge det till min hund!

Kastrera om ni inte tänkt ta valpar!

Nu är det två veterinärer som har rekommenderat just p-spruta till hunden... Därav min tvekan eftersom kastreringen fungerade så bra på förra tiken.

Jag förstår inte alls hur veterinärerna kan rekommendera det, eftersom det höjer risken rätt rejält för framtida problem. Ingen vill väl ge sin tik p-sprutor i några år, för att sen behöva kastrera den akut pga livmoderinflammation, juvertumörer etc?
Helt idiotiskt enligt min mening.

Jag kastrerar min tik, också 5 år snart, på torsdag. Jag orkar inte med tokiga hanhundar (Har 2 st såna), och det känns helt onödigt att hon ska insjukna som äldre och då behöva en akut operation.

Hon är en omplacering :) Kom förra året. Var dräktig när hon kom, och fick en abortspruta direkt.

Sen ville inte veterinären kastrera henne kort efteråt, eftersom hormonerna härjade i kroppen fortfarande. Sen började hon löpa nästan direkt igen, och det fick vi härda ut då. Men nu är det äntligen dags! Jag har väntat på tid hos rätt veterinär också, vill ha den bästa :D

Liknande trådar

Övr. Hund Har bestämt mig för att vovvan här hemma defenitivt inte skall ha valpar någon gång. Och vill gärna försäkra att det inte inträffar...
Svar
15
· Visningar
7 824
Senast: scotty
·
M
Övr. Hund Vilka här har gjort det? Varför? Hur var hunden före och hur blev den efter? För och nackdelar? Funderar på att kastrera...
Svar
13
· Visningar
2 891
Senast: Duvan
·
Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 579
Senast: kem
·
Övr. Hund Min tik löper nu, tyvärr lite tidigare än "planerat" eftersom vi tar hand om mammas hanhund eftersom hon har opererat hande och absolut...
Svar
7
· Visningar
1 364
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka