kastrationsdags!

Sv: kastrationsdags!

Ingen som har erfarenhet av kastration och hur temperamentet har ändrast, eller hullet?

Min kastrerade blandis har inte ett gram fett till övers och han har alltid fri tillgång till bra torrfoder och får både det ena och andra extra att äta...
Nu kastrerade vi ju honom tidigt, vid 7 mån ålder, så jag har inte så mycket att jämföra med, men jag hade definitivt inte velat ha honom ännu piggare än vad han är idag, 17 mån gammal.

Att kastrerade hundar blir feta och lata är nog en sanning med modifikation, det verkar vara olika för olika individer.

Jag är för, jag tycker att i princip alla hanar som inte ska användas i avel ska kastreras.

Hur är det med utställning av kastrerade hundar? Har för mig att det inte var tillåtet förr iaf, men det kan ju ha ändrats...

Edit: Hittade det själv, tydligen är det OK nuförtiden...

Senast ändrad:

Jag har kastrerad båda mina blandras hanar av samma anledning som du. Finns ingen anledning att det ska ha kulorna kvar då jag är helt emot avel med blandraser.

Ingen av mina hanar ändrade sig nämnvärt, bara lugnare när tiken löper. Dock får jag fortfarande dela på dem vid löp då risken finns att de parar henne ändå....

Jag är helt klart FÖR. Min snart tolvårige hane kastrerades vid ett år och tio månaders ålder eftersom han var kryptorchid (eller egentligen monorchid då den ena testikeln satt där den skulle). Han tillhör en väldigt "liten" ras, och skulle användas som avelshund av uppfödaren trots sitt (ärftliga) fel, så jag skaffade vet.intyg och kastrerade för att:
1. slippa fortsatta diskussioner
2. risken för tumörer är större i en felplacerad testikel
3. hundstackaren matvägrade och blev aggressiv mot andra hanar så fort tikar löpte - och det gjorde de nästan jämt (bodde i hundtätt höghusområde) :crazy:
4. vi ville skaffa en hund till som skulle vara en tik

Följder blev: större matlust/lätt att bli fet, lugnare men inte latare samt luddigare/mer päls (fast det kan man ju inte vara säker på att han inte hade fått ändå [puh, jobbig parentes, hängde ni med? ;)]).

Jag hade gärna kastrerat våra tikar också, men den ena är tio år gammal och den andra som bara är två vill inte maken att vi kastrerar av någon anledning. Tror han har fått för sig att hon skulle bli sämre jakthund :confused:.

Senast ändrad:

Om man känner att man vill det är de helt okej. Beror ju alltid på samanhanget, men som du säger slipper han ju stressen =) Sen kan man ju önska att en del va kastrerade ;)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka