kastrationsdags!

Slyntrollet

Trådstartare
den 16e blir min lillkille halvkille ^^
och detta enbart för att han är blandras och inte ska föra sina gener vidare, då kan han lika gärna slippa stressen av att ha "lust"..

men hur ställer sig ni bukare i frågan?
för eller mot kastration av hanar?

många som jag stött på undrar om han är aggressiv eller olydig när jag säger att kulorna ska ryka..varför är det inte vanligare i Sverige med kastration av hundar? vi snöper ju våra katter, hästar och ofta även våra kaniner.....

en bild på monstret:

http://Zyprexa.bilddagboken.se/inde...kPTE0MTg3ODYzNCZ0PTExOTg4ODI4MDEmY3VycmltZz0w

Sv: kastrationsdags!

För en hanhund i en ras med liten avelsbas så är jag helt emot kastration, men för en blandras absolut för, samt övriga hanhundar som inte är tänkta till avel.

Helt suveränt!:bow:
Det lindrar även stressen för hanhunden då tikar löper osv.
Hunden kan leva ett mer avslappnat liv utan att fokusera på sina drifter tid i otid.

Alla hundar behöver då inte verka i avel, även om de har fin stamtavla osv. Är det dessutom en blandis är det väl bara bra att man tar sitt ansvar och minskar risken för fler?

Lånar knappen lite och slänger in en följdfråga. Ni som har erfarenhet av kastrerade hundar, vad har ni märkt för skillnad på hundarna före och efter kastration? Temperament? Hull? Planerar att kastrerna min lilla blandis om 2 månader.

Ingen som har erfarenhet av kastration och hur temperamentet har ändrast, eller hullet?

Jag är absolut för. Ännu mer med tikar på ett sätt, pga deras risk för juvertumör & livmoderinflammation.. Men på hanar är det ju dessutom så superenkelt ingrepp. Jag har kasterat alla familjekatterna och om jag hade en hane (hund) jag vet 100% inte ska in i avel så hade jag gärna gjort det, för enkelhetens skull. Med löptikar å annat som kan ställa till det..

De brukar få lättare att lägga på hullet, så smalfoder kan vara motiverat hos en del.

Min hane var 8 år när jag kastrerade honom. Det senaste halvåret har han lagt på hullet. Temperamentet är oförändrat. Enda märkbara skillnad är att han bara blir tokig när tikarna höglöper innan var han tokig 1 vecka innan HELTOKIG höglöp och tokig 1vecka efter. Men att hoppa på och få sig ett backar han ändå inte för trots "tom peng pung"

Jag tycker gott att man kan kastrera alla hundar som inte ska gå i avel.

Har ingenting alls emot kastrering av hundar. Mina föräldrar har en kastrerad hane (blandis), och den enda skillnad vi har märkt på honom är att han fäller mera. Ingen förändring vare sig i temperament eller hull.

Jag är för, jag tycker att i princip alla hanar som inte ska användas i avel ska kastreras.

Varför det???? Har man inga problem med sin hane anser jag inte att man ska behöva slänga ut ett par tusen kronor för det. Nu ifråga sätter du kompetens och moral hos ALLA hanhundsägare.

Varför det???? Har man inga problem med sin hane anser jag inte att man ska behöva slänga ut ett par tusen kronor för det. Nu ifråga sätter du kompetens och moral hos ALLA hanhundsägare.

Fast sanningen att säga så är en stor del av Sveriges hundägare så pass slappa att tjuvparningar lätt är hänt (detta utan att jag klassar dem som dåliga hundägare) och det är ju långt ifrån ovanligt. Även planerade "kompisparningar" kan undvikas eftersom många sådana inte är planerade från första början utan det kommer på tal när hundarna blivit vuxna (och kanske redan är kastrerade).

Jag tror att många olämpliga parningar skulle undvikas om vi fick mer rutin på att kastrera hundar i Sverige.

Jag är för..

Men har aldrig kastrerat några av våra hanhundar då de ej har visat intresse för tikar.. Blivit stressade, knäppa etc.

Vet inte hur vi ska göra med vår nuvarande pojk dock som är krypt.. En veterinär tyckte det var onödigt medan en annan tyckte att vi absolut skulle kastrera..

Jag tycker med att om en hane ej skall användas i avel, bort med kulorna.
Men vi kanske tycker så iochmed att vi håller på med katter båda två?
Mer accepterat på kattfronten att kastrera katt som ej är avelsmaterial tidigt.
Och så är det ju även på hästfronten, tänk om alla skulle gå som hingstar?:crazy:
Kastration tror jag bara är bra.
Synd bara att det ska vara så förbaskat dyrt på tikar..

När hanhundsägare lärt sina hundar att inte kissa på varenda grind- eller lyktstolpe och är supernoga med att det inte blir några tjuvparningar så är det väl OK. Ingreppet på hanen är ju så mycket mindre än på tiken. Så om det inte vore för kisseriet och ingreppet kunde man lika gärna kastrera tikarna för att slippa få ett överskott på hundar.

Varför tycker du jag ifrågasätter just kompetens och moral?

Jag tycker med att om en hane ej skall användas i avel, bort med kulorna.
Men vi kanske tycker så iochmed att vi håller på med katter båda två?
Mer accepterat på kattfronten att kastrera katt som ej är avelsmaterial tidigt.
Och så är det ju även på hästfronten, tänk om alla skulle gå som hingstar?:crazy:
Kastration tror jag bara är bra.
Synd bara att det ska vara så förbaskat dyrt på tikar..

Det ligger nog en del i det. Sedan är det svårare att ifrågasätta kastrering av djur som ofta får gå själva som de vill... och som det finns 100000 hemlösa av. Dock så verkar inte antalet hemlösa/övergivna hundar minska. De syns bara inte på samma sätt.

Fler borde tänka som du, helt suveränt...:bow::bow:
En hund som ej skall/bör användas i avel.....kastrera!!!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka